Muzyczne hity na Wielkanoc: Penderecki, Beczała, Makłowicz

fot. Opera Śląska / e-teatr.pl

„Pasja według św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego, poniedziałkowy koncert Piotra Beczały i „Requiem d-moll” W.A. Mozarta z Opery Śląskiej – można oglądać w święta on line.

Trudno sobie wyobrazić lepszą propozycję muzyczną na Wielki Piątek jak „Pasja według św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego. W jej rejestracji wziął udział sam kompozytor – w roli Stwórcy, co można rozumieć metaforycznie, a nieodżałowanego kompozytora obsadził tak reżyser teatralny Grzegorz Jarzyna.

Spektakl zarejestrowano 31 marca i 1 kwietnia 2012 roku w podkrakowskim kompleksie Alvernia Studios.

Penderecki poprowadził wtedy AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy, solistów Iwonę Hossę (sopran), Thomasa E. Bauera (baryton), Piotra Nowackiego (bas) oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” wraz z Chłopięcym Chórem „Pueri Cantores Sancti Nicolai” z Bochni. Narratorem jest aktor Lech Łotocki. Spektakl można oglądać bezpłatnie.

fot. Opera Śląska / e-teatr.pl

W Wielki Piątek, 2 kwietnia o godzinie 18:55 w TVP Kultura i w Wielką Sobotę, 3 kwietnia o 10:00 na kanale TVP 3 Katowice, będziemy mogli usłyszeć koncertową wersję „Requiem d-moll” W.A. Mozarta w wykonaniu artystów Opery Śląskiej. Wystąpią: Andrzej Lampert, Anna Borucka, Ewelina Szybilska, Zbigniew Wunsch oraz Chór i Orkiestra pod kierownictwem muzycznym Francka Chastrusse Colombiera. 3 kwietnia od godziny 15:00 wydarzenie będzie dostępne także na platformie VOD.

W Play Kraków od godz. 18:00 3 kwietnia dostępny będzie wyjątkowy film koncertowy “Zupa Beethovenowska”. A jak kulinaria i muzyka – to, oczywiście, stoi za tym Robert Makłowicz. Tym razem zainspirował się frazą “Tylko człowiek o czystym sercu może przyrządzić dobrą zupę” Ludwiga van Beethovena.

Wielki kompozytor, którego jubileusz 250-lecia urodzin miał w 2020 r. świętować cały świat, z powodu pandemii nie był fetowany tak jak jest tego godzien, ale teraz możemy to nadrobić. Robert Makłowicz stanie za kotłami… perkusyjnymi, zaś szef Sinfonietty Cracovii oprowadzi słuchaczy po Wiedniu śladami Ludwiga van Beethovena. W gastronomiczno-muzycznej podróży Robertowi Makłowiczowi, Jurkowi Dybałowi i Sinfonietcie Cracovii towarzyszyć będą też goście specjalni.

Również na Play Kraków można będzie obejrzeć i wysłuchać nieodpłatnie “PASIONES DE ESPAÑA”, medytacyjny koncert skupiony wokół celebracji tajemnicy Wielkanocy. Sopranistka Mariana Flores i lutnistka Mónica Pustilnik nie ograniczyły się do muzyki Półwyspu Iberyjskiego, lecz podążają za wpływami Habsburgów rozciągającymi się pomiędzy XVI i XVIII wiekiem na całą Europę. Druga część programu poświęcona jest “tonos humanos” José Marína, które należą do najpiękniejszych dzieł hiszpańskiej świeckiej muzyki wokalnej XVII wieku.

Największym muzycznym wydarzeniem wielkanocnym będzie jednak internetowy koncert Piotra Beczały w Poniedziałek Wielkanocny w Teatrze Wielkim. To najgorętsze nazwisko wśród tenorów lirycznych na świecie. Od lat wykonuje najważniejsze partie tenorowe w Metropolitan Opera i Wiener Staatsoper, a także operze warszawskiej, m.in. w „Halce” Stanisława Moniuszki jako Jontek.

Teraz Opera Narodowa zaprasza 5 kwietnia o godz. 19 na wyjątkowy koncert, podczas którego usłyszymy najbardziej znane arie operowe w mistrzowskim wykonaniu. W programie m. in. popisowe utwory Pietro Mascagni, Stanisława Moniuszki („Szumią jodły”, „Aria z kurantem”, „Polonez obywatelski”), Giacomo Pucciniego, Georgesa Bizeta. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza. Koncert online w bezpłatnym dostępie na vod.teatrwielki.pl

Pośród propozycji teatru dramatycznego najmocniejsza jest oferta Nowego Teatru w Warszawie. Jacek Poniedziałek, który opublikował niedawno „(Nie) dziennik” gra głównego bohatera głośnego spektaklu „Powrót do Reims” w reżyserii Katarzyny Kalwat.

Eribon, pochodzący z przedmieść Reims homoseksualny intelektualista, uciekł z rodzinnego miasta, by móc ujawnić swoją orientację i dokonać społecznego awansu. Wyjazd do Paryża umożliwił Eribonowi otwarte życie, jednak jego buntownicza postawa jest zawłaszczana i banalizowana przez wielkomiejskie media i elity. On zaś na zawsze naznaczony piętnem wykluczenia, na które sam zresztą się decyduje, by ratować własną tożsamość. Kto chce może dostrzec w spektaklu rodzaj dzisiejszej laickie „pasji” doby LGBT i tabloizującej się debaty społecznej.

Premiera na grudniowej Boskiej Komedii biła rekordy oglądalności on line. Teraz spektakl jest dostępny do 7 kwietnia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Złagodnieją limity dla ciężkich samochodów

Pojazdy o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t będą mogły jeździć bez zezwoleń. ...

Centra nauki nawet poza dużymi metropoliami

SOWY – czyli Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności – to niewielkie centra nauki, które ...

Pomorze i Kujawy świętują setną rocznicę powrotu do macierzy

Tu jest Polska, była Polska i pozostanie na zawsze. Czternaście długich miesięcy musieli czekać ...

Wakacje na szczecińskich bulwarach? Nie będziesz się nudzić

Nie trzeba wcale jechać nad morze, by posłuchać koncertów szantowych czy poleżeć na piaszczystej ...

Polityczna wojna psuje wspólnotę

Samorządy to fundament demokracji i rozwoju, centralistyczne podejście rządu i nadmierne ich upartyjnienie może ...

Michał Sufin: Odpalimy nową Rakietę

Michał Sufin mówi o planach Klubu Komediowego, jednej z najważniejszych nowych warszawskich scen, otwarciu ...