Zakopane za górami… piasku i żwiru

Główne drogi dojazdowe w remoncie, budowa nowej zakopianki w toku. W wakacje turyści muszą się liczyć z dużymi utrudnieniami.

Publikacja: 27.06.2018 17:00

Na wszystkich drogach do Zakopanego trwają remonty i budowy

Na wszystkich drogach do Zakopanego trwają remonty i budowy

Foto: GDDKiA

Mimo to władze miasta i lokalna organizacja turystyczna liczą, że chętnych do wypoczynku w Zakopanem i okolicach i tak nie zabraknie. – Uważamy, że remonty dróg dojazdowych nie będą miały większego wpływu na ruch turystyczny. Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania naszym miastem i trend ten powinien się utrzymać – uważa Anna Karpiel-Semberecka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w zakopiańskim ratuszu.

Zdaniem Karpiel-Sembereckiej potwierdzają to badania Polskiej Organizacji Turystycznej, Ministerstwa Sportu i Turystyki, a także dane publikowane przez największe portale noclegowe, z których wynika, że w 2017 r. Zakopane było najchętniej wybieraną miejscowością wypoczynkową w Polsce.

Dojazd trudny, ale…

W najlepsze trwa duża przebudowa zakopianki (droga krajowa nr 7 i 47), czyli głównej szosy prowadzącej z Krakowa w góry. Zakończenie prac na odcinku Lubień–Naprawa ma nastąpić w połowie 2019 r. – Od września do grudnia 2017 r. wystąpiły wyjątkowo niekorzystne warunki atmosferyczne, które miały wpływ na opóźnienie prac. Przyczyniły się one do zmiany warunków gruntowo-wodnych, co doprowadziło do uaktywnienia się zjawisk osuwiskowych – tłumaczy Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA. Dodaje, że istnieje konieczność zmian projektowych np. przeprojektowanie murów oporowych w Lubniu.

Nadzór i wykonawca – IDS BUD wdrożyli rozszerzony monitoring geologiczny i zaangażowali dodatkowych specjalistów z geotechniki. – Budowa S7 Lubień–Rabka Zdrój prowadzona jest w trudnych warunkach geologicznych, o czym od początku inwestycji przypominamy. Góry zbudowane są z tzw. fliszu karpackiego, czyli niejednorodnych skał przemieszanych ze sobą. Występują tu uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków i zjawiska osuwiskowe – tłumaczy Iwona Mikrut.

Trwa drążenie dwóch nitek tunelu pod górą Mały Luboń, na odcinku budowanej S7 Naprawa–Skomielna Biała. W sumie wydrążono ok. 1400 m tunelu, co stanowi ponad 36,8 proc. całości, wykonano obudowę tymczasową. Zakończenie drążenia tunelu ma nastąpić do końca 2020 r. Rok wcześniej ma zostać ukończony odcinek S7 Skomielna–Biała Chabówka. W tej sprawie został podpisany aneks z wykonawcą. – Problemy spowodowane skomplikowanymi warunkami geologicznymi pojawiły się w obrębie estakady nad drogą DK 7 (zakopianką) oraz drogami lokalnymi w Skomielnej Białej – wyjaśnia przedstawicielka krakowskiego oddziału GDDKiA.

Estakada o długości 281 m będzie się wznosić nad powierzchnią terenu do wysokości 32 m. Składa się z dwóch równoległych mostów, na każdym będzie jezdnia o dwóch pasach. Według pierwotnego projektu podpory tej estakady miały stać na palach o dużych średnicach. Wykonawca, firma Salini Impregilo, wykonał uzupełniające badania geologiczne i stwierdził, że jest wysoki stopień zaburzeń tektonicznych warstw skalnych. W okolicy południowej podpory stwierdzono uskok tektoniczny – skały przesunęły się względem siebie o 8 metrów. Wiercenia wykazały możliwość wystąpienia zjawisk osuwiskowych. Dlatego przeprojektowano estakadę po konsultacjach z ekspertami z Politechniki Krakowskiej.

Remontują wszystko naraz

Teraz nie ma możliwości wybrania drogi alternatywnej dla zakopianki, na której nie trwałby remont. Taką rolę od dawna pełniła droga wojewódzka nr 958 z Zakopanego przez Czarny Dunajec do Chabówki, ale teraz też jest w remoncie. Zakończyła się modernizacja odcinka na obszarze Gminy Czarny Dunajec warta prawie 9 mln zł, ale trwa rozbudowa odcinka od Chabówki do Zakopanego – 26,7 km.

– Na terenie powiatu nowotarskiego zostaną wykonane prace m.in. w okolicach Chabówki, Chochołowa, Raby Wyżnej, Czarnego Dunajca – wylicza Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Przebudowanych zostanie pięć mostów i kilka skrzyżowań m.in. w Rokicinach Podhalańskich, Pieniążkowicach, Czarnym Dunajcu. Wartość prac to 63 mln zł. Mają się one zakończyć pod koniec września. Ma jeszcze zostać zmodernizowana Podhalańska Droga w miejscowościach Wróblówka, Kościelisko i Zakopane. Prace mają potrwać do czerwca 2019 r. Będą kosztować blisko 7 mln zł.

Atrakcji nie zabraknie

Lokalne władze i organizacja turystyczna nie obawiają się niezadowolenia turystów. – Nie spodziewamy się wpływu remontów na intensywność ruchu turystycznego – mówi „Życiu Regionów” Tymoteusz Mróz, prezes Made In Zakopane, Lokalnej Organizacji Turystycznej. Przyznaje, że prowadzone są prace w różnych miejscach dróg, jednak most w Białym Dunajcu, na którym obowiązywał ruch wahadłowy został już „udrożniony”.

– Coraz więcej przyjeżdżających dociera do Zakopanego mniej popularną drogą 958 przez Chochołów. Niedawno ruszyło szybkie połączenie kolejowe Nowy Targ-Zakopane. Mamy nadzieję, że jego efektywność w połączeniu z działającą coraz lepiej komunikacją miejską sprawi, że więcej podróżnych wybierze komunikację zbiorową – tłumaczy prezes Mróz. Turystów zmotoryzowanych zachęca do planowania trasy dojazdu i wyboru tej najlepszej ze względu na punkt docelowy – często przejazd przez ruchliwe centrum miasta nie jest konieczny.

Jak zauważa Anna Karpiel-Semberecka z ratusza Zakopane, to najlepsze miejsce dla wszystkich miłośników górskich wędrówek i wielu aktywności sportowych. Przyciąga ono także kulturalnymi atrakcjami, unikalną architekturą, folklorem, kuchnią i gościnnością mieszkańców. – Zakopane jest dobrze promowane w mediach. Co roku przygotowuje ciekawą ofertę letnich wydarzeń – uważa urzędniczka.

Już 1 lipca miasto organizuje otwarcie sezonu letniego w Zakopanem połączone z inauguracją wakacyjnego festiwalu filmowego Visa Kino Letnie. W wakacje odbędą się Zakopiańskie Lato Teatralne (lipiec), Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej (7 lipca–11 sierpnia), widowisko muzyczne „Święty z Wadowic – Jan Paweł II” (12 sierpnia), Zakopiański Festiwal Literacki (10–13 sierpnia), a także jubileuszowy 50. Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich (16–26 sierpnia).

– Turystów zachęcamy, by dobrze planowali podróż, sprawdzali aktualne informacje o utrudnieniach na drogach dojazdowych, korzystali z alternatywnych dróg, transportu publicznego lub wybierali bardziej dogodną porę dnia, by w ten sposób ograniczyć ewentualne utrudnienia – radzi Anna Karpiel-Semberecka. Podkreśla, że dzięki prowadzonym inwestycjom i remontom już niedługo dojazd do Zakopanego będzie bardziej bezpieczny i komfortowy.

Potrzebna wyrozumiałość

– Liczymy na wyrozumiałość naszych letnich gości. Pobyt u podnóża Tatr i liczne atrakcje z  pewnością zrekompensują wszystkim związane z dotarciem tu niedogodności – dodaje urzędniczka.

– Zakopane cieszy się niezmiennie dużą popularnością. Baza turystyczna rokrocznie się powiększa i, co ważniejsze, jej jakość jest systematycznie podnoszona. Świadomość dużej konkurencji w branży turystycznej sprawia, że miasto rozwija liczbę atrakcji i wydarzeń, jest atrakcyjne niezależnie od warunków pogodowych i pory roku – uważa prezes Made in Zakopane.

Jego zdaniem dzięki projektom takim jak np. biuro coworkingowe prowadzone przez jego organizację poprawiają się warunki dla podróżujących-pracujących, tzw. „cyfrowych nomadów”. – Z tego powodu jestem przekonany, że drobne niedogodności drogowe nie powstrzymają chętnych przed odwiedzinami w stolicy polskich Tatr – dodaje prezes Mróz.

Mimo to władze miasta i lokalna organizacja turystyczna liczą, że chętnych do wypoczynku w Zakopanem i okolicach i tak nie zabraknie. – Uważamy, że remonty dróg dojazdowych nie będą miały większego wpływu na ruch turystyczny. Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania naszym miastem i trend ten powinien się utrzymać – uważa Anna Karpiel-Semberecka, kierownik Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w zakopiańskim ratuszu.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej