Ikony regionu nie zapominają o korzeniach

Podkarpacie ma wiele marek znanych nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Na ich wsparcie wyda fundusze unijne.

Publikacja: 20.09.2015 21:00

Wielkie firmy regionu chętnie sponsorują akcje zwiększające bezpieczeństwo…

Wielkie firmy regionu chętnie sponsorują akcje zwiększające bezpieczeństwo…

Foto: materiały prasowe

– W swojej promocji gospodarczej Podkarpackie szczyci się zarówno markami znanymi od lat, jak i nowymi produktami, które w spektakularny sposób podbiły rynki na całym świecie – mówi Michał Tabisz, dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego (UMWP).

Lista markowych powodów do dumy jest długa.

– Sprzęt AGD z Zelmeru, autobusy z Autosanu, opony z Dębicy i krośnieńskie szkło to ikony naszego regionu, cenione w Polsce i za granicą jeszcze w czasach PRL. Ostatnia dekada przyniosła wysyp nowych firm, które odniosły globalny sukces: kosmetyki Inglot z Przemyśla, krzesła Nowego Stylu, okapy Ciarko, oprogramowanie Asseco – wymienia Michał Tabisz. – A to tylko kilka przykładów – zaznacza.

Promocja nawet w USA

W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej władzom województwa udało się wynegocjować 4 mln euro na promocję gospodarczą. Realny termin wykorzystania tych pieniędzy to lata 2016–2022.

– Środki te pozwolą nam jeszcze mocniej wspierać regionalne marki i na ich sile budować wizerunek Podkarpacia, czyli przestrzeni otwartej dla biznesu – zapowiada Tabisz. – Regularnie spotykam się z przedsiębiorcami i zbieram informacje o ich potrzebach i oczekiwaniach, aby jak najlepiej wykorzystać unijne dotacje.

Zdaniem Michała Tabisza dobrym miejscem do promocji podkarpackich marek będzie z pewnością Centrum Wystawienniczo-Kongresowe sąsiadujące z portem lotniczym w Jasionce. Może ruszyć w pierwszej połowie 2016 roku.

– Planujemy organizowanie tam dużych imprez gospodarczych o zasięgu międzynarodowym – zapowiada Tabisz.

O swoich korzeniach nie zapominają podkarpackie firmy.

– Z dumą zapraszamy naszych klientów na Podkarpacie, które jest pięknym regionem i pokazujemy im nasz park maszynowy będący jednym z najnowocześniejszych w Europie – mówi Magdalena Tokarczyk-Cyran, dyrektor Grupy Nowy Styl.

Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland, zaznacza, że chociaż firma ta osiągnęła międzynarodowy sukces i ma duże oddziały w Warszawie, Krakowi czy Wrocławiu, to niezmiennie jej główną siedzibą pozostaje Rzeszów.

– Zatrudnionych jest tam ponad 500 osób, co czyni z Asseco jednego z największych pracodawców w regionie – mówi Marek Panek.

Od 2007 roku Asseco jest sponsorem tytularnym Resovii, drużyny siatkarskiej z Rzeszowa, tegorocznego mistrza Polski w siatkówce. Jednym z głównych sponsorów tej drużyny jest firma Inglot. Ostatnio poinformowała, że będzie wspierać Resovię również w nadchodzącym sezonie.

Zbigniew Inglot, przewodniczący rady nadzorczej Inglotu, zapowiedział, że firma chce jeszcze mocniej promować drużynę i jej osiągnięcia w materiałach wyświetlanych na jej cyfrowym billboardzie ustawionym na nowojorskim Times Square.

Z kolei w Krośnieńskich Hutach Szkła podkreślają, że są głównym sponsorem krośnieńskiego sportu, m.in. wielokrotnego mistrza Polski Janusza Jani startującego z powodzeniem w górskich wyścigach samochodowych.

Zdolni ze wsparciem

Właściciele znanych marek podkarpackich chętnie wspierają studentów i uczniów. Asecco współpracuje z Politechniką Rzeszowską oraz Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w zakresie dydaktyki, praktyk i staży, a także projektów badawczo-rozwojowych.

W 2005 r. firma Śnieżka, czołowy producent farb i lakierów w Europie Środkowo-Wschodniej, utworzyła fundację Twoja Szansa, która prowadzi m.in. program pomocy stypendialnej dla uzdolnionej młodzieży z ubogich rodzin Podkarpacia.

Na programach skupionych na dzieciach i młodzieży koncentruje się teź grupa Goodyear Polska, do której należy marka Dębica. Na początku tego roku szkolnego wraz z miastem Dębica przeprowadziła akcję „Bezpieczna droga do szkoły”. Każdy pierwszoklasista dostał plecak oraz odblaskowe elementy zwiększające jego widoczność, zwłaszcza po zmroku.

Podkarpackie brandy sponsorują wiele regionalnych wydarzeń kulturalnych.

– W ostatnim czasie sponsorowaliśmy grupę muzyczną Bonum Vocem, Carnaval Sztukmistrzów w Lublinie, a także imprezy lokalne: Grzyby Harasiuki i Powidlanki, które miały miejsce w Krzeszowie Górnym – wylicza Tomasz Jędraszczyk, dyrektor marketingu meblarskiej firmy Black Red White.

Logo warte miliony

Najbardziej wartościową marką wywodzącą się z Podkarpacia jest Zelmer, czołowy gracz rynku AGD. W ubiegłorocznym 11. już Rankingu Marek „Rzeczpospolitej” zajął 57. miejsce. W 2013 r. miał 67. pozycję. Wyceniliśmy go na 251 mln zł, co oznacza wzrost o 25 proc. w ciągu roku. Pomimo spadku wartości o 25 proc. do 165 mln zł, w pierwszej setce utrzymała się meblarska marka Black Red White. W 2014 r. była 82., a rok wcześniej 61.

O 12 proc., do 107,6 mln zł, zwiększyła się wartość Śnieżki. Dzięki temu awansowała na 107. miejsce, ze 120. rok wcześniej. Na 115. miejsce, czyli o pięć oczek, spadła Dębica. Jej wartość sięgnęła 94,6 mln zł.

Łączna wartość 330 najcenniejszych polskich marek wyniosła w 2014 r. 61,5 mld zł. Pierwsze miejsca zajęły: paliwowy Orlen (4,4 mld zł), PKO BP (3,6 mld zł) oraz sieć dyskontów Biedronka (3,3 mld zł).

– W swojej promocji gospodarczej Podkarpackie szczyci się zarówno markami znanymi od lat, jak i nowymi produktami, które w spektakularny sposób podbiły rynki na całym świecie – mówi Michał Tabisz, dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego (UMWP).

Lista markowych powodów do dumy jest długa.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą