Poznań stolicą start-upów

Lokalny park technologiczny, grupa funduszy VC oraz lokalne władze pomagają młodym, innowacyjnym firmom w osiąganiu sukcesów.

Publikacja: 30.04.2015 21:16

Poznański Park Naukowo-Technologiczny pomaga w zdobywaniu funduszy na rozwój start-upów

Poznański Park Naukowo-Technologiczny pomaga w zdobywaniu funduszy na rozwój start-upów

Foto: materiały prasowe

Dice+, Glip Multi Solutions, PublishSoSimply, Omni3D, Booklikes.com, LeiaDisplay, IC Solutions, Jakdojade.pl, Legimi, Qpony, Fanpoint, ICEbridge, Wykop.pl, Lubimyczytac.pl – co łączy te firmy, będące wizytówkami polskiej sceny start-upowej? Pochodzenie. Wszystkie mają korzenie w Wielkopolsce, co – jak same przyznają – miało duży wpływ na ich biznesy.

Promocja sukcesów

– Wielkopolanie jako ludzie przedsiębiorczy potrafią wykorzystać potencjał obecny w ekosystemie budowanym przez takie ośrodki, jak Poznański Park Naukowo-Technologiczny, poznański fundusz Venture Capital SpeedUp czy lokalne władze samorządowe i Urząd Miasta. Cały nasz region, stawiając na nowe technologie, daje dobrą przestrzeń do startu szczególnie innowacyjnym firmom. Te start-upy z kolei stanowią inspirację i zaczyn dla kolejnych przedsiębiorstw, dzięki czemu możemy obserwować tak dużą liczbę pojawiających się nowych start-upów – mówi Rafał Witkowski, prezes IC Solutions.

Ta spółka, obok start-upów Glip czy nanoSynHap, to w dużej mierze dziecko nowoczesnego Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego Fundacji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Instytucja pomaga w zdobywaniu funduszy na rozwój oraz przy wdrażaniu innowacyjnych technologii, udostępnia centra badawcze, a także doradza przy uruchamianiu własnego biznesu.

Nieoceniona jest też pomoc samorządów, instytucji lokalnych. – Nie ukrywam, że uzyskanie tytułu Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości w kategorii start-up spowodowało, że firma stała się lepiej postrzegana na rynku – podkreśla Przemysław Kozłowski, szef Glip Multitouch Solutions.

Z kolei Leszek Kobyliński, prezes spółki produkującej kostkę Dice+, wskazuje na konkretne aspekty finansowe. – Współpracujemy z Wielkopolską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości przy programie PO IG 6.1, który wspiera polską gospodarkę na rynku międzynarodowym. Dzięki temu udało nam się przeprowadzić badania – sprawdzaliśmy produkt pod kątem oprogramowania i jego kompatybilności z różnymi urządzeniami. Po tym mogliśmy prężnie wejść na rynek – tłumaczy.

Beata Zagrodzka-Blok z Departamentu Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego przekonuje, że województwo od dawna przywiązuje dużą wagę do wsparcia rozwoju przedsiębiorczości. – To jedno z założeń naszej strategii rozwoju województwa. Na potrzeby przedsiębiorców odpowiada m.in. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007–2013, w ramach którego istotna część środków była przeznaczona na działania realizowane przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, w tym start-upy – dodaje.

Światowy standard

W start-upie PublishSoSimply (PSS), który rusza z rozwojem za granicą, przekonują, że na wielkopolskim gruncie spółki mogą się rozwijać tak samo jak te z innych krajów. – W Santiago w Chile od dwóch miesięcy wśród kilkudziesięciu firm z całego świata pracujemy nad naszym projektem w ramach programu Start-Up Chile. Stąd wyraźnie widać, że to, co powstało w Poznaniu, w żaden sposób nie odbiega jakością od tego, co powstaje w innych miejscach na świecie. Niestety, widać też, że Poznań jest słabo rozpoznawalny i brakuje tu sukcesów, nawet niewielkich, które byłyby globalnie zauważalne. Na tym powinien się skupić region w najbliższych latach – mówi Michał Majewski, szef PSS.

Dziś Poznań jest postrzegane jako najsilniejszy ośrodek start-upowy w Polsce. To tu odbywają się takie wydarzenia, jak Hackathon, Samsung AppChallenge czy Startup Weekend.

Dice+, Glip Multi Solutions, PublishSoSimply, Omni3D, Booklikes.com, LeiaDisplay, IC Solutions, Jakdojade.pl, Legimi, Qpony, Fanpoint, ICEbridge, Wykop.pl, Lubimyczytac.pl – co łączy te firmy, będące wizytówkami polskiej sceny start-upowej? Pochodzenie. Wszystkie mają korzenie w Wielkopolsce, co – jak same przyznają – miało duży wpływ na ich biznesy.

Promocja sukcesów

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej