Przedsiębiorczy region pracowitych ludzi

Startupy, wbrew obiegowej opinii, najczęściej zakładają osoby w wieku 30–39 lat, a zatem posiadające już doświadczenia zawodowe. Co trzeci prezes nowej firmy to kobieta.

Publikacja: 05.11.2017 21:30

Prawie 80 proc. startupów jest finansowanych ze środków własnych ich założycieli.

Prawie 80 proc. startupów jest finansowanych ze środków własnych ich założycieli.

Foto: AdobeStock

Startupowicze najczęściej mają za sobą pracę w firmie rodzinnej lub korporacji. Rzadko szukają zarobków wśród klientów indywidualnych, a zdecydowanie częściej prowadzą działalność o profilu B2B. Klientami polskich startupów najczęściej są małe i średnie firmy, rzadziej korporacje lub administracja publiczna. Ponad połowa powstających przedsiębiorstw eksportuje swoje produkty za granicę.

Wśród branż, którymi najczęściej interesują się początkujący biznesmeni z Wielkopolski, są przede wszystkim biosurowce i biożywność, przemysł, logistyka, ICT oraz software i aplikacje, które pomagają na przykład w zamówieniu jedzenia.

Borys Baran z poznańskiej firmy JustChopped skorzystał z crowdfundingu, aby rozwinąć swój biznes. JustChopped to firma e-grocery działającą na dynamicznie rozwijającym się rynku dostaw odmierzonych składników i przepisów do samodzielnego gotowania.

– Dzięki temu osoby wpłacające w naturalny sposób staną się ambasadorami naszej marki. Udało nam się w ten sposób zebrać ponad 180 tys. zł, za co wpłacający łącznie otrzymali 12,3 proc. akcji naszej firmy – mówi współzałożyciel JustChopped.

Firma rozpoczęła działalność w Poznaniu w 2014 r. Teraz dowozi swoje zestawy również w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Łodzi. Niedługo będzie dostępna w Trójmieście i we Wrocławiu. Jej zaletą jest to, że zamawiamy dokładnie tyle jedzenia, ile chcemy, przez co ograniczamy jego marnowanie.

Z raportu Polskie Startupy 2017 Fundacji StartUp Poland wynika, że prawie 80 proc. młodych firm jest finansowanych ze środków własnych. Reszcie pomagają takie instytucje, jak choćby Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która od 2003 r. udzieliła 3000 nisko oprocentowanych pożyczek, a od 2008 r. kilku tysięcy dotacji na rozpoczęcie działalności biznesowej. Co ważne, udziela ich także firmom, które jeszcze nie zostały zarejestrowane.

– Wielkopolska się zmienia. Staramy się inkubować najlepsze startupy, dbamy o ich jakość. Nasze pożyczki i dotacje są dla każdego, kto ma naprawdę dobry pomysł. Udzielamy ich szybko i tanio oraz służymy pomocą merytoryczną – mówi prezes Agencji Jarosław Nowak.

Urząd Miasta Poznania wspiera startupowiczów poprzez prowadzenie portalu Startup Poznań oraz koordynację projektu o tej samej nazwie. Polega on na udostępnianiu bezpłatnej przestrzeni coworkingowej i eventowej, wsparcie organizacji wydarzeń tematycznych oraz organizację corocznej konferencji „Startup Poznań”. Ten ostatni projekt został wyróżniony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Agencja doceniła go jako przykład wzorowej współpracy samorządu, instytucji otoczenia biznesu oraz innowacyjnych firm technologicznych.

Nie sposób zapomnieć o Poznańskich Dniach Przedsiębiorczości, które od wielu lat odbywają się wiosną na Międzynarodowych Targach Poznańskich. To wydarzenie skierowane jest przede wszystkim do innowacyjnych firm technologicznych, które poszukują nowych rozwiązań biznesowych zarówno na rynek krajowy, jak i zagraniczny.

Podczas spotkania odbywają się warsztaty praktyczne, na których można się dowiedzieć, jak prawnie chronić się przed konkurencją, planować swój biznes, budować zespół czy tworzyć strony internetowe.

Potrzeby startupów są takie same od lat, to m.in. stabilność polityki fiskalnej czy przewidywalność zmian w prawie podatkowym.

– Przedsiębiorcy narzekają nie z powodu wysokości danin publicznych, ale wciąż zmieniającego się prawa w tym zakresie – przyznaje Jarosław Nowak.

Co to jest startup?

Steve Blank, przedsiębiorca i naukowiec z Doliny Krzemowej, twierdzi, że to „tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego”. Startup jest zatem pierwszym okresem w życiu przedsiębiorstwa, poświęconym szukaniu swojego miejsca na rynku. Polega więc, jak twierdzi Biz Stone, twórca Twittera, głównie na robieniu błędów i wyciąganiu z nich wniosków.

Wśród zasobów firm znajdujących się w ścisłej czołówce światowego biznesu (z indeksu S&P500) aż 80 proc. aktywów to dobra intelektualne. Ten kapitał jest dziś czynnikiem decydującym o zdobyciu przewagi rynkowej nad konkurentami. I to właśnie w tej dziedzinie największą siłą są startupy.

Startupowicze najczęściej mają za sobą pracę w firmie rodzinnej lub korporacji. Rzadko szukają zarobków wśród klientów indywidualnych, a zdecydowanie częściej prowadzą działalność o profilu B2B. Klientami polskich startupów najczęściej są małe i średnie firmy, rzadziej korporacje lub administracja publiczna. Ponad połowa powstających przedsiębiorstw eksportuje swoje produkty za granicę.

Wśród branż, którymi najczęściej interesują się początkujący biznesmeni z Wielkopolski, są przede wszystkim biosurowce i biożywność, przemysł, logistyka, ICT oraz software i aplikacje, które pomagają na przykład w zamówieniu jedzenia.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał