Mieszkańcy aglomeracji łódzkiej pojadą nowymi pociągami

Łódzka Kolej Aglomeracyjna powiększa tabor, co pozwoli na obsługę większej liczby połączeń kolejowych
Fot. Pixabay

Łódzka Kolej Aglomeracyjna wkrótce powiększy tabor. Pozwoli to zwiększyć liczbę połączeń i uruchomić nowe trasy.

– Spółka realizuje dwa projekty taborowe. Obecnie realizujemy kontrakt na dostawę dziesięciu pociągów z firmy Stadler z Siedlec, a w najbliższych dniach rozstrzygniemy przetarg na 3 składy hybrydowe z opcją na kolejne 2 – mówi nam Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).

Stadler ma dostarczyć pociągi do połowy przyszłego roku. Pierwszy skład już zakończył testy i przechodzi procedurę homologacyjną. Natomiast pociągi hybrydowe najprawdopodobniej dostarczy nowosądecki Newag, który jako jedyny złożył w przetargu ofertę. ŁKA przeznaczyła na realizację zamówienia 96 mln zł. Propozycja Newagu jest o kilka mln zł droższa.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii

Elektryczno-spalinowe pociągi hybrydowe będą obsługiwać trasy na których nie ma zasilania z trakcji elektrycznej. Pozwolą na uruchomienie nowych połączeń na niezelektryfikowanej linii Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno, a także na trasie Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała.

Przewiduje się, że z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi. Dzięki opcji ŁKA będzie mogła zamówić dodatkowe 2 pociągi w ramach realizacji umowy, bez konieczności prowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Mimo ograniczeń spowodowanych pandemią, ŁKA stale się rozwija. Zwiększyła się praca eksploatacyjna, poprawiła się oferta w nowym rozkładzie jazdy. Jak twierdzi prezes ŁKA, wyniki badań pokazują, że dla pasażerów ważniejsza od cen biletów jest liczba połączeń kolejowych.

CZYTAJ TAKŻE: Zbuntowane województwo. Nie chcą gigantów u siebie

– To pierwszy kierunek działań dla zwiększenia atrakcyjności kolei. Nie pobudujemy wszędzie torów, więc trzeba łączyć ze sobą środki komunikacji. Taki właśnie program realizujemy w województwie łódzkim – mówi prezes ŁKA.

Z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej są już spięte 34 linie autobusowe. To blisko pół tysiąca przystanków autobusowych, z których można dotrzeć do pociągów ŁKA. Jest także wspólny bilet, który można kupić w pociągu czy autobusie. To jeden bilet na całą podróż. Co istotne, jest tańszy o 20 proc. niż gdyby bilety kolejowe i autobusowe kupować oddzielnie.

Atutem ŁKA jest nowoczesny tabor. Najstarsze pociągi maja tylko 6 lat. Spółka dysponuje 34 nowoczesnymi składami: 14 pojazdami EZT Impuls II z Newagu oraz 20 dwuczłonowymi EZT Flirt 3 produkowanymi przez Stadlera. Ponadto 10 Flirtów zostanie rozbudowanych o trzeci dodatkowy człon.

W marcu ŁKA przewiozła 25 milionowego pasażera. Jej pociągi, poza aglomeracją łódzką, kursują między Łodzią a Sieradzem, Ostrowem Wlkp., Kutnem, Tomaszowem Mazowieckim, Drzewicą, Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem oraz między Skierniewicami i Łowiczem, a w weekendy również na trasie Łódź-Warszawa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Liczymy straty i szukamy oszczędności

Nasza demokracja idzie w złą stronę – uważa prezydent Białegostoku. Jestem prezydentem Białegostoku czwartą ...

Wakacje w przedszkolach będą w tym roku krótsze

W tym roku nie będzie wakacyjnych dyżurów placówek. Przez sześć letnich tygodni przedszkola w ...

Pandemia nie poraziła budżetów obywatelskich

Wiele miast, mimo znacznego spadku przychodów, nie ogranicza budżetów obywatelskich. Konsultacje projektów przeniosły się ...

Ukraińcy wspierają rynki pracy w całej Polsce

We wszystkich województwach ten rok przyniósł wzrost liczby pracowników z zagranicy. Imigranci zarobkowi, głównie ...

Urzędy pracy. To tu rozstrzygnie się przyszłość gospodarki

To lokalne pośredniaki mają dawać firmom mikropożyczki czy dopłaty do wynagrodzeń. Także rzesza bezrobotnych ...

Podkarpackie samorządy stracą miliony

W efekcie przymusowej restrukturyzacji Podkarpackiego Banku Spółdzielczego lokalne samorządy stracą ponad 40 proc. depozytów ...