Porty Szczecin-Świnoujście będą nadal rosnąć w siłę

Do Szczecinia i Świnoujścia przypłynęło więcej statków m.in. z drobnicą, zbożem, a także z ropą naftową
Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Kolejne inwestycje pozwolą na przeładowanie jeszcze większej ilości towarów i wzrost przychodów najnowocześniejszego terminalu promowego na Bałtyku.

Obecny rok może być rekordowy dla polskich portów. Cztery najważniejsze – Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście – w roku ubiegłym, kolejny raz z rzędu, odnotowały rekordową wielkość przeładunków. Obecny rok także przyniesie poprawę wyników, m.in. dzięki coraz lepszemu skomunikowaniu Wybrzeża z resztą kraju i jego granicami, a także inwestycjom w powiększenie zdolności przeładunkowych. – Łączna wielkość towarów przeładowanych w całym 2015 roku powinna osiągnąć kolejny rekordowy wynik 24 mln ton – prognozuje zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W obu portach już w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku wyższe obroty odnotowano praktycznie we wszystkich grupach towarowych. Obsłużono więcej statków z rudą, wzrosły przeładunki zbóż, drewna i drobnicy, o przeszło jedną piątą zwiększyła się ilość transportowanej przez porty ropy. Pojawiło się więcej kontenerów – o prawie 16 proc. Na dalszy wzrost mają pozwolić niedawno zakończone oraz planowane inwestycje.

Nowe nabrzeże

W Świnoujściu zakończyła się kluczowa dla portu budowa nowego stanowiska promowego. Powstało nowe nabrzeże o długości 242 metrów, galeria pasażerska oraz rękaw łączący ją z promem, estakada samochodowa i pomosty. Rozbudowana została infrastruktura drogowa – parkingi oraz place manewrowe. Nowe nabrzeże otwarto z końcem października. Terminal promowy w Świnoujściu należy obecnie do najnowocześniejszych na Bałtyku. Stanowiąc część europejskiego korytarza transportowego, oferuje najkrótsze połączenie Skandynawii ze środkową i południową częścią kontynentu. Kursuje stamtąd 11 promów.

Rozbudowa terminalu promowego to kolejna zakończona w tym roku inwestycja zwiększająca zdolności przeładunkowe zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Wcześniej w Szczecinie wybudowano nowe nabrzeże niemieckie i zmodernizowano nabrzeże zbożowe. Oba przedsięwzięcia były konieczne do zwiększenia możliwości obsługi statków. Kosztowały przeszło 35 mln zł, z czego połowa została sfinansowana z funduszy unijnych.

Dalsze plany

W latach 2007–2013 wartość inwestycji w portach Szczecina i Świnoujścia przekroczyła 650 mln zł. Zarząd portów planuje kolejne inwestycje warte ponad 1,3 mld zł. Ich realizacja połączona z pogłębieniem toru wodnego do Szczecina do głębokości 12,5 metra powinna przynieść wzrost przeładunków do poziomu 26–30 mln ton rocznie.

Jak przewiduje firma doradcza PwC, szczególną rolę w rozwoju portów odegrają pieniądze z UE. Według opublikowanego w połowie listopada raportu „Perspektywy polskiego i światowego rynku infrastruktury transportowej” inwestycje unijne w transport morski w latach 2014–2020 będą 2,5-krotnie wyższe niż w latach 2007–2013.

Szczególnie rozwojowe okazują się realizowane w polskich portach inwestycje w przeładunek kontenerów. Według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat 129 proc. W przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc. Już w końcu obecnej dekady wielkość przeładowywanych w polskich portach towarów ma przekroczyć 2,5 mln TEU, czyli standardowych kontenerów 20-stopowych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Adam Struzik: PiS chce stworzyć nowe biedne województwo

Pomysł podziału Mazowsza to czysta polityka i gra o władzę - ocenia Adam Struzik, ...

„Nie rezygnujemy z inwestycji. Tłumaczenie się Covidem oznacza: nie chce mi się”

W tej chwili sfera publiczna ma potężne obowiązki względem gospodarki, a tłumaczenie się Covidem ...

Pozostałości po PBS Sanok na sprzedaż

Bankowy Fundusz Gwarancyjny chciałby znaleźć nowego właściciela dla sanockiej instytucji wśród lokalnych banków spółdzielczych. ...

Każdy dostanie indywidualne zaproszenie na szczepienie?

O jak najszersze włączenie się samorządów do realizacji Narodowego Programu Szczepień, zwłaszcza przy promocji ...

Kopciuchy to dopiero początek. Kraków idzie za ciosem

Po zakazie palenia węglem i drewnem władze Krakowa wpadły na kolejny pomysł, jak ograniczyć ...

Każda strategia potrzebuje regionów i miast

Członkowie polskiej delegacji byli zaangażowani w promocję demokracji i poprawę wsparcia UE dla wszystkich ...