Aplikacja do zgłaszania miejskich usterek

Mieszkańcy Prudnika mogą zgłaszać przez internet problemy dotyczące urządzeń komunalnych czy jakości usług świadczonych przez urzędników.

Publikacja: 25.09.2017 22:30

Prudnik z nowymi możliwościami w sieci.

Prudnik z nowymi możliwościami w sieci.

Foto: Fotolia

Stworzony przez prudnickich urzędników portal „naprawimy to” ma ułatwić życie mieszkańcom. – Okresowo przeprowadzaliśmy analizę sygnalizowanych spraw. Zgłoszenia przekazywane były w sposób tradycyjny, najczęściej osobiście lub pocztą. W ten sposób wyspecyfikowaliśmy obszary, które są najbardziej istotne dla naszych mieszkańców – opowiada Marek Radom, sekretarz ratusza w Prudniku.

Dodaje, że były to głównie sprawy związane z drogami, ich oznakowaniem, oświetleniem ulicznym, reklamacje dotyczące odbioru odpadów.

– Stąd zrodził się pomysł stworzenia narzędzia, które w prosty sposób pozwala na zgłoszenie i szybką reakcję na uwagi mieszkańców. O takie rozwiązanie upominali się również radni – mówi Marek Radom.

Miasto postanowiło stworzyć do zgłaszania takich usterek prostą aplikację, która nie wymagałaby zakładania konta czy pamiętania hasła. – Samo przygotowanie aplikacji wymagało m.in. określenia zagadnień, które będzie obsługiwać, dostosowania aplikacji do potrzeb miasta, przeszkolenia pracowników – wylicza sekretarz Prudnika.

I tak powstał portal „naprawimy to”. Jego obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna. Wymaga wejścia na stronę internetową, wybrania kategorii zgłoszenia, podania adresu e-mail, by urzędnicy mogli wysłać numer sprawy do śledzenia postępowania, a także opisania problemu z ewentualnym przesłaniem załącznika, którym może być np. zdjęcie.

Ratusz nie poniósł żadnych kosztów związanych z aplikacją, gdyż wykorzystano otwarte oprogramowanie, które dostosowano do potrzeb urzędu. Portal działa od kilku tygodni, na razie skorzystało z niego ok. 20 osób. Zgłosiły problemy dotyczące urządzeń komunalnych i jakości usług. Były to głównie sprawy związane z drogami gminnymi, oświetleniem ulic.

Urzędnicy już zapowiadają, że w razie potrzeby zakres portalu zostanie rozszerzony o kolejne elementy związane z działalnością gminy. – Czekamy na zgłoszenia od użytkowników, co chcieliby zmienić w naszym portalu. Na pewno jeszcze w tym roku chcemy rozszerzyć zakres o kolejne dziedziny związane z działalnością gminy – zapowiada Marek Radom. Do końca roku powinna powstać mobilna wersja aplikacji.

Podobne rozwiązanie już od kilku miesięcy działa w stolicy regionu. – Od stycznia mieszkańcy Opola korzystają z serwisu „Mapa potrzeb Opola”, która daje możliwość szybkiego zgłaszania zarówno potrzeb, jak i usterek – mówi Piotr Letachowicz z biura prasowego opolskiego ratusza. Dodaje, że zgłoszenia przyjmowane są przez stronę internetową www.potrzeby.opole.pl oraz aplikację mobilną.

Mieszkańcy mogą w ten sposób zgłaszać różne sprawy i problemy związane z przestrzenią miejską: od dziury w chodniku przez usterki dotyczące dróg, lokali, odpadów komunalnych po bezpieczeństwo czy zieleń. Wszystkie zgłoszenia kierowane są do odpowiednich wydziałów merytorycznych, które na bieżąco je rozpatrują.

A potem, w zależności od zgłoszenia, interwencje podejmowane są od razu lub w ciągu kilku, kilkunastu dni. W Opolu portal cieszy się dużym zainteresowaniem.

– Mieszkańcy z ochotą korzystają z mapy potrzeb. Do tej pory otrzymaliśmy blisko 1000 zgłoszeń – zdradza Piotr Letachowicz.

Dodaje, że najwięcej spraw dotyczyło remontu dróg i chodników, oświetlenia, usunięcia złamanych drzew czy dzikich wysypisk.

Stworzony przez prudnickich urzędników portal „naprawimy to” ma ułatwić życie mieszkańcom. – Okresowo przeprowadzaliśmy analizę sygnalizowanych spraw. Zgłoszenia przekazywane były w sposób tradycyjny, najczęściej osobiście lub pocztą. W ten sposób wyspecyfikowaliśmy obszary, które są najbardziej istotne dla naszych mieszkańców – opowiada Marek Radom, sekretarz ratusza w Prudniku.

Dodaje, że były to głównie sprawy związane z drogami, ich oznakowaniem, oświetleniem ulicznym, reklamacje dotyczące odbioru odpadów.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?