Rośnie liczba połączeń kolejowych województwa łódzkiego z Chinami. Już nie tylko Łódź, ale także Kutno zyskało regularne połączenie z chińskimi importerami i eksporterami. Składy wyjeżdżające z kutnowskiego terminalu PCC Intermodal mają początkowo kursować do Chin trzy razy w tygodniu. W przyszłości, w miarę wzrostu zainteresowania, nawet codziennie.
Pierwszy pociąg wyruszył z Kutna do chińskiego Czengdu jeszcze w końcu kwietnia. W 40 kontenerach znalazły się polskie produkty żywnościowe oraz towary od nadawców z Europy Zachodniej. Na granicy polsko-białoruskiej kontenery przeładowywane są platformy szerokotorowe, którymi jadą dalej do Chin. W podobny sposób wracają, wypełnione chińskimi towarami, które kierowane są nie tylko na rynek polski.
– Kutno staje się dla chińskich firm bramą na rynek europejski. To impuls dla rozwoju kolejnych przedsięwzięć – podkreślają przedstawiciele PCC. Ładunki chińskie z Kutna będą dalej przewożone w głąb Europy za pomocą regularnych połączeń spółki. Co najmniej sześć razy w tygodniu pociągi będą kursować do Rotterdamu, pięć razy do Hamburga, cztery razy do Duisburga i dziewięć razy w tygodniu do Berlina. Ponadto sześć razy tygodniowo mają być realizowane transporty na południe Polski.
Terminal w Kutnie jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Działalność rozpoczął w 2011 roku. W trzy lata później został przebudowany, dzięki czemu podwoił zdolności przeładunkowe. W roku ubiegłym wyposażono go w dwie nowoczesne suwnice bramowe. Jest skomunikowany z najważniejszymi portami w naszej części Europy: Gdańskiem, Gdynią, Hamburgiem i Rotterdamem.
Budowę centrum logistycznego ma w planach także Łódź. Miałoby powstać w rejonie ulicy Pryncypalnej, gdzie teren pod budowę został już objęty Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną. W listopadzie ubiegłego roku podczas Polsko-Chińskiego Forum Gospodarczego w Szanghaju firma Hatrans podpisała umowę z Unishunf Investment dotyczącą partnerstwa przy rozwoju połączenia między Polską a Chinami oraz budowie terminalu.