Miasta szykują zakupy elektrycznych autobusów

Mijający rok to dobry czas dla ekologicznego transportu miejskiego, zwłaszcza dla pojazdów elektrycznych. A przyszły zapowiada się jeszcze lepiej.

Publikacja: 15.11.2019 18:22

Miasta szykują zakupy elektrycznych autobusów

Foto: AdobeStock

Elektryków przybywa w szybkim tempie. Wiele polskich miast testuje pojazdy różnych firm, by w niedalekim czasie wprowadzić je do stałej eksploatacji. Inne, jak np. Kraków, czekają na realizację kontraktów na zakup. Wygląda na to, że w ciągu najbliższych dwóch lat na polskie ulice wyjedzie ok. 300 nowych autobusów elektrycznych.

Pod Wawelem

Stolica Małopolski może się pochwalić 26 elektrobusami ( liczba wszystkich autobusów to 567) co daje jej trzecie miejsce wśród miast posiadających tego typu tabor miejski ( po Zielonej Górze i Warszawie). Jest realna szansa, że już wkrótce liczba elektryków pod Wawelem znacznie wzrośnie. W tym roku krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 50 autobusów elektrycznych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wniosek weźmie udział w konkursie ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli uzyska na tyle wysoką ocenę, aby znaleźć się na liście projektów podstawowych zakwalifikowanych do dofinansowania, to 50 nowych przegubowych autobusów elektrycznych o długości 18 m przyjedzie do Krakowa już w 2020 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Miasta finansują floty ekologicznych autobusów

Tym sposobem Kraków miałby 76 autobusów elektrycznych. W tym tygodniu krakowski przewoźnik otworzył dwie oferty od zainteresowanych kontraktem producentów. Evo Bus Polska wycenia realizację kontraktu na 151,9 mln zł netto, a Solaris Bus&Coach na 134,5 mln zł.

""

50 nowych autobusów elektrycznych może przyjechać do Krakowa już w 2020 roku / fot. mat.pras.

regiony.rp.pl

Nowe autobusy elektryczne będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach. – Pojadą na czterech liniach nr 144, 173,179 i częściowo 503, kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie dochodzi do dużych zanieczyszczeń powietrza – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie, zaznaczając że wprowadzenie na ulice elektrycznych autobusów to jeden z elementów walki ze smogiem (Kraków jako pierwsze miasto w kraju wprowadził całkowity zakaz palenia paliwami stałymi). Krakowskie MPK już na koniec 2018 roku miało 100 proc. autobusów ekologicznych spełniających co najmniej normę spalin EURO5. Autobusy elektryczne to na razie ok. 5 proc. floty.

Unijne pieniądze na elektryki

Po Warszawie jeździ 31 autobusów elektrycznych, ale ta liczba szybko się zmieni. W lipcu tego roku Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę z Solarisem, gwarantującą dostawę 130 przegubowych pojazdów elektrycznych. Dostawy mają rozpocząć się w połowie 2020 r. Na tym nie koniec, bo Rada Miasta Warszawy przyjęła stanowisko, zgodnie z którym do ruchu będą wprowadzane wyłącznie autobusy niskoemisyjne.

CZYTAJ TAKŻE: Miejska mobilność powinna być eko i współdzielona

Podobne założenie dotyczące komunikacji miejskiej przyjęła Zielona Góra, która ma najwięcej autobusów elektrycznych z wszystkich polskich miast. Komunikacja miejska w Zielonej Górze ma opierać się wyłącznie na bezemisyjnych pojazdach elektrycznych. Miasto zaplanowało zakup 64 autobusów elektrycznych (47 o długości 12 m oraz 17 o długości 18 m). W 2017 r. rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 47 niskopodłogowych, elektrycznych pojazdów. Aktualnie jest ich 43 (z zakontraktowanych w Ursusie 47 sztuk) i stanowią 60 proc. wszystkich autobusów zielonogórskiej komunikacji miejskiej. – Ale także czekamy na rozstrzygnięcie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jeżeli się uda i dostaniemy dofinansowanie, kupimy kolejne 12 autobusów elektrycznych – podkreśla Małgorzata Jelińska z Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze.

Na nowe autobusy elektryczne czeka też Jaworzno (pasażerów aktualnie wożą 23 e-autobusy). Od początku 2018 roku tabor elektryczny stanowi w tym mieście 35 proc. wszystkich eksploatowanych pojazdów – Planujemy, że do 2020 roku pojazdy elektryczne to będzie ok. 65 proc. pojazdów – informuje Maciej Zaremba, rzecznik Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie.

Elektryczne autobusy jeżdżą też m.in. w Chodzieży, Inowrocławiu, Sosnowcu, Ostrowie Wlkp. czy Wrześni. Testowały je np. Czechowice –Dziedzice, Toruń , Katowice i Radom. Coraz częściej kupowane są także przez mniejsze miasta. W lipcu tego roku małopolska gmina Miechów podpisała umowy na zakup 2 elektrycznych Solarisów. Dofinansowanie zyskała ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Podobne zakupy zaplanowały m.in. Łomianki, Kozienice czy Świdnica. Każde z miast kupuje po 2 elektryki. I każde uzyska na te inwestycje dotacje z NFOŚiGW.

Elektryków przybywa w szybkim tempie. Wiele polskich miast testuje pojazdy różnych firm, by w niedalekim czasie wprowadzić je do stałej eksploatacji. Inne, jak np. Kraków, czekają na realizację kontraktów na zakup. Wygląda na to, że w ciągu najbliższych dwóch lat na polskie ulice wyjedzie ok. 300 nowych autobusów elektrycznych.

Pod Wawelem

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Koniec z wieloletnimi prezydentami i burmistrzami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza