Region stawia na kolej

O połowę zwiększy się w przyszłym roku liczba lokalnych połączeń kolejowych na Podlasiu.

Publikacja: 17.10.2016 21:00

W przyszłym roku na podlaskie tory wyjedzie więcej regionalnych pociągów

W przyszłym roku na podlaskie tory wyjedzie więcej regionalnych pociągów

Foto: PKP Rail/Wojciech Oksztol

– Po szeregu konsultacji społecznych, wielkiej pracy Przewozów Regionalnych, pracowników urzędu, stowarzyszenia Centrum Zrównoważonego Transportu udało się przygotować od Nowego Roku rozkład, w którym zwiększamy o 50 proc. ilość wykonywanych połączeń kolejowych w porównaniu z rokiem 2016 – poinformował Jerzy Leszczyński, marszałek Województwa Podlaskiego.

– To ewenement w skali kraju, zwłaszcza, że odbędzie się to stosunkowo niewielkim kosztem. Budżet, jaki przeznaczamy na przewozy pasażerskie, zwiększy się o 3,2 mln zł w stosunku do 18,5 mln zł, jakie wydawaliśmy dotychczas. Mam nadzieję, że dzięki naszym działaniom z lokalnych pociągów będzie korzystać coraz więcej mieszkańców.

Jak poinformował Jarosław Glazer, dyrektor podlaskiego oddziału Przewozów Regionalnych, w 2016 roku połączenia realizują 45 pociągi, które pokonują łączną trasę o długości 1 057 tys. km. Natomiast od stycznia 2017 roku w województwie będzie kursowało 68 pociągów, które łącznie przejadą niemal 1 600 tys. km. Pociągi wyjadą m.in. na trasy Białystok-Łapy, Łapy-Kuźnica Białostocka, Szepietowo-Kuźnica Białostocka-Szepietowo czy Białystok-Grajewo-Białystok.

Z informacji urzędu marszałkowskiego wynika, że m.in. na trasie Białystok – Szepietowo liczba par pociągów wzrośnie z 7 do 10 dziennie, Białystok – Łapy z 7 do 11, Białystok – Sokółka z 5 do 9, Białystok – Kuźnica Białostocka z 2 do 5 a Białystok – Czeremcha z 2 do 4.

– Od 2017 do 2020 roku będzie obowiązywać czteroletnia umowa ze spółką Przewozy Regionalne, zawarta na zasadzie bezpośredniego powierzenia. To nam otworzyło dodatkowe możliwości, udało się zwiększyć pracę przewozową o 50 proc. – uważa Leszek Lulewicz, dyrektor departamentu infrastruktury i transportu Urzędu Marszałkowskiego.

Do obsługi połączeń regionalnych będą wykorzystane elektryczne składy użyczone przez samorząd województwa. Na trasach bez trakcji kursuje zaś 11 szynobusów spalinowych.

Jak przypomina Urszula Arter, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego sieć kolejową na terenie województwa obejmują łącznie ok. 825 km. Większością z nich zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (ok. 760 km w granicach regionu). Wyjątek stanowi kilka odcinków o łącznej długości blisko 65 km, nie posiadających znaczenia krajowego i przez dłuższy czas nie eksploatowanych. Najważniejszymi liniami kolejowymi są: nr 6 Zielonka–Kuźnica Białostocka, nr 38 Białystok–Głomno i nr 31 Siedlce–Siemianówka.

– Te dwie ostatnie, czyli nr 38 na odcinku Białystok–Ełk i nr 31 na odcinku Siedlce–Czeremcha wraz z linią nr 32 Czeremcha–Białystok mają wejść w skład tzw. Magistrali Wschodniej, będącej ciągiem linii kolejowych łączących Rzeszów, Lublin, Białystok i Olsztyn. Magistrala ta docelowo stanowić ma najszybsze połączenie kolejowe między stolicami województw Polski Wschodniej, a do czasu kompleksowej przebudowy linii nr 6 na odcinku Sadowne – Białystok, będzie spełniała rolę trasy objazdowej – opisuje Urszula Arter.

Województwo zainteresowane jest rozwojem sieci kolejowej, zwłaszcza pod kątem przewozów towarowych.

– Jednym ze skutków rozwoju tej gałęzi transportu może być wzrost zapotrzebowania na uruchomienie większej ilości połączeń pasażerskich. Wykonane w przyszłości inwestycje infrastrukturalne poprawią parametry eksploatacyjne obecnych przewozów, a na liniach nieeksploatowanych mogą spowodować, że zostanie przywrócony ruch pociągów pasażerskich – dodaje rzeczniczka. 

– Po szeregu konsultacji społecznych, wielkiej pracy Przewozów Regionalnych, pracowników urzędu, stowarzyszenia Centrum Zrównoważonego Transportu udało się przygotować od Nowego Roku rozkład, w którym zwiększamy o 50 proc. ilość wykonywanych połączeń kolejowych w porównaniu z rokiem 2016 – poinformował Jerzy Leszczyński, marszałek Województwa Podlaskiego.

– To ewenement w skali kraju, zwłaszcza, że odbędzie się to stosunkowo niewielkim kosztem. Budżet, jaki przeznaczamy na przewozy pasażerskie, zwiększy się o 3,2 mln zł w stosunku do 18,5 mln zł, jakie wydawaliśmy dotychczas. Mam nadzieję, że dzięki naszym działaniom z lokalnych pociągów będzie korzystać coraz więcej mieszkańców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych