Od poniedziałku 11 lipca rozpoczęła się w Katowicach przebudowa skrzyżowania ulicy Gliwickiej z ulicami Grundmanna i Goeppert-Mayer. - Dla pasażerów tramwajów przygotowano zastępczą komunikację autobusową, natomiast kierowcy muszą liczyć się z obowiązującym w najbliższych dniach ruchem wahadłowym w tym rejonie, dlatego rekomendujemy korzystanie z objazdów – mówi Ewa Lipka, zastępca naczelnika wydziału komunikacji społecznej katowickiego ratusza.

Do 27 listopada zaplanowano etapową przebudowę skrzyżowania ulicy Gliwickiej z ulicami Grundmanna i Goeppert-Mayer, co jest związane z wykonaniem połączenia istniejącej linii tramwajowej w ulicy Gliwickiej z realizowaną nową linią tramwajową w ciągu ulicy Grundmanna.

W ramach inwestycji przewidziana została budowa ok. 1900 metrów toru pojedynczego, uwzględniając również fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi wzdłuż ulicy Gliwickiej i wzdłuż ulicy Chorzowskiej.

Czytaj więcej

Wrocław stawia na nowe tory. Będzie więcej linii tramwajowych

Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Grundmanna - równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa mostu nad Rawą oraz wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł.

Budowa rozjazdów umożliwiających prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach, da możliwość urozmaicenia tras linii tramwajowych i pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia. Inwestycja o wartości prawie 40 mln zł zgodnie z umową powinna być gotowa w połowie przyszłego roku.

To nie jedyna inwestycja tramwajowa realizowana  w polskich miastach. W Warszawie, jak poinformował nas Michał Wrzosek, rzecznik Budimeksu, na przełomie lipca i sierpnia rozpoczną się  prace przygotowawcze do budowy linii na Wilanów. Budimex jest generalnym wykonawcą tej najważniejszej tramwajowej inwestycji w stolicy.

– Nowa trasa pozwoli mieszkańcom tej dzielnicy szybko i wygodnie dotrzeć do centrum po zielonych torach, a wzdłuż trasy pojawi się aż 488 drzew. Koszt budowy to ponad 685 mln zł, ale otrzymamy do niej dofinansowanie unijne. Przyjazna Warszawa to łatwo dostępny transport publiczny, dlatego będziemy sukcesywnie rozbudowywać sieć tramwajową – zapowiada Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej.

Czytaj więcej

Będą podwyżki w bydgoskim MZK. Kierowcy wracają do pracy

Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego. 

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Dzisiaj w Warszawie jest już ponad 25 km zielonych torów.

Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy, a przy torach – lipy i platany, w węższych miejscach zostaną zasadzone specjalnie formowane drzewa. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew.

Nowa trasa tramwajowa ma być gotowa w ciągu 21 miesięcy. Dzięki niej mieszkańcy Wilanowa szybciej dojadą do centrum stolicy. Przejazd tramwajem do stacji metra Centrum zajmie około 30 minut. Budowa nowej linii wraz z zakupem taboru ma kosztować ok. 2 mld złotych, znaczną część tej kwoty pokryją dotacje unijne.