Miliony na budowę i remonty lubuskich dróg

Lubuskie szykuje się do ogromnych inwestycji drogowych. Ponad 30 zaplanowanych projektów ma kosztować przeszło 367 milionów złotych.

Publikacja: 01.09.2016 23:00

Trasa S3 na terenie Lubuskiego będzie liczyć blisko 200 km.

Trasa S3 na terenie Lubuskiego będzie liczyć blisko 200 km.

Foto: GDDKiA Zielona Góra

Wysoka dostępność transportowa to jeden z czterech głównych celów strategicznych, jakie postawiliśmy sobie w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2020. W dużym stopniu udało się to osiągnąć: mamy Autostradę Wolności A2 z zachodu na wschód, mamy też prawie ukończoną trasę ekspresową S3 z północy na południe, która jest szczególnie ważną arterią komunikacyjną, gdyż łączy dwie stolice regionu lubuskiego, Gorzów i Zieloną Górę – mówi Elżbieta Anna Polak, marszałek województwa.

– Ale wiele zostało jeszcze do zrobienia. Dobre skomunikowanie regionu oznacza także inwestycje na drogach wojewódzkich, budowy obwodnic lubuskich miast i to sukcesywnie robimy. W planach mamy także budowę nowego mostu na Odrze w miejscowości Milsko, który usprawni komunikację południowej części województwa w kierunku wschodnim.

Mosty łączą

Najważniejszym projektem regionu jest budowa mostu na Odrze niedaleko Milska.

– To strategiczna przeprawa. Połączy dwie części województwa przecięte rzeką. Teraz, chcąc dostać się np. do pracy na drugą stronę odry, trzeba nadkładać wiele kilometrów – mówi Paweł Tonder, wicedyrektor ds. inwestycyjnych Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.

Most ma kosztować 110 mln zł. Jego budowa zacznie się w 2018 roku, natomiast zakończy w roku 2021. Teraz przygotowywana jest koncepcja programowa inwestycji i decyzja środowiskowa. Przeprawa ułatwi także komunikację tej części regionu z sąsiednią Wielkopolską i Poznaniem.

Dużą inwestycją będzie także budowa nowego mostu przez Wartę, na drodze nr 159 pomiędzy Nowym Polichnem a Skwierzyną. Będzie kosztować prawie 16,1 mln zł. To przedsięwzięcie ma już gotową dokumentację i pozwolenie. Od ubiegłego roku jest w trakcie realizacji. W tym roku zaczyna się natomiast przebudowa kawałka drogi nr 159 wraz z estakadą nad terenem zalewowym w Skwierzynie. Potrwa trzy lata i pochłonie nieco ponad 6 mln zł. Kolejny fragment drogi 159 będzie modernizowany w latach 2019-2020.

Bezpieczniej na trasach

W tym roku, dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego, zielonogórski Zarząd Dróg Wojewódzkich zaplanował rozpoczęcie 13 inwestycji wartych ponad 84 mln złotych.

Wśród nich jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 137 w Trzemesznie, podobnie jak drogi nr 138 na odcinku od drogi krajowej nr 29 do miejscowości Debrznica. Pierwsza z tych inwestycji będzie kosztować 6,4 mln zł, natomiast druga ponad 2,4 mln zł. Terminy zakończenia prac wraz z rozliczeniem inwestycji ustalono na sierpień i wrzesień przyszłego roku. Z kolei w ciągu drogi 276 łączącej Krosno Odrzańskie ze Świebodzinem powstanie nowy most w Przetocznicy, przebudowany zostanie także jej najbardziej niebezpieczny fragment – całość prac pochłonie 6,7 mln zł. Niewiele mniej, 6,6 mln zł, ma kosztować rozbudowa fragmentu drogi pomiędzy Krosnem Odrzańskim a Radnicą.

Na drodze wojewódzkiej nr 296 lubuski ZDM chce przeprowadzić dwie modernizacje: pierwsza obejmie jej fragment w miejscowości Stypułów pomiędzy Kożuchowem a Żaganiem. Druga to rozbudowa ulicy Żagańskiej w miejscowości Iłowa.

Termin realizacji to druga połowa przyszłego roku. Koszty – odpowiednio 6 mln zł oraz niecałe 5,9 mln zł. Przebudowa czeka także drogę nr 297 na odcinku od Cisowa do granicy powiatu – planowany koszt inwestycji mającej zakończyć się w przyszłe wakacje, to 8 mln zł.

Złożone wnioski o dofinansowanie w ramach RPO obejmują także przebudowę i modernizację skrzyżowań. Tego rodzaju przedsięwzięcia mają upłynnić ruch oraz poprawić bezpieczeństwo.

Ruch na obwodnicach

Dużym wydatkiem będzie budowa niezbędnych obwodnic. W tym roku zaczyna się budowa dwóch: Rzepina, w ciągu dróg wojewódzkich nr 134 oraz 139, oraz drugiego etapu obwodnicy Drezdenka. Ta pierwsza ma kosztować 14 mln zł, natomiast na trasę wokół Drezdenka zaplanowano wydatki w wysokości 21 mln zł. Z kolei w latach 2019-2020 będzie realizowane jeszcze jedno tego typu przedsięwzięcie – budowa obwodnicy Kosieczyna i Chlastawy, czyli dojazdu do węzłów na autostradzie A2 w Trzcielu oraz w Nowym Tomyślu.

Niewykluczone, że lista projektów zaplanowanych w ramach całej puli unijnego dofinansowania dróg w województwie lubuskim nieco się wydłuży.

– Zobaczymy, jak będzie zachowywał się rynek. Na razie ceny oferowane przez wykonawców na przetargach są niższe od naszych założeń. To pozwoliłoby wygospodarować pieniądze na dodatkowe zadania – mówi Tonder.

Na liście priorytetów znalazła się także rozbudowa infrastruktury drogowej w rejonie planowanego kompleksu wydobywczo-energetycznego Gubin-Brody, który chce wybudować PGE. Przewidziano tu 4 inwestycje, choć nie został jeszcze określony dokładny termin ich realizacji. To modernizacja drogi wojewódzkiej 286 na odcinku Gubin – Biecz, drogi 289 Lubsko – Brody, drogi 287 Żary – Lubsko oraz drogi 294 pomiędzy miejscowościami Trzebiel i Tuplice Jasień.

Coraz bliżej do S3

Priorytetem dla regionu jest także dokończenie przebiegającej przez Lubuskie drogi S3 biegnącej od Świnoujścia na południe wzdłuż naszej zachodniej granicy. Za inwestycję odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W ubiegłym roku ruszyła budowa drugiej nitki obwodnicy Gorzowa o długości 11,6 km, która powstaje obok istniejącej jezdni. Inwestycja obejmuje m.in. budowę siedmiu wiaduktów, a także przeszło 700-metrowego mostu przez Wartę. Koszt przedsięwzięcia realizowanego przez Dragados sięga 290 mln zł. Trasa ma być gotowa w pierwszej połowie 2017 roku.

W budowie jest również druga nitka obwodnicy Międzyrzecza. Za przeszło 6-kilometrowy fragment S3 wart nieco ponad 100 mln zł odpowiada konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. W ramach prac powstanie węzeł Międzyrzecz Zachód, który połączy ekspresówkę z drogą wojewódzką nr 137. Termin zakończenia inwestycji to połowa przyszłego roku. Obie obwodnice pozwolą znacznie upłynnić ruch na lubuskim odcinku S3. Obecnie zwężone fragmenty trasy przy obu miastach wyhamowują ruch, tworząc korki, a zarazem zwiększając ryzyko wypadków.

W budowie jest także druga jezdnia trasy pomiędzy Sulechowem a Nową Solą (44 km) oraz Nowa Sól-Kaźmierzów (33,4 km). Lubuski odcinek S3 będzie liczył 194 km. Całość ma być gotowa w latach 2018-2019.

W latach 2007-13 zielonogórski Zarząd Dróg zrealizował blisko 40 inwestycji kosztujących przeszło 300 mln zł. W tym znalazła się obwodnica Babimostu, Nowej Soli za 47 mln zł, Ośna Lubuskiego oraz obejście Nowego Kisielina.

Wysoka dostępność transportowa to jeden z czterech głównych celów strategicznych, jakie postawiliśmy sobie w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2020. W dużym stopniu udało się to osiągnąć: mamy Autostradę Wolności A2 z zachodu na wschód, mamy też prawie ukończoną trasę ekspresową S3 z północy na południe, która jest szczególnie ważną arterią komunikacyjną, gdyż łączy dwie stolice regionu lubuskiego, Gorzów i Zieloną Górę – mówi Elżbieta Anna Polak, marszałek województwa.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych