Reklama
Rozwiń

Z Łódzkiego coraz bliżej do Chin

Województwo łódzkie staje się transportowym hubem, który będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę w kolejowych połączeniach towarowych Europy z Azją.

Publikacja: 31.05.2016 23:00

Rośnie liczba połączeń kolejowych województwa łódzkiego z Chinami. Już nie tylko Łódź, ale także Kutno zyskało regularne połączenie z chińskimi importerami i eksporterami. Składy wyjeżdżające z kutnowskiego terminalu PCC Intermodal mają początkowo kursować do Chin trzy razy w tygodniu. W przyszłości, w miarę wzrostu zainteresowania, nawet codziennie.

Pierwszy pociąg wyruszył z Kutna do chińskiego Czengdu jeszcze w końcu kwietnia. W 40 kontenerach znalazły się polskie produkty żywnościowe oraz towary od nadawców z Europy Zachodniej. Na granicy polsko-białoruskiej kontenery przeładowywane są platformy szerokotorowe, którymi jadą dalej do Chin. W podobny sposób wracają, wypełnione chińskimi towarami, które kierowane są nie tylko na rynek polski.

– Kutno staje się dla chińskich firm bramą na rynek europejski. To impuls dla rozwoju kolejnych przedsięwzięć – podkreślają przedstawiciele PCC. Ładunki chińskie z Kutna będą dalej przewożone w głąb Europy za pomocą regularnych połączeń spółki. Co najmniej sześć razy w tygodniu pociągi będą kursować do Rotterdamu, pięć razy do Hamburga, cztery razy do Duisburga i dziewięć razy w tygodniu do Berlina. Ponadto sześć razy tygodniowo mają być realizowane transporty na południe Polski.

Terminal w Kutnie jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Działalność rozpoczął w 2011 roku. W trzy lata później został przebudowany, dzięki czemu podwoił zdolności przeładunkowe. W roku ubiegłym wyposażono go w dwie nowoczesne suwnice bramowe. Jest skomunikowany z najważniejszymi portami w naszej części Europy: Gdańskiem, Gdynią, Hamburgiem i Rotterdamem.

Budowę centrum logistycznego ma w planach także Łódź. Miałoby powstać w rejonie ulicy Pryncypalnej, gdzie teren pod budowę został już objęty Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną. W listopadzie ubiegłego roku podczas Polsko-Chińskiego Forum Gospodarczego w Szanghaju firma Hatrans podpisała umowę z Unishunf Investment dotyczącą partnerstwa przy rozwoju połączenia między Polską a Chinami oraz budowie terminalu.

Województwo łódzkie nabiera coraz większego znaczenia na europejskiej mapie przewozów kolejowych. W Kutnie krzyżują się dziś główne szlaki komunikacyjne korytarzy: Wschód – Zachód oraz Bałtyk – Adriatyk. Nowy szlak jedwabny będzie się tu łączył ze szlakiem bursztynowym. Organizacja tego ostatniego jest właśnie planowana. W marcu Ministerstwa Transportu Węgier, Polski, Słowacji i Słowenii skierowały do Komisji Europejskiej list intencyjny w sprawie utworzenia kolejowego korytarza towarowego nr 11. Miałby umożliwić połączenie ośrodków przemysłowo-handlowych Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą związaną z organizacją ruchu dla międzynarodowych pociągów towarowych. – Korytarz „bursztynowy” zacieśni współpracę i usprawni kolejowy transport w Europie – zapowiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Inicjatywa poprawi także konkurencyjność kolei w międzynarodowych przewozach towarowych. Uruchomienie „bursztynowego” korytarza może nastąpić pod koniec 2018 r., jednak jest uzależnione od decyzji Komisji Europejskiej.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku