Biznes wspiera lokalnych sportowców

Drużyna Resovii wspierana przez Asseco
fot. mat.pras.

Wydatki na sponsoring w Polsce systematycznie rosną. Ich łączna wartość zbliża się do miliarda złotych.

Niektóre firmy wiążą się z regionalnymi zespołami na długi czas. Przynosi to korzyści obu stronom. – Działając w Polsce, czujemy się zobowiązani do wsparcia polskiego sportu i kultury. Zdecydowaliśmy się na siatkówkę w Rzeszowie, bo chcieliśmy odbudować zespół, który kiedyś przynosił dumę mieszkańcom naszego regionu i Polsce. Wierzymy, że wspierając lokalne zespoły, tworzymy dobre podstawy dla drużyny narodowej – mówi Adam Góral, prezes Asseco Poland. Firma od 2006 r. jest głównym, tytularnym sponsorem drużyny siatkarskiej Asseco Resovia Rzeszów. W 2015 r. pięciu zawodników Asseco Resovii grało w polskiej reprezentacji i zdobyło tytuł mistrza świata.

mat.pras.

– Asseco od lat wspiera Resovię, przyczyniając się do promocji sportu, naszego miasta oraz naszej firmy. Siatkówka to również moja wielka pasja i zawsze wierzyłem, że dzięki dobrej strategii, ciężkiej pracy oraz wsparciu sponsorów nasz zespół będzie miał szansę sięgać po największe laury – podkreśla Góral. Asseco wspiera również kadrę młodych koszykarzy z Asseco Gdynia. Krajowa branża sponsoringu sportowego rośnie o kilka procent rocznie, a wartość całego rynku zbliża się do miliarda złotych. Największy wpływ na tę dynamikę w minionych latach miały kontrakty zawarte przez ligę i federację piłkarską – informuje firma Sponsoring Insight.

CZYTAJ TAKŻE: Województwo bardzo koszykarskie

Najczęściej wsparcie dostają sportowcy trenujący w regionie, w którym działają przedsiębiorstwa – również w ujęciu międzynarodowym. I tak na przykład od 16 lat krakowski Comarch jest większościowym akcjonariuszem i sponsorem Klubu Sportowego Cracovia – zarówno drużyny piłkarskiej, jak i hokejowej. Z kolei w tym roku został sponsorem ekstraklasowego klubu piłkarskiego OSC z Lille we Francji. Miejsce nie jest przypadkowe – to właśnie tam Comarch ma jeden z oddziałów.

Hokejowa drużyna Cracovii, którą wspiera Comarch / mat.pras.

Z kolei Apator najmocniej wspiera drużyny i inicjatywy z Torunia. Przekrój dyscyplin sportowych ma szeroki. – W 2019 r. byliśmy partnerem odbywających się w naszym mieście Halowych Mistrzostw Świata w Lekkiej Atletyce Masters czy mistrzostw świata juniorów i kadetów w szermierce. Kibicujemy i wspieramy też toruńską drużynę koszykarzy – Twarde Pierniki Toruń, a przede wszystkim grupy młodzieżowe klubu – informuje Monika Pietkiewicz, rzeczniczka Apatora. Zaznacza, że pracownicy cyklicznie biorą też udział w największych imprezach biegowych organizowanych w regionie, startując wspólnie pod szyldem Apatora.

Apator wspiera m.in. organizatorów Międzynarodowego Turnieju Wiosny w Akrobatyce Sportowej im. Henryka Chmielewskiego, który odbywa się rokrocznie w Świdnicy / mat.pras.

Najbardziej zaangażowane pod względem wydatków na zakup praw sponsoringowych w Polsce są branże energetyczna i paliwowa, w których dominują duże podmioty z udziałem Skarbu Państwa. I tak na przykład PGE od lat współpracuje z drużynami najpopularniejszych dyscyplin. Wśród nich są siatkówka (PGE Skra Bełchatów), piłka ręczna (PGE Vive Kielce), piłka nożna (PGE FKS Stal Mielec) i koszykówka (PGE Spójnia Stargard). PGE podkreśla, że sponsoruje zarówno utytułowane kluby z bogatymi tradycjami, jak i sportowców indywidualnych – Zofię Klepacką (windsurfing), Waldemara Stawowczyka (psie zaprzęgi), pływaków Alicję Tchórz i Konrada Czerniaka, lekkoatletów Klaudię Siciarz i Damiana Czykiera oraz łyżwiarza Artura Nogala.

CZYTAJ TAKŻE: Na klub wcale nie trzeba wydawać fortuny

Jednym z kluczowych projektów PGE jest od lipca 2015 r. sponsoring tytularny PGE Narodowego, na którym gra reprezentacja Polski. Z kolei Lotos jest m.in. głównym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej, sponsorem strategicznym gdańskiej drużyny hokejowej MH Automatyka Gdańsk, głównym sponsorem Akademickiej Reprezentacji Polski, a także reprezentacji Polski w skokach i biegach narciarskich oraz kombinacji norweskiej.

PGE jest m.in. sponsorem Stadionu Narodowego, na którym mecze rozgrywa piłkarska reprezentacja Polski / mat.pras.

Według badań ARC Rynek i Opinia Lotos jest wiceliderem w rankingu firm postrzeganych jako najczęściej angażujące się w działalność sponsoringową. Pierwsze miejsce przypada Orlenowi. Sport mocno wspierają też takie spółki jak Enea czy Energa, ale nie odpowiedziały na naszą prośbę o komentarz. Eksperci podkreślają, że duży udział sponsoringu ze strony spółek państwowych jest raczej niespotykany w krajach wysoko rozwiniętych. Tam w zestawieniach najbardziej aktywnych branż prym wiodą instytucje finansowe, firmy motoryzacyjne, handlowe i technologiczne.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Warzelnie kultury miejskiej

Któż nie kocha starych browarów? Nawet jeśli od dawna nie warzą piwa, wciąż mogą ...

Odwiedź Ogród Dendrologiczny w Przelewicach. Pomorze Zachodnie zaprasza

Ogród Dendrologiczny Przelewice to z pewnością miejsce, które trzeba zobaczyć, jeśli pragnie się spotkania ...

Coraz piękniejsze samorządowe muzea

Szydłowieckie Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych ma nową siedzibę. Gruntowną modernizację przeszedł Zamek Książąt Mazowieckich ...

Zagraniczne szkolenie bez preferencji

Powiat, który u zagranicznego kontrahenta zamówił usługi organizacji praktyk zawodowych dla uczniów, musi rozliczyć ...

Senatorowie będą się upominać o budżety lokalne

Każda nowa ustawa powinna być konsultowana i winny być wyliczane skutki finansowe dla samorządów. ...

Stary rynek po nowemu

Samorządy coraz chętniej rewitalizują rynki, wychodząc z założenia, że szanujące się miasto potrzebuje reprezentacyjnego ...