Torowe rewolucje. Kończą się duże inwestycje tramwajowe

Już 13 maja uruchomione zostaną przebudowane trasy przez ul. Fredry i Mielżyńskiego w Poznaniu. Tramwaj wróci także na kolejny odcinek ul. Św. Marcin, a także na Pestkę. A dwa dni później ruszy nowe połączenie na wrocławskie Popowice.

Publikacja: 10.05.2023 13:28

Torowe rewolucje. Kończą się duże inwestycje tramwajowe

Foto: Adobe Stock

- Testujemy trasę tramwajową na Popowice. Jej otwarcie już 15 maja - poinformował w mediach społecznościowych Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Powrót Pestki

Remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju tzw. Pestki dobiega końca. Po 9 miesiącach i 13 dniach od rozpoczęcia generalnego remontu, pasażerowie będą mogli korzystać z całkowicie nowej, wygodnej, bezpiecznej i szybkiej trasy.

- Mamy kolejną bardzo dobrą wiadomość dla mieszkańców. 13 maja tramwaje wrócą nie tylko na trasę PST, ale także do Centrum: na ulice Fredry, Mielżyńskiego oraz Św. Marcin - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania

Dodaje, że miastu w pierwszej kolejności zależało na jak najszybszym przywróceniu ruchu tramwajowego, ponieważ transport publiczny jest kluczowy.

- Zyskaliśmy trwałą, bezpieczną infrastrukturę, z której będziemy korzystać przez wiele kolejnych lat. Dziękujemy pasażerom za cierpliwość, jaką wykazali w miesiącach wyłączenia tych tras z ruchu - dodaje prezydent.

Od 13 maja pasażerowie będą mieli do wyboru kilka linii jadących przez centrum. Korzystając z tramwajów numer 7, 8 i 17 będzie można przejechać z mostu Teatralnego na drugą stronę Warty.

Na trasę PST wrócą linie 12, 14, 15 i 16. Trzy pierwsze kursować będą po swoich stałych trasach sprzed rozpoczęcia prac. Z kolei linią nr 16 będzie można dojechać przez ul Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego.

Choć tramwaje wrócą na PST już 13 maja, nie oznacza to całkowitego zakończenia prac.

- W związku z dążeniem do jak najszybszego oddania do eksploatacji tej newralgicznej dla mieszkańców trasy, po wznowieniu ruchu tramwajowego zaplanowano jeszcze roboty okołotorowe, wykończeniowe i porządkowe. Powinny się one zakończyć w czerwcu – podaje poznański ZTM.

I tramwaje na ulicy Św. Marcin

Na ul. Św. Marcin prace realizowane są kompleksowo. W torowisku zastosowana została technologia poprawiająca bezpieczeństwo i ograniczająca hałas.

Pasażerowie od 13 maja będą mogli wysiadać i wsiadać do tramwaju na przystanku przy Zamku. Dzięki inwestycji powstał tam także bliźniaczy przystanek dla tramwajów jadących w kierunku ronda Kaponiera. Przystanek będzie stopniowo zyskiwał docelowe wyposażenie, takie jak wiaty i ławki.

Ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim nadal pozostanie placem budowy, dlatego należy zachować szczególną ostrożność.

Kontynuowane będą tam prace w ramach Programu Centrum, m.in. związane z nawierzchnią jezdni i chodników. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest latem.

Przebudowa ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim wraz ze skrzyżowaniem z al. Niepodległości i ul. Towarową to kolejna odsłona szerszego projektu rewitalizacji śródmieścia.

Równolegle przebudowywana jest ul. Gwarna wraz ze skrzyżowaniem z ul. Św. Marcin. Prace na łuku torowym potraktowane zostały priorytetowo, by było możliwe przywrócenie ruchu tramwajowego na ul. Św. Marcin.

Tramwaj dojedzie też już do Popowic

W połowie maja wystartują nowe połączenia we Wrocławiu. Zostanie uruchomiona trasa tramwajowa przez Popowice.

- To wielka inwestycja komunikacyjna na zachodzie Wrocławia pozwalająca nie tylko jeszcze lepiej skomunikować rozbudowujące się osiedla mieszkaniowe w tej części miasta, ale również odciążyć ulicę Legnicką – mówią wrocławscy urzędnicy.

Tramwaj przez Popowice będzie jeździć po czterech km toru podwójnego. Zamontowano 18 sztuk rozjazdów.

- Mamy ułożonych ponad dwa km zielonego torowiska (11 200 m kwadratowych rozchodnika) - tak więc tramwaj jeździ też po zielonym dywanie m.in. na ul. Starogroblowej czy Popowickiej – podaje wrocławski ratusz.

Dzięki tej inwestycji powstały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Inne zostały przebudowane. W sumie prace prowadzone były na 25 przystankach.

- Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co sześć minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie po m.in. zielonym torowisku – podkreślają urzędnicy.

Przez Popowice w maju nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia.

Druga linia w części przebiegu pokrywa się z istniejącą na razie linią 32, która z Kozanowa zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez przebudowane mosty Pomorskie do centrum miasta, przez Dworzec Główny i dalej na Gaj.

Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych. Z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to blisko 82 miliony. Reszta środków pochodzi z budżetu miasta, jak i MPWiK. Blisko 12 milionów złotych dołożyli do inwestycji deweloperzy.

- Testujemy trasę tramwajową na Popowice. Jej otwarcie już 15 maja - poinformował w mediach społecznościowych Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Powrót Pestki

Pozostało 97% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Transport
Szybkie pociągi zjadą łącznicami do powiatów
Transport
Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach
Transport
Jak polskie miasta świętują Europejski Tydzień Mobilności?
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty