Żabka wierzy, że życie ludzi w przyszłości zależy od każdej, małej decyzji podjętej tu i teraz. Stara się nie tylko zmieniać siebie, ale także włączać w zmiany franczyzobiorców, klientów i innych interesariuszy. Na potrzeby dalszego zielonego rozwoju sieci Żabka stworzyła inkubator rozwiązań ekologicznych – sklep zasilany w 100% zieloną energią, w którym testowanych jest ok. 20 przyszłościowych rozwiązań z 4 obszarów: zielona energia, czyste powietrze, zielony transport i drugie życie dla odpadów. Efekty pilotażu są na bieżąco analizowane i po pozytywnej ocenie wdrażane w pozostałych sklepach sieci.
Zlokalizowana w Warszawie przy ul. Lewandów Żabka w ciągu miesiąca redukuje emisję CO₂ o tyle, ile pochłania 300 drzew w tym samym czasie. Słuszność podejmowanych przez sieć działań potwierdza badanie konsumenckie przeprowadzone w sklepie – 93% ankietowanych klientów uważa, że placówka ta wyznacza trendy, a 96% poleca ten sklep rodzinie oraz znajomym.
Redukcja emisji CO₂ w tym konkretnym sklepie to nie jedyny prośrodowiskowy efekt jego działalności – Żabka po uzyskaniu pierwszych, pozytywnych wyników testów części zastosowanych w nim rozwiązań zaimplementowała je w szerszej skali. W ramach całej sieci zainstalowanych zostało ponad 20 tys. perlatorów dających 50-proc. oszczędności wody. Przed sklepami zlokalizowanymi na terenie Poznania i Warszawy stanęło też 15 EKOmatów, czyli automatów umożliwiających selektywną zbiórkę opakowań po napojach z plastiku i metalu.
Sieć zamontowała także 30 stacji napraw rowerów, a do sklepów trafiło kilkanaście sztuk nowych szaf mroźniczych, dających 36-proc. oszczędności energii. Do końca br. Żabka zamierza zamontować 600 kolejnych szaf mroźniczych i planuje, że do końca 2022 r. będzie ich już ponad 1 500.
Wszystkie te rozwiązania najpierw testowano właśnie w Żabce na warszawskiej Białołęce. Na ocenę pozostałych sieć potrzebuje znacznie więcej czasu. Celem Żabki jest bowiem sprawdzenie i porównanie wyników z różnych pór roku.
Zaangażowanie klientów do proekologicznych działań
Sieć liczy, że sklep, który już wcześniej był chętnie odwiedzany przez okolicznych mieszkańców, dodatkowo zasieje w nich ciekawość i zachęci do proekologicznych działań. Dlatego klienci mogą nie tylko zobaczyć, ale także skorzystać jak w przypadku EKOmatu czy stacji napraw rowerów oraz mogą pogłębić wiedzę. W sklepie stoją bowiem specjalne tabliczki informacyjne z ciekawostkami dotyczącymi wykorzystanych w placówce rozwiązań. Szczegółowy mechanizm działania wszystkich zastosowanych w sklepie rozwiązań można znaleźć także na stronie www.zabka.pl/zielona-z-natury W sklepie i przed nim znalazły się również specjalne ekrany, na których klienci na bieżąco mogą śledzić pozytywne, ekologiczne efekty, jakie daje Żabka zasilana w 100% zieloną energią.
– Polacy są coraz bardziej świadomi wpływu człowieka i jego codziennych decyzji na stan środowiska naturalnego. 78% dostrzega, że stan, w jakim znalazła się ziemia, jest poważny i wymaga natychmiastowych działań[1]. Żabka, w trosce o lepsze jutro nas wszystkich, sukcesywnie wprowadza zmiany w swoich sklepach. Odpowiedzialność jest wpisana w nasze DNA. Jest jedną z czterech wartości Żabki, definiuje też naszą misję. Tworzymy wartość poprzez upraszczanie ludziom życia. Promujemy zrównoważony styl życia, ułatwiając konsumentom zmianę ich codziennych nawyków na lepsze dla nich i dla planety. Chcemy uczynić zrównoważone wybory oczywistymi i prostymi. Poprzez współpracę z partnerami biznesowymi, w tym dostawcami oraz lokalnymi społecznościami, pozytywnie wpływamy na otoczenie. Budujemy wiarygodną organizację ludzi zaangażowanych w rozwój biznesu. Wierzymy, że przyjazne dla klimatu, zrównoważone życie jest możliwe dla każdego z nas, na co dzień – mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich.
Technologie zastosowane przez Żabkę w sklepie na warszawskiej Białołęce skupiają się wokół czterech filarów, takich jak: zielona energia, drugie życie, czyste powietrze i zielony transport.
Zielona energia
Energetyka węglowa emituje olbrzymie ilości dwutlenku węgla. Ta sama ilość energii ze słońca zostawia ok. 17 razy mniejszy ślad węglowy niż prąd z paliw kopalnych, dlatego prąd w Żabce przy ul. Lewandów pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł, a przede wszystkim z energii słonecznej, która dzięki magazynowaniu działa całą dobę niezależnie od pogody, oraz z farmy wiatrowej Wierzcholas. Na dachu sklepu zamontowano 40 paneli fotowoltaicznych.
Dodatkowo placówka korzysta z technologii kwantowej – kropki kwantowe są elementem sklepowych szyb. Dzięki nim można pozyskać energię słoneczną, padającą na przezroczyste na pierwszy rzut oka okna oraz w sposób naturalny oświetlić sklep. Rozwiązanie to Żabka posiada jako jedna z niewielu firm na świecie – obecnie jest trzecim podmiotem w skali świata i drugim w Polsce. Nigdzie w Polsce, oprócz Żabki, nie znajdziemy też podłogi kinetycznej, zamieniającej każdy wykonany na niej krok w energię elektryczną. Energia pochodząca z kroków wykonanych po zamontowanej w placówce posadzce kinetycznej wspomaga zasilanie zainstalowanych w sklepie urządzeń. Podłoga w Żabce wykorzystuje nowoczesną technologię płyt naciskowych, która zamienia każdy krok w przyjazną środowisku energię. To druga taka instalacja w Europie.
Ponadto zainstalowano energooszczędne szafy mroźnicze z powłoką niskoemisyjną i antyrefleksyjną, które nie wymagają dodatkowego ogrzewania powierzchni szyby. W efekcie zużywają o 36% mniej energii, co wskazuje na ich efektywność i będą wdrażane do sieci.
W sklepie są także inteligentne etykiety elektroniczne, tzw. cenówki, oraz inteligentne ekrany digital signage, będące cyfrowym odpowiednikiem dotychczas stosowanych plakatów. Oba rozwiązania zasilane są zieloną energią, dodatkowo pozwalają na oszczędność papieru.
Z zielonej energii mogą bezpośrednio korzystać również klienci sieci – przed sklepem stanęła ekologiczna ławka solarna, dzięki której można naładować telefon. Rocznie panele słoneczne ławki produkują 80 kWh energii – to 16 tys. godzin ładowania standardowego smartfona.
Drugie życie
W 1980 r. w Polsce na osobę przypadało 2,5 tys. m3 wody zdatnej do picia, a w ostatnich latach poziom ten spadł nawet do 1,1 tys. m3. Susze, wysychające jeziora i rzeki, to bardzo możliwy scenariusz w przyszłości. Dlatego Żabka oszczędza wodę, montując w sklepie perlatory, pozwalające zmniejszyć zużycie wody nawet o 50%. Pod budynkiem placówki przy ul. Lewandów znajduje się także 2200-litrowy zbiornik na deszczówkę. Dodatkowo, gdzie tylko to możliwe, woda w sklepie trafia do obiegu zamkniętego – gdy nie pada deszcz, to właśnie wodą deszczową ze zbiornika i ze sklepu podlewane są przysklepowe rośliny.
W Żabce zastosowano także ścianę do pomieszczenia technicznego zbudowaną z 1000 butelek PET po napojach (to aż 14 kg plastiku), zebranych przez osoby pracujące przy projekcie. Również stojące w placówce meble i sufit mają ciekawą historię – wykonano je z materiałów recyklowanych przy ograniczaniu paliw kopalnych. Sam proces produkcji wykorzystuje odpady powstałe przy obróbce drewna w technologii, która wytwarza minimalną ilość dwutlenku węgla. Papierowe kasetony na produkty są zrobione z makulatury, która również przeżywa swoje drugie życie.
Sieć Żabka wdraża gospodarkę obiegu zamkniętego, zachęcając także klientów, by dawali opakowaniom drugie życie, dlatego przed sklepem na ul. Lewandów nie mogło zabraknąć EKOmatu – urządzenia do zbiórki butelek i puszek. Z zebranych w ten sposób zużytych, pustych butelek powstaną nowe, które mają o 33% mniejszy od tradycyjnego opakowania ślad węglowy. Co więcej – dzięki temu mniej plastiku trafi na wysypiska. EKOmat to nie tylko maszyna do zbiórki opakowań, ale także narzędzie pełniące funkcję edukacyjną. Po oddaniu opakowania klient otrzymuje informacje, w jaki sposób jego działanie przyczyniło się do zmniejszenia śladu węglowego.
Czyste powietrze
W miastach często ciężko się oddycha, a smog stanowi olbrzymie zagrożenie dla zdrowia. Dlatego Żabka chce ograniczyć ilość pyłów i szkodliwych substancji, które trafiają do atmosfery. Świetną metodą oczyszczania powietrza są rośliny. Wertykalny ogród Żabki produkuje tlen, pochłania szkodliwe związki z powietrza oraz kurz i do tego przepięknie wygląda. Rośliny rosną tuż przy parkingu i pochłaniają do 85% spalin, które inaczej trafiłyby do atmosfery. W połączeniu z działaniem antysmogowej kostki brukowej daje to efekt czystego powietrza.
Ułożona przed sklepem antysmogowa kostka brukowa posiada fotokatalityczną powierzchnię składającą się z nanocząsteczek dwutlenku tytanu. Kostka zmniejsza stężenie tlenków azotu w powietrzu w okolicy średnio o ok. 50% w porównaniu z asfaltem.
Zielony transport
Żabka promuje ideę Smart City i wyciąga pomocną dłoń do kierowców aut elektrycznych, udostępniając im stację ładowania pojazdów. Użytkowanie samochodu ładowanego zieloną energią (z farmy wiatrowej Wierzcholas) emituje 3 razy mniej dwutlenku węgla niż jazda podobnym autem z silnikiem diesla. W sklepie udostępniono dwa punkty ładowania o mocy 3,7 kW; 7,4 kW; 11 kW; 22 kW prądem zmiennym (AC).
Sieć nie zapomniała także o rowerzystach – przecież rower to najbardziej ekologicznym i zdrowy środek transportu! Znajdująca się obok sklepu stacja naprawy rowerów pozwala szybko wyregulować hamulce i przerzutki, napompować koła, a także dokonać awaryjnych napraw.
Wielkie znaczenie małych kroków
Żabka, poprzez wspomniane inicjatywy, zachęca klientów, franczyzobiorców i pracowników do włączania się w proces zmiany nawyków w trosce o środowisko naturalne. Sieć wierzy, że małe kroki podjęte dzisiaj to nasza wspólna odpowiedzialność za lepsze jutro. Inkubator rozwiązań ekologicznych stanowi jedną z kluczowych inicjatyw ekologicznych firmy, dzięki czemu różne innowacyjne mogą być testowane. Najbardziej efektywne są skalowane do liczącej ponad 7200 sklepów sieci, dzięki czemu wprowadzane optymalizacje mają realne znaczenie dla środowiska.
Materiał Promocyjny
[1] Źródło: https://ziemianieatakuja.pl/