Kraków nastawia się mocniej na turystę biznesowego

5 tys. wydarzeń i spotkań odbyło się w 2016 r. Władzom miasta zależy, by było ich jeszcze więcej.

Publikacja: 26.04.2018 00:50

Tauron Arena Kraków

Tauron Arena Kraków

Foto: materiały prasowe

W ubiegłym roku liczba spotkań biznesowych w Krakowie zwiększyła się o 33 proc. w stosunku do 2014 r. Co ważne, zwiększyła się też liczba uczestników wydarzeń międzynarodowych. W 2016 r. było ich 296 540, a rok wcześniej 286 270. Jak podają eksperci, przy założeniu, że turysta biznesowy daje przychód rzędu 2 tys. zł, otrzymujemy szacunkową kwotę 1,3 mld zł zostawionych w krakowskich firmach świadczących usługi dla branży spotkań. W związku z narastającymi w światowych stolicach turystycznych, jak Barcelona czy Wenecja, wyzwaniami związanymi z turystyką masową, ambicją Krakowa jest zmiana profilu turysty z masowego na biznesowego.

Temu właśnie celowi służą działania podejmowane zarówno w sferze formalnej, m.in. zapisy strategii rozwoju turystyki w Krakowie na lata 2014–2020 oraz strategii promocji miasta Krakowa na lata 2016–2022, jak też inwestycje w infrastrukturę służącą organizacji dużych wydarzeń. W Krakowie w taką infrastrukturę inwestuje zarówno samo miasto, jak i prywatne firmy, dzięki temu oferta dla przemysłu spotkań jest bardzo różnorodna i kompletna dla organizatorów kongresów, sympozjów, konferencji. W ostatnich latach przybyło kilka nowych miejsc, m.in. Centrum Kongresowe ICE Kraków, Tauron Arena Kraków oraz EXPO Kraków. To sprawiło, że takie imprezy jak duże koncerty, międzynarodowe kongresy, targi organizowane na ogromną skalę to w Krakowie codzienność.

Co roku w mieście odbywa się blisko 100 festiwali. Do największych należą: Misteria Paschalia, Festiwal Kultury Żydowskiej, Festiwal Teatrów Ulicznych, Festiwal Muzyki Filmowej, Krakowski Festiwal Filmowy oraz literackie festiwale Czesława Miłosza i Josepha Conrada.

Nie brakuje też imprez o światowym zasięgu. 41. Sesja Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO odbyła się w lipcu zeszłego roku, a dzięki niej Kraków stał się centrum debaty nad przyszłością światowego dziedzictwa. To było największe wydarzenie w ub. roku na szczeblu rządowym, a zarazem największe, jakie organizowało Krakowskie Biuro Festiwalowe i Centrum Kongresowe ICE Kraków.

W połowie czerwca odbędzie się Impact’18, a Kraków na dwa dni zostanie europejską stolicą innowacji. W tym roku zaplanowano także m.in. Europejską Konferencję Lekarzy Rodzinnych – WONCA Europe 2018 (4 tys. osób) oraz konferencję blogerów i influencerów TIS Kraków (200 osób z całego świata).

A pod koniec listopada w ICE Kraków odbędzie się kolejna edycja Open Eyes Economy Summit (Gospodarka Otwartych Oczu). To kongres, który odpowiada na wyzwania, z jakimi mierzą się największe gospodarki i tworzący je ludzie.

Dlaczego „przemysł” spotkań jest tak ważny dla miasta? Daje prestiż i pieniądze. Raport za 2016 r. podsumowuje 5 tys. spotkań, jakie miały miejsce w Krakowie. Dominowały konferencje i kongresy (67 proc. wszystkich spotkań). Imprezy krajowe stanowiły 78 proc. i trwały średnio 1,5 dnia, międzynarodowe to 22 proc i 2,3 dnia. – Widać, że władze miasta konsekwentnie inwestują w budowanie marki Krakowa jako miasta atrakcyjnego dla turystyki biznesowej – uważa Piotr Andrzejczyk, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

W ubiegłym roku liczba spotkań biznesowych w Krakowie zwiększyła się o 33 proc. w stosunku do 2014 r. Co ważne, zwiększyła się też liczba uczestników wydarzeń międzynarodowych. W 2016 r. było ich 296 540, a rok wcześniej 286 270. Jak podają eksperci, przy założeniu, że turysta biznesowy daje przychód rzędu 2 tys. zł, otrzymujemy szacunkową kwotę 1,3 mld zł zostawionych w krakowskich firmach świadczących usługi dla branży spotkań. W związku z narastającymi w światowych stolicach turystycznych, jak Barcelona czy Wenecja, wyzwaniami związanymi z turystyką masową, ambicją Krakowa jest zmiana profilu turysty z masowego na biznesowego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał