[Transmisja] Polish Bicycle Summit.: Debata ambasadorów

Szczyt Polish Bicycle Summit rozpoczął się od debaty ambasadorów najbardziej rowerowych krajów Europy.

Publikacja: 07.11.2022 10:16

[Transmisja] Polish Bicycle Summit.: Debata ambasadorów

Foto: Rzeczpospolita

Zobacz nagranie z otwarcia szczytu i debaty:

25 października w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbył się pierwszy szczyt rowerowy Polish Bicycle Summit. Szczyt był swoistym ukoronowaniem akcji społecznej zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą Życie Regionów” – „Rowerem przez Polskę”. W jej ramach, od 23 maja bieżącego roku, na łamach „Rzeczpospolitej” oraz w serwisie regiony.rp.pl eksperci i entuzjaści dwóch kółek prowadzili dyskusję o polityce transportowej miast i regionów, w tym polityce rowerowej, która w ostatnim czasie w widoczny sposób zyskuje na znaczeniu.

Szczyt Polish Bicycle Summit rozpoczął się od debaty ambasadorów najbardziej rowerowych krajów Europy. Państw, które śmiało można uznać za flagowe przykłady dobrze zorganizowanego i przemyślanego systemu transportowego opartego w dużej mierze na dwóch kółkach. W panelu wystąpili: Daphne Bergsma, ambasador Holandii; Päivi Laine, ambasador Finlandii; Jurge Loo, konsul i attaché kulturalny ambasady Estonii, oraz Anna Krupka, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Przekaz dyskusji był jasny i wart podkreślenia, gdyż kontrastuje ze stale obecnym w Polsce przeświadczeniem, że rower to zabawka, z której z wiekiem się wyrasta. Wystarczy przytoczyć słowa ambasador Holandii, która podkreślała, że „jazda rowerem jest dla każdego. Niezależnie od tego, kim jesteśmy, jaki zawód wykonujemy i ile mamy lat”. Rower to narzędzie służące do codziennego transportu. Takie samo jak komunikacja miejska czy samochody.

Paneliści zwracali także uwagę na inny aspekt, który także często pojawia się w Polsce podczas dyskusji. Jazda na dwóch kółkach nie jest sezonowa. Doskonałym przykładem jest tutaj Finlandia, która bardziej kojarzy się z nartami niż rowerami. Päivi Laine, ambasador Finlandii, podkreślała tutaj, że jest to efekt dwóch czynników. Z jednej strony mentalności, z drugiej infrastruktury. Warto zaznaczyć, że w Finlandii są dedykowane służby, których zadaniem jest np. odśnieżanie DDR-ów w zimie. W efekcie często są one czystsze i bardziej przejezdne niż sąsiadujące z nimi drogi.

A jak prezentuje się sytuacja nad Wisłą? Z roku na rok jest coraz lepiej, o czym mówiła Anna Krupka. Sekretarz stanu w resorcie sportu i turystyki wskazywała, że „jazda na rowerze nie jest jeszcze dominującym sposobem na życie, ale wszystko przed nami”. Widać to np. w zmianach, jakie zachodzą w infrastrukturze rowerowej.

Zobacz nagranie z otwarcia szczytu i debaty:

25 października w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbył się pierwszy szczyt rowerowy Polish Bicycle Summit. Szczyt był swoistym ukoronowaniem akcji społecznej zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą Życie Regionów” – „Rowerem przez Polskę”. W jej ramach, od 23 maja bieżącego roku, na łamach „Rzeczpospolitej” oraz w serwisie regiony.rp.pl eksperci i entuzjaści dwóch kółek prowadzili dyskusję o polityce transportowej miast i regionów, w tym polityce rowerowej, która w ostatnim czasie w widoczny sposób zyskuje na znaczeniu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Debaty
II Forum Rowerowe: spotkanie rowerzystów, samorządowców, blogerów i planistów
Debaty
Rowerem przez świat. Rowerowa rewolucja trwa
Debaty
Polish Bicycle Summit: Różne strony świata, wspólna sprawa
Debaty
Specustawa o budowie dróg rowerowych w centrum uwagi
Debaty
Rower środkiem transportu