Torowe rewolucje. Kończą się duże inwestycje tramwajowe

Już 13 maja uruchomione zostaną przebudowane trasy przez ul. Fredry i Mielżyńskiego w Poznaniu. Tramwaj wróci także na kolejny odcinek ul. Św. Marcin, a także na Pestkę. A dwa dni później ruszy nowe połączenie na wrocławskie Popowice.

Publikacja: 10.05.2023 13:28

Torowe rewolucje. Kończą się duże inwestycje tramwajowe

Foto: Adobe Stock

- Testujemy trasę tramwajową na Popowice. Jej otwarcie już 15 maja - poinformował w mediach społecznościowych Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Powrót Pestki

Remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju tzw. Pestki dobiega końca. Po 9 miesiącach i 13 dniach od rozpoczęcia generalnego remontu, pasażerowie będą mogli korzystać z całkowicie nowej, wygodnej, bezpiecznej i szybkiej trasy.

- Mamy kolejną bardzo dobrą wiadomość dla mieszkańców. 13 maja tramwaje wrócą nie tylko na trasę PST, ale także do Centrum: na ulice Fredry, Mielżyńskiego oraz Św. Marcin - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania

Dodaje, że miastu w pierwszej kolejności zależało na jak najszybszym przywróceniu ruchu tramwajowego, ponieważ transport publiczny jest kluczowy.

- Zyskaliśmy trwałą, bezpieczną infrastrukturę, z której będziemy korzystać przez wiele kolejnych lat. Dziękujemy pasażerom za cierpliwość, jaką wykazali w miesiącach wyłączenia tych tras z ruchu - dodaje prezydent.

Od 13 maja pasażerowie będą mieli do wyboru kilka linii jadących przez centrum. Korzystając z tramwajów numer 7, 8 i 17 będzie można przejechać z mostu Teatralnego na drugą stronę Warty.

Na trasę PST wrócą linie 12, 14, 15 i 16. Trzy pierwsze kursować będą po swoich stałych trasach sprzed rozpoczęcia prac. Z kolei linią nr 16 będzie można dojechać przez ul Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego.

Choć tramwaje wrócą na PST już 13 maja, nie oznacza to całkowitego zakończenia prac.

- W związku z dążeniem do jak najszybszego oddania do eksploatacji tej newralgicznej dla mieszkańców trasy, po wznowieniu ruchu tramwajowego zaplanowano jeszcze roboty okołotorowe, wykończeniowe i porządkowe. Powinny się one zakończyć w czerwcu – podaje poznański ZTM.

I tramwaje na ulicy Św. Marcin

Na ul. Św. Marcin prace realizowane są kompleksowo. W torowisku zastosowana została technologia poprawiająca bezpieczeństwo i ograniczająca hałas.

Pasażerowie od 13 maja będą mogli wysiadać i wsiadać do tramwaju na przystanku przy Zamku. Dzięki inwestycji powstał tam także bliźniaczy przystanek dla tramwajów jadących w kierunku ronda Kaponiera. Przystanek będzie stopniowo zyskiwał docelowe wyposażenie, takie jak wiaty i ławki.

Ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim nadal pozostanie placem budowy, dlatego należy zachować szczególną ostrożność.

Kontynuowane będą tam prace w ramach Programu Centrum, m.in. związane z nawierzchnią jezdni i chodników. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest latem.

Przebudowa ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim wraz ze skrzyżowaniem z al. Niepodległości i ul. Towarową to kolejna odsłona szerszego projektu rewitalizacji śródmieścia.

Równolegle przebudowywana jest ul. Gwarna wraz ze skrzyżowaniem z ul. Św. Marcin. Prace na łuku torowym potraktowane zostały priorytetowo, by było możliwe przywrócenie ruchu tramwajowego na ul. Św. Marcin.

Tramwaj dojedzie też już do Popowic

W połowie maja wystartują nowe połączenia we Wrocławiu. Zostanie uruchomiona trasa tramwajowa przez Popowice.

- To wielka inwestycja komunikacyjna na zachodzie Wrocławia pozwalająca nie tylko jeszcze lepiej skomunikować rozbudowujące się osiedla mieszkaniowe w tej części miasta, ale również odciążyć ulicę Legnicką – mówią wrocławscy urzędnicy.

Tramwaj przez Popowice będzie jeździć po czterech km toru podwójnego. Zamontowano 18 sztuk rozjazdów.

- Mamy ułożonych ponad dwa km zielonego torowiska (11 200 m kwadratowych rozchodnika) - tak więc tramwaj jeździ też po zielonym dywanie m.in. na ul. Starogroblowej czy Popowickiej – podaje wrocławski ratusz.

Dzięki tej inwestycji powstały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Inne zostały przebudowane. W sumie prace prowadzone były na 25 przystankach.

- Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co sześć minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie po m.in. zielonym torowisku – podkreślają urzędnicy.

Przez Popowice w maju nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia.

Druga linia w części przebiegu pokrywa się z istniejącą na razie linią 32, która z Kozanowa zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez przebudowane mosty Pomorskie do centrum miasta, przez Dworzec Główny i dalej na Gaj.

Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych. Z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to blisko 82 miliony. Reszta środków pochodzi z budżetu miasta, jak i MPWiK. Blisko 12 milionów złotych dołożyli do inwestycji deweloperzy.

- Testujemy trasę tramwajową na Popowice. Jej otwarcie już 15 maja - poinformował w mediach społecznościowych Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Powrót Pestki

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości