Atmosfera metropolii i zapach kawy

Pojęcie „metropolia” w nauce bywa definiowane na różne sposoby. Bardzo pomocne jest przy tej okazji określenie, czy dane miasto ma funkcje metropolitalne, czyli np. naukowe, gospodarcze czy choćby kulturalne o skali ponadkrajowej.

Publikacja: 27.12.2017 16:02

Upraszczając, im więcej w danym mieście siedzib zagranicznych firm, im więcej ważnych imprez wysokiej rangi, tym bardziej uzasadnione będą próby określenia danego miasta jako metropolii. Przesądzająca jest więc ranga (inwestora, imprezy etc.). Można tu jednak dodać, że jest jeszcze jeden, trochę mniej naukowy miernik: podstawą do oceny stopnia „metropolitalności” danego miasta jest oferta i sposób funkcjonowania miejskich kawiarni.

Oczywiście, słowo „kawiarnia” to pewien skrót myślowy i może w nim być zawartych sporo różnych, odmiennych obiektów. W Warszawie możemy podzielić kawiarnie na „stare” i „nowe” – trochę inaczej będzie bowiem w Bliklem czy Bristolu, a inaczej w dominujących w centrum stolicy Green Cafe Nero i Nowakowskim. To właśnie w nich widoczne są „metropolitalne” funkcje miasta i wspomniana powyżej znacząca ranga. To nie tylko bowiem „kawiarenki, kawiarenki” z popularnego szlagieru, ale również na przykład uznane miejsca spotkań biznesowych. I życie tętni w nich tak samo jak w całym centrum: jest gwarno, głośno i dynamicznie. Ma to oczywiście pewien urok. Można dodać, że tak ukierunkowanego kawiarnianego klimatu nie uświadczymy w podobnej skali w innych dużych miastach w Polsce. Tam bowiem nawet w Starbucksach i Costach jest spokojniej i ciszej.

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej