Kopalnie soli drogowej cierpią przez brak śniegu

AdobeStock

Aby poprawić swoją sytuację, firmy szukają odbiorców soli również za granicą.

W Polsce mamy dwie kopalnie, gdzie pozyskiwany jest ten surowiec. Jedna znajduje się w Kłodawie w Wielkopolsce, a druga to Kopalnia Polkowice-Sieroszowice wchodząca w skład miedziowego koncernu KGHM.

Starsza jest kopalnia w Kłodawie. Istnieje od 1949 roku. – Wydobywamy nie tylko sól drogową, ale też dla przetwórstwa spożywczego, rybnego, dla przemysłu, rolnictwa, czy sól kąpielową – wylicza Janusz Kołodziejski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Kopalni Soli w Kłodawie. Przyznaje, że 60 proc. sprzedaży to jednak sól drogowa, a tylko 40 proc. jest wykorzystywana do innych asortymentów.

Rocznie w Kłodawie wydobywa się od 250 do 630 tys. ton soli drogowej. Więc fakt, czy zima jest ciepła jak teraz, czy mroźna i śnieżna ma duże znaczenie dla firmy. – Warunki pogodowe odbijają się na wielkości planu sprzedaży – podkreśla Kołodziejski. Dodaje, że na razie mamy początek zimy i wszystko może się zmienić.

CZYTAJ TAKŻE: Sól i piasek już w pogotowiu

Poza tym kopalnia ok. 20 proc. wydobycia sprzedaje na rynki zagraniczne, głównie do Czech czy Słowacji. – Dla nas ważne jest nie to, czy śnieg leży na polach, ale czy jest wilgotno i przejście temperatury przez zero, bo wtedy jest zapotrzebowanie na sól – tłumaczy dyr. Kołodziejski.

Obecnie kopalnia ma ok. 100 tys. ton zapasu. A w obliczu braku zimy, wydobycie spada. Odbywa się ono w cyklach. Latem jest etap przygotowawczy i rozpoznawczy, a zimą samo wydobycie. – Teraz gdy jest ono niższe, przerzucamy ludzi do innych prac i czekamy na obniżkę temperatury – tłumaczy przedstawiciel firmy.

W Kopalni Polkowice-Sieroszowice w 2018 r. wydobyto ponad 300 tys. ton soli kamiennej. – Ok. 25 proc. soli drogowej idzie na eksport, głównie do Czech – mówi Anna Osadczuk, dyrektor komunikacji w KGHM. W Polsce odbiorcami soli są oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządcy dróg wojewódzkich, powiatowych, gminy, spółki komunalne oraz firmy zajmujące się utrzymaniem dróg. – Zmienność produkcji ze względu na brak warunków zimowych wynosi max +/-20 proc. rok do roku – mówi dyr. Osadczuk.

Obecnie KGHM Metraco  dysponuje magazynem soli drogowej wielkości 70 tys. ton.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Spanie na sianie

Marzysz o spaniu w stogu siana? Albo na piaszczystej plaży? Jeżeli nie masz pod ...

Tablica z reklamą to nie jest problem

Podział nieruchomości zabudowanej na cele mieszkaniowe w celu wydzielenia usytuowanego na niej np. billboardu ...

Weekendowe utrudnienia na autostradzie A1

Do poniedziałku kierowcy podróżujący A1 muszą spodziewać się utrudnień. Trasą nie przejedziemy na odcinku ...

Miasta łatają budżety kosztem kierowców

Opłaty za parkowanie idą ostro w górę. Największe miasta podjęły już decyzje, ile więcej ...

Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami

Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz ...

Janosikowe trzeba odesłać do lamusa

Rząd mógłby zwiększyć pulę tych dochodów dla nas i przeznaczyć większość PIT dla poszczególnych ...