Reklama
Rozwiń

Zrównoważony rozwój wymaga zróżnicowanego traktowania

Policentryczność oznacza zasadnicze zmiany w polityce rozwojowej. Należy uwzględnić funkcje, które wypełniają miasta wobec swoich mieszkańców i ich otoczenia.

Publikacja: 13.10.2024 15:05

Specjaliści z Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej IRMiR zaproponowali typologię miast w z

Specjaliści z Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej IRMiR zaproponowali typologię miast w zależności od pełnionych przez nie funkcji usługowych dla mieszkańców miasta i jego otoczenia. Warszawę zakwalifikowano jako metropolię ogólnokrajową

Foto: Adobe Stock

W przyszłym roku gotowa ma być średniookresowa strategia rozwoju kraju do 2035 roku. Jednym z celów, które ma osiągnąć, jest bardziej zrównoważony i wieloośrodkowy (czyli policentryczny) rozwój.

– Utrzymanie wieloośrodkowości jest najważniejszym wyzwaniem strategicznym dla rozwoju regionalnego – uważa Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i rozwoju regionalnego. Na IV Kongresie Polityki Miejskiej i Regionalnej przyznała, że dotychczasowe motory wzrostu regionalnego powoli wygasają (przyczyną są m.in. zmiany demograficzne, wygasanie przewagi konkurencyjnej wynikającej z wysokości płac czy zmiana znaczenia UE w świecie) i potrzebna jest nowa koncepcja rozwojowa. Wymieniła cztery filary, na których opierać się ma i strategia, i polityka rozwojowa.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Z regionów
Olsztyn na razie nie będzie większy. Ale władze miasta się nie poddają
Z regionów
Finanse i transformacja energetyczna wśród najważniejszych wyzwań dla samorządów
Z regionów
Deszczówka w mieście się przyda. „To zasób, a nie ściek”
Z regionów
Miasta stawiają na odnawialne źródła energii. I wspierają w tym mieszkańców
Z regionów
Proste rozwiązania mogą pomóc samorządom w walce z suszą hydrologiczną
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama