Łódź liczy na miliony zwiedzających Expo

Władze liczą na inwestycje, które pozwolą przywrócić mieszkańcom zupełnie nowy fragment miasta. Dlatego ostro walczą o Expo.

Publikacja: 01.11.2017 21:30

Symbolem EXPO ma być Metamorphosis Tower

Symbolem EXPO ma być Metamorphosis Tower

Foto: materiały prasowe

Expo jest dla miast wyjątkowo łakomym kąskiem, ponieważ tak duży projekt oznacza zazwyczaj zbudowanie niemal od podstaw nowej dzielnicy. Wystarczy przytoczyć przykład Lizbony z nową dzielnicą i mostem.

Dlatego w miarę zbliżania się terminu przyznania praw do zorganizowania Expo w 2022 r. kandydaci organizują coraz to nowe wydarzenia. Łódź ze wsparciem lobbystów i doradców korzysta także z tradycyjnych metod wpływania na opinię publiczną. 26 października w paryskim Pałacu Potockich zostało zorganizowane Forum City Re:Inventedm, podczas którego na temat rewitalizacji rozmawiali urbaniści, architekci, politycy i przedstawiciele biznesu.

Łódź walczy o głosy

– Spotkanie zorganizowano dla delegatów Międzynarodowego Biura Wystaw na trzy tygodnie przed decyzją o wyborze organizatora wystawy specjalistycznej Expo – wyjaśniają organizatorzy. Wzięło w nim udział ok. 80 osób, odbyły się dwa panele – o wizjach rozwoju miast oraz kluczowych wyzwaniach dla ich przyszłości w kontekście demograficznym czy technologicznym.

– Jestem przekonany, że nadszedł czas, kiedy Polska i Europa Środkowa są w pełni przygotowane do organizacji międzynarodowej wystawy. Chcemy pokazać światu, że jesteśmy nie tylko partnerem na arenie międzynarodowej, ale że jesteśmy gotowi zorganizować i prowadzić światowej klasy wydarzenie, które pozostawi naprawdę wspaniałe dziedzictwo – mówił, otwierając obrady, Jerzy Kwieciński, pełnomocnik rządu ds. Expo 2022, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Jednym z walorów kandydatury Łodzi do zorganizowania Wystawy Światowej Expo 2022 jest poprzemysłowa architektura i ten wątek jest podnoszony regularnie. Temat rewitalizacji jest zresztą motywem przewodnim całego projektu i wokół niego prowadzona jest też akcja promocyjna miasta.

– Expo ma stanowić pomost łączący historię Łodzi z jej przyszłością, tkankę miasta niegdyś przeciętą przez linię kolejową oraz miasto z jego mieszkańcami – mówi Jocelyn Fillard, International Architecture Director Sud Architekt Polska. – Symbolem tego spinania w planowanej przestrzeni Expo będzie skrzyżowanie Osi Miasta (City Avenue), gdzie dominują rozwiązania urbaniastyczne i architektoniczne w dużej skali (osie, dominanty, pierzeje) oraz Osi Mieszkańca (Citizen Alley) z przestrzenią dostosowaną do skali człowieka, czyli małą architekturą, detalami, wnętrzami podwórek – dodaje.

Łódź zwiedzającym na Expo chce pokazać się jako stolica rewitalizacji.

W ramach City Re:Invented na Expo 2022 zostanie przygotowanych aż 11 stref tematycznych, m.in. „CityZen”, „Urban Hereos” i „City Beats”. Część „Home in The City” poświęcona będzie zacieraniu się granic pomiędzy częścią prywatną a publiczną. Nie da się ukryć, że symbolem Expo stanie się Metamorphosis Tower, czyli wieża, która ma powstać przy wejściu na teren wystawy.

Jak podkreślają organizatorzy, projekt Metamorphosis ma symbolizować transformację Łodzi – ceglany komin będzie płynnie przechodził w szklany, symbolizując zasilanie miasta czystą energią z ogniw fotowoltaicznych.

Nowy obraz miasta

Expo zmieni obraz miasta, nowy koncept urbanistyczny powstanie na obszarze 25 hektarów w samym centrum w kwadracie ulic Kilińskiego, Tuwima, Kopcińskiego i Narutowicza, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Łódź Fabryczna. Obszar wystawy ma być częścią powstającego tzw. nowego centrum Łodzi, czyli terenu w okolicy nowego Dworca Łódź Fabryczna. Obecnie istnieją tu już biurowce Nowa Fabryczna, Przystanek mBank oraz zrewitalizowane budynki EC1 Łódź. Na wystawę goście będą wchodzić bezpośrednio z dworca, a jej część będą tworzyć budynki zlokalizowane na terenach pofabrycznych. Centralnym punktem ma się stać rynek Kobro, artystki mocno z Łodzią związanej, która dopiero odzyskuje należną jej uwagę, jeśli chodzi o historię sztuki.

Wśród organizatorów nastroje są pozytywne, utrzymuje się efekt dobrego przyjęcia wniosku Łodzi przez Komitet Wykonawczy Międzynarodowego Biura Wystaw w maju.

– Dotychczasowe wspólne wysiłki – miasta i rządu – przynoszą pozytywne efekty. Od strony instytucjonalnej i systemowej jesteśmy dobrze przygotowani, uznanie BIE zdobyła też część merytoryczna, czyli miejsce i tematyka wystawy – mówił wówczas wiceminister Jerzy Kwieciński.

– Działania lobbingowe i marketingowe skoncentrowaliśmy w drugiej połowie roku. Chcieliśmy dotrzeć do decydentów z przekazem jako ostatni, tuż przed finalną decyzją o przyznaniu prawa do organizacji Expo 2022 – zauważa Wojciech Rosicki, wiceprezydent Łodzi.

Miasto odrobiło lekcję, do akcji zdobywania poparcia pozyskano nie tylko artystów czy dyplomatów, ale również konsultantów z doświadczeniem w budowaniu poparcia międzynarodowego.

Expo jest dla miast wyjątkowo łakomym kąskiem, ponieważ tak duży projekt oznacza zazwyczaj zbudowanie niemal od podstaw nowej dzielnicy. Wystarczy przytoczyć przykład Lizbony z nową dzielnicą i mostem.

Dlatego w miarę zbliżania się terminu przyznania praw do zorganizowania Expo w 2022 r. kandydaci organizują coraz to nowe wydarzenia. Łódź ze wsparciem lobbystów i doradców korzysta także z tradycyjnych metod wpływania na opinię publiczną. 26 października w paryskim Pałacu Potockich zostało zorganizowane Forum City Re:Inventedm, podczas którego na temat rewitalizacji rozmawiali urbaniści, architekci, politycy i przedstawiciele biznesu.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy