Biznes wspiera lokalnych sportowców

Drużyna Resovii wspierana przez Asseco
fot. mat.pras.

Wydatki na sponsoring w Polsce systematycznie rosną. Ich łączna wartość zbliża się do miliarda złotych.

Niektóre firmy wiążą się z regionalnymi zespołami na długi czas. Przynosi to korzyści obu stronom. – Działając w Polsce, czujemy się zobowiązani do wsparcia polskiego sportu i kultury. Zdecydowaliśmy się na siatkówkę w Rzeszowie, bo chcieliśmy odbudować zespół, który kiedyś przynosił dumę mieszkańcom naszego regionu i Polsce. Wierzymy, że wspierając lokalne zespoły, tworzymy dobre podstawy dla drużyny narodowej – mówi Adam Góral, prezes Asseco Poland. Firma od 2006 r. jest głównym, tytularnym sponsorem drużyny siatkarskiej Asseco Resovia Rzeszów. W 2015 r. pięciu zawodników Asseco Resovii grało w polskiej reprezentacji i zdobyło tytuł mistrza świata.

mat.pras.

– Asseco od lat wspiera Resovię, przyczyniając się do promocji sportu, naszego miasta oraz naszej firmy. Siatkówka to również moja wielka pasja i zawsze wierzyłem, że dzięki dobrej strategii, ciężkiej pracy oraz wsparciu sponsorów nasz zespół będzie miał szansę sięgać po największe laury – podkreśla Góral. Asseco wspiera również kadrę młodych koszykarzy z Asseco Gdynia. Krajowa branża sponsoringu sportowego rośnie o kilka procent rocznie, a wartość całego rynku zbliża się do miliarda złotych. Największy wpływ na tę dynamikę w minionych latach miały kontrakty zawarte przez ligę i federację piłkarską – informuje firma Sponsoring Insight.

CZYTAJ TAKŻE: Województwo bardzo koszykarskie

Najczęściej wsparcie dostają sportowcy trenujący w regionie, w którym działają przedsiębiorstwa – również w ujęciu międzynarodowym. I tak na przykład od 16 lat krakowski Comarch jest większościowym akcjonariuszem i sponsorem Klubu Sportowego Cracovia – zarówno drużyny piłkarskiej, jak i hokejowej. Z kolei w tym roku został sponsorem ekstraklasowego klubu piłkarskiego OSC z Lille we Francji. Miejsce nie jest przypadkowe – to właśnie tam Comarch ma jeden z oddziałów.

Hokejowa drużyna Cracovii, którą wspiera Comarch / mat.pras.

Z kolei Apator najmocniej wspiera drużyny i inicjatywy z Torunia. Przekrój dyscyplin sportowych ma szeroki. – W 2019 r. byliśmy partnerem odbywających się w naszym mieście Halowych Mistrzostw Świata w Lekkiej Atletyce Masters czy mistrzostw świata juniorów i kadetów w szermierce. Kibicujemy i wspieramy też toruńską drużynę koszykarzy – Twarde Pierniki Toruń, a przede wszystkim grupy młodzieżowe klubu – informuje Monika Pietkiewicz, rzeczniczka Apatora. Zaznacza, że pracownicy cyklicznie biorą też udział w największych imprezach biegowych organizowanych w regionie, startując wspólnie pod szyldem Apatora.

Apator wspiera m.in. organizatorów Międzynarodowego Turnieju Wiosny w Akrobatyce Sportowej im. Henryka Chmielewskiego, który odbywa się rokrocznie w Świdnicy / mat.pras.

Najbardziej zaangażowane pod względem wydatków na zakup praw sponsoringowych w Polsce są branże energetyczna i paliwowa, w których dominują duże podmioty z udziałem Skarbu Państwa. I tak na przykład PGE od lat współpracuje z drużynami najpopularniejszych dyscyplin. Wśród nich są siatkówka (PGE Skra Bełchatów), piłka ręczna (PGE Vive Kielce), piłka nożna (PGE FKS Stal Mielec) i koszykówka (PGE Spójnia Stargard). PGE podkreśla, że sponsoruje zarówno utytułowane kluby z bogatymi tradycjami, jak i sportowców indywidualnych – Zofię Klepacką (windsurfing), Waldemara Stawowczyka (psie zaprzęgi), pływaków Alicję Tchórz i Konrada Czerniaka, lekkoatletów Klaudię Siciarz i Damiana Czykiera oraz łyżwiarza Artura Nogala.

CZYTAJ TAKŻE: Na klub wcale nie trzeba wydawać fortuny

Jednym z kluczowych projektów PGE jest od lipca 2015 r. sponsoring tytularny PGE Narodowego, na którym gra reprezentacja Polski. Z kolei Lotos jest m.in. głównym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej, sponsorem strategicznym gdańskiej drużyny hokejowej MH Automatyka Gdańsk, głównym sponsorem Akademickiej Reprezentacji Polski, a także reprezentacji Polski w skokach i biegach narciarskich oraz kombinacji norweskiej.

PGE jest m.in. sponsorem Stadionu Narodowego, na którym mecze rozgrywa piłkarska reprezentacja Polski / mat.pras.

Według badań ARC Rynek i Opinia Lotos jest wiceliderem w rankingu firm postrzeganych jako najczęściej angażujące się w działalność sponsoringową. Pierwsze miejsce przypada Orlenowi. Sport mocno wspierają też takie spółki jak Enea czy Energa, ale nie odpowiedziały na naszą prośbę o komentarz. Eksperci podkreślają, że duży udział sponsoringu ze strony spółek państwowych jest raczej niespotykany w krajach wysoko rozwiniętych. Tam w zestawieniach najbardziej aktywnych branż prym wiodą instytucje finansowe, firmy motoryzacyjne, handlowe i technologiczne.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W miastach z betonu szybko przybywa zieleni

Rewaloryzowane parki, efektowne rośliny w miejscach, gdzie jeszcze niedawno były nieużytki, zieleńce między blokami, ...

Zacznijmy od małych

Wierzę, że uda się nam ponownie stworzyć warunki do ewolucyjnego powstania kilku dużych, prywatnych ...

Specjaliści i rolnicy dominują w radach gmin

W radach gmin zasiada ponad 39 tys. osób. Największą grupą zawodową są wśród nich ...

Prezydent Łodzi: pracownicy przyciągają inwestorów

Ulgi w podatkach były bardzo istotnym czynnikiem dla potencjalnych inwestorów, ale straciły na znaczeniu. ...

Marszałek dopłaci do biletów ulgowych

Rząd przyjął nowelę ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Nowe przepisy umożliwią zawieranie do końca ...

Medycyna w internecie

Powstaje zachodniopomorskie e-Zdrowie. 40 mln zł ma kosztować regionalny system usług elektronicznych e-Zdrowie. Dzięki ...