Klimatyzacja w autobusach: GIS odpowie, czy jest bezpieczna

W niektórych miastach przewoźnicy uruchomili już klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej, w innych czekają na wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego w tej sprawie.

Publikacja: 18.06.2020 15:16

Klimatyzacja w autobusach: GIS odpowie, czy jest bezpieczna

Foto: AdobeStock / Fotokon

Będą one gotowe za kilka dni. – Ciągle istnieją takie rzeczy jak prawo powszechnie obowiązujące i zdrowy rozsądek. Prawo określa warunki korzystania z komunikacji i wynikające z tego prawa zasady izolacji społecznej. Zdrowy rozsądek podpowiada, że stosując to pierwsze nie stanie się nic złego, jeśli w upalny dzień otworzy się okna albo uruchomi klimatyzację – zauważa Jan Bondar, rzecznik prasowy GIS.

Ogrzewanie i klimatyzację w autobusach i tramwajach wyłączono na początku marca, zaraz po wybuchu pandemii spowodowanej koronawirusem. Teraz gdy w czerwcu są wyższe temperatury pojazdy komunikacji miejskiej nagrzewają się niczym piekarniki. – Już przed miesiącem zwróciliśmy się do Głównego Inspektoratu Sanitarnego o wytyczne w zakresie używania klimatyzacji w tramwajach i autobusach. Mimo ponagleń nie dostaliśmy odpowiedzi – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

CZYTAJ TAKŻE: Luźniejsze limity: w komunikacji miejskiej będzie już ciaśniej

W tym mieście klimatyzację włączono w poniedziałek, 15 czerwca. Także Warszawa w tym tygodniu uruchamia klimatyzację w swoich pojazdach. Ale w innych miastach przewoźnicy się z tym wstrzymują.

Jak mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik poznańskiego MPK, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej zwróciła się z oficjalnym pismem do Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia z prośbą o zajęcie jednoznacznego stanowiska w sprawie uruchamiania, bądź nie, klimatyzacji w pojazdach.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów przed rozprzestrzenianiem wirusa Covid-19, w Poznaniu podjęto decyzję o zapewnieniu maksymalnej wymiany powietrza poprzez otwarte szyberdachy i okna w przedziale pasażerskim, a poza tym kierowcy i motorniczowie na przystankach końcowych mają obowiązek wietrzenia pojazdów przez otwarcie wszystkich drzwi w pojazdach.

CZYTAJ TAKŻE: Komunikacja miejska wraca do życia. „Koszty rosną, a rząd jest głuchy”

A Justyna Góźdź z lubelskiego ZTM mówi, że przewoźnik zdaje sobie sprawę, że klimatyzacja znacząco wpływa na komfort podroży, szczególnie przy coraz wyższych temperaturach. – Jednak w związku z cały czas obecnym zagrożeniem Covid-19 chcemy mieć pewność, że jest to bezpieczne dla pasażerów. Dlatego w sprawie ponownego włączenia klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej wystąpimy do Sanepidu z prośbą o opinię. Mamy nadzieje, że będzie ona jednoznaczna i pozwoli na podjęcie ostatecznej decyzji w tym zakresie – mówi Justyna Góźdź.

W najbliższym czasie lubelski przewoźnik planuje pilotażowo montaż specjalnych nakładek na klimatyzatory o działaniu wiruso- i bakteriobójczym. – Podobne rozwiązanie jest testowane m.in. w Turynie – mówi rzecznik lubelskiego ZTM.

Jan Bondar z GIS-u mówi, że niektóre samorządy wysyłają mnóstwo zapytań, w różnych sprawach. – Jeśli chodzi o klimatyzację w komunikacji, to poprosiliśmy o opinię naukową Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny w Warszawie. Ma być gotowa w najbliższych dniach – zapowiada.

Będą one gotowe za kilka dni. – Ciągle istnieją takie rzeczy jak prawo powszechnie obowiązujące i zdrowy rozsądek. Prawo określa warunki korzystania z komunikacji i wynikające z tego prawa zasady izolacji społecznej. Zdrowy rozsądek podpowiada, że stosując to pierwsze nie stanie się nic złego, jeśli w upalny dzień otworzy się okna albo uruchomi klimatyzację – zauważa Jan Bondar, rzecznik prasowy GIS.

Ogrzewanie i klimatyzację w autobusach i tramwajach wyłączono na początku marca, zaraz po wybuchu pandemii spowodowanej koronawirusem. Teraz gdy w czerwcu są wyższe temperatury pojazdy komunikacji miejskiej nagrzewają się niczym piekarniki. – Już przed miesiącem zwróciliśmy się do Głównego Inspektoratu Sanitarnego o wytyczne w zakresie używania klimatyzacji w tramwajach i autobusach. Mimo ponagleń nie dostaliśmy odpowiedzi – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Czy II tura przyniesie polityczne trzęsienia ziemi?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Niektórzy kandydaci wygrali dwa razy