Wielkie zakupy z dotacją

Nawet 300 bezemisyjnych autobusów będzie mogła zakupić Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dzięki podpisanemu porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Publikacja: 09.01.2018 21:30

Komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii opłaca 41 gmin.

Komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii opłaca 41 gmin.

Foto: shutterstock

Realizowany przez NCBiR program „Bezemisyjny transport publiczny” jest realizowany w formule partnerstwa innowacyjnego – państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku na podstawie potrzeb zgłaszanych przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu. Program umożliwi stworzenie lub wzmocnienie floty kilkudziesięciu polskich miast, w tym zrzeszonych w GZM, nawet ponad tysiącem autobusów nowej generacji.

Finansowanie ma zapewnić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który pod koniec grudnia podpisał stosowną umowę z NCBiR. – Rozwój elektromobilności i wspieranie bezemisyjnego transportu – poza korzyściami ekologicznymi – to bez wątpienia także szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki – uważa Kazimierz Kujda, prezes NFOŚiGW.

Nowe porozumienie

Metropolia przejęła od Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) rolę partnera NCBiR w programie. KZK GOP w swojej umowie z Centrum zgodził się na obowiązek kupna 68 pojazdów – pod kilkoma warunkami, w tym uzyskania dotacji do zakupu na poziomie 60 proc. W nowym porozumieniu z NCBiR, które zostało podpisane pod koniec grudnia, GZM zobowiązała się do zakupu jednego powstałego w programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów w razie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów – w razie uzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.

– Jako Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia projekt bezemisyjnego transportu publicznego rozumiemy szerzej. To nie tylko wymiana taboru na bardziej ekologiczny i jeden ze sposobów walki ze smogiem, lecz także okazja do zrobienia kolejnego kroku – powołania do życia podmiotu, który będzie realizował całościowe podejście do mobilności miejskiej na terenie G-ZM – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu G-ZM.

Podkreśla, że potrzeby komunikacyjne mieszkańców zmieniają się i GZM musi za nimi podążać. – W naszej ocenie przyszłość mobilności w miastach będzie oparta na pojazdach elektrycznych, autonomicznych i współdzielonych. Naszą rolą jest natomiast zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Pamiętając o tym, że innowacje to nie tylko rozwiązania technologiczne, ale również nowe modele biznesowe i rozwiązania organizacyjne, chcemy, by G-ZM stał się ośrodkiem referencyjnym w tym obszarze – dodaje Kazimierz Karolczak. G-ZM zobowiązała się do przeprowadzenia testów dostarczonych przez NCBiR autobusów elektrycznych wraz z potrzebną do ich użytku infrastrukturą.

Równe ceny biletów

Od stycznia na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii obowiązuje jedna taryfa przewozowa w komunikacji miejskiej. Dotyczy to biletów jednorazowych, a od kwietnia także okresowych. Bilet obowiązujący w jednym mieście lub gminie G-ZM lub ważny przez 20 minut kosztuje 3,2 zł (3 zł elektroniczny). Taki na dwa miasta lub 40-minutowy – 3,8 zł (3,6 zł na elektroniczny), a na trzy i więcej lub ważny przez 90 minut – 4,8 zł (4,4 zł na elektroniczny).

Od Nowego Roku bezpłatnie z komunikacji miejskiej na obszarze metropolii mogą korzystać uczniowie do 16. roku życia. Uprawnienie to przysługuje również w weekendy, ferie i wakacje. Trwają prace, by wspólna taryfa dotyczyła biletów okresowych. Prawdopodobnie nastąpi to od kwietnia. – Wprowadzenie ujednoliconego cennika sprawi, że dla większości pasażerów bilety stanieją. I tak w przypadku biletów 30-dniowych obniżka wyniesie 1,5 do 29 zł, kwartalnych – od 7 do 74 zł – wylicza Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej GZM. Dla ok. 17 tys. pasażerów ceny biletów okresowych nieco wzrosną (30-dniowe: od 3 do 15 zł, kwartalne: od 8 do 34 zł).

Na razie nie wiadomo, jakie będą koszty ujednolicenia taryfy. – Uzależnione jest to od wielu czynników, m.in. liczby osób, które zdecydują się przesiąść do komunikacji miejskiej; liczby dzieci i młodzieży, których obejmie prawo do bezpłatnych przejazdów. Niemniej jednak na bieżąco będziemy monitorować skutki wprowadzenia zmian – mówi Kamila Rożnowska.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (G-ZM) powstała 1 lipca 2017 r. Skupia 41 miast i gmin centralnej części województwa śląskiego, gdzie mieszka blisko 2,3 mln osób. Formalnie zaczęła działać od Nowego Roku.

Realizowany przez NCBiR program „Bezemisyjny transport publiczny” jest realizowany w formule partnerstwa innowacyjnego – państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku na podstawie potrzeb zgłaszanych przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu. Program umożliwi stworzenie lub wzmocnienie floty kilkudziesięciu polskich miast, w tym zrzeszonych w GZM, nawet ponad tysiącem autobusów nowej generacji.

Finansowanie ma zapewnić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który pod koniec grudnia podpisał stosowną umowę z NCBiR. – Rozwój elektromobilności i wspieranie bezemisyjnego transportu – poza korzyściami ekologicznymi – to bez wątpienia także szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki – uważa Kazimierz Kujda, prezes NFOŚiGW.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Czym charakteryzuje się rola polskich banków na tle innych krajów regionu CEE?