Dolny Śląsk z nowym wsparciem dla branży turystycznej

Oferta turystyczna Dolnego Śląska jest niezwykle bogata i całoroczna. Można tu znaleźć piękne jeziora, malownicze góry czy zabytki. Na zdjęciu: Zamek Czocha.
Fot. PIxabay

Samorząd regionu przygotował kolejną ofertę pomocy dla firm. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o środki na pokrycie stałych miesięcznych wydatków do 3 mln zł. Wystartowała także strona
z propozycjami dla turystów.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Od niemal roku wsparciem dla przedsiębiorców w regionie, odczuwających negatywne skutki pandemii, jest Dolnośląski Pakiet Gospodarczy. Oferowana przez samorząd województwa dolnośląskiego pomoc uzupełnia rządowe tarcze antykryzysowe i jest na bieżąco modyfikowana, aby odpowiadać na zmieniające się potrzeby i oczekiwania firm.

Właśnie rusza nowa pożyczka płynnościowa dla przedsiębiorców z branży turystycznej, w którą towarzyszące nam ograniczenia uderzyły szczególnie mocno.

– Już blisko rok zmagamy się ze skutkami pandemii koronawirusa. W tym czasie systematycznie wspieramy dolnośląskich przedsiębiorców na wielu płaszczyznach. Jest to pomoc zarówno finansowa, poprzez Dolnośląski Pakiet Gospodarczy, ale także wiele innych działań, m.in. promowanie lokalnej oferty turystycznej czy zachęcanie do odwiedzania regionalnych atrakcji – wskazuje Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego z Bezpartyjnych Samorządowców.

Kolejny etap pomocy

Nowa pożyczka płynnościowa jest odpowiedzią na potrzeby sygnalizowane przez przedstawicieli szeroko pojętej branży turystycznej. W tym celu zostały zmodyfikowane warunki, na których pomoc była udzielana już od kwietnia ubiegłego roku.

Do tej pory przedsiębiorcy mogli ubiegać się o pożyczkę na sfinansowanie wydatków stałych do 180 tys. zł z pięcioletnim okresem spłaty i oprocentowaniem od 0 proc. bez żadnych prowizji i opłat dodatkowych, a także z możliwością rocznej karencji w spłacie rat kapitałowych. Na tych zasadach do tej pory udzielono 113 pożyczek łącznie na ponad 12,6 mln zł.

W odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców branży turystycznej, rekreacyjno-sportowej, hotelarskiej i gastronomicznej, firmy – według nowych zasad – mogą ubiegać się o środki na pokrycie stałych miesięcznych wydatków do 3 mln zł. Oprocentowanie wynosi od 0 proc., mamy pięcioletni okres spłaty bez żadnych prowizji i opłat dodatkowych, z możliwością rocznej karencji w spłacie rat kapitałowych.

Warunkiem udzielenia pożyczki jest funkcjonowanie w ramach odpowiednich kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Warto także podkreślić, że pokrycie stałych miesięcznych wydatków nie działa wstecz – czyli obejmuje wydatki powstałe po dniu złożenia wniosku.

O pożyczkę płynnościową można wystąpić do Dolnośląskiego Parku Innowacji i Nauki we Wrocławiu, Agencji Rozwoju Regionalnego ARLEG w Legnicy, Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej we Wrocławiu, Karkonoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w Jeleniej Górze i Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego we Wrocławiu.

Dodatkowe wsparcie

Warto przypomnieć, że od początku 2021 r. dla firm dostępna jest pożyczka branżowa. Może ona być przeznaczana na cele inwestycyjno-obrotowe dla przedsiębiorców z branż, które najbardziej ucierpiały z powodu restrykcji wprowadzanych w związku z Covid-19 (turystyka, hotelarstwo, gastronomia).

Maksymalna kwota to 3 mln zł z siedmioletnim okresem spłaty i oprocentowaniem w zależności od wielkości wkładu własnego przedsiębiorcy, według obecnych stawek bazowych między 0,095 a 1,19 proc. bez żadnych prowizji i opłat dodatkowych, z możliwością rocznej karencji w spłacie rat kapitałowych lub sześciomiesięcznych wakacji w spłacie rat kapitałowo-odsetkowych.

Wartość pożyczek udzielonych od początku roku przekracza już 3,5 mln zł. O pożyczkę branżową można wystąpić do Dolnośląskiego Parku Innowacji i Nauki we Wrocławiu, Agencji Rozwoju Regionalnego AGROREG w Nowej Rudzie, Karkonoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w Jeleniej Górze i Sudeckiego Stowarzyszenia Inicjatyw Gospodarczych w Świdnicy.

– Wsparcie lokalnej turystyki, które zapewniamy jako samorząd województwa, w sposób naturalny uzupełnia pomoc z rządowych tarcz antykryzysowych – mówi Piotr Karwan, szef sejmikowego klubu Prawa i Sprawiedliwości.

– Dodatkowo jako samorząd mocno inwestujemy w regionalną kolej, która znacznie zwiększa dostępność tak atrakcyjnych turystycznie miejsc, jak Złotoryja i Lwówek Śląski, czy gospodarczo istotnych, jak Polkowice. Lokalny biznes jest niezwykle ważny z punktu widzenia regionalnej gospodarki i zależy nam na jego jak najlepszej kondycji – podkreśla Piotr Karwan.

Samorząd województwa zaoferował wsparcie branży turystycznej już jesienią. Skorzystało z niego wówczas przeszło 2 tys. firm. Pomoc wartą przeszło 80 mln zł koordynowała Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca.

Nowa strona z ofertą turystyczną

Najnowsza oferta pomocy finansowej to niejedyne wsparcie dla branży, jakie proponuje samorząd regionu. Jak wiadomo, oferta turystyczna Dolnego Śląska jest niezwykle bogata. Można tu znaleźć malownicze góry, piękne jeziora czy zabytkowe miasta. Goście nie będą się nudzić niezależnie od tego, czy przyjadą na weekendową wycieczkę, czy też na dwutygodniowy urlop. A teraz odkrywanie walorów Dolnego Śląska stało się jeszcze prostsze. Wystarczy wejść na stronę dolnyslask.travel.pl.

To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce. Przy jej stworzeniu siły połączyły Dolnośląska Organizacja Turystyczna, samorząd województwa dolnośląskiego i miasto Wrocław. Na stronie znalazły się propozycje pakietów turystycznych dla różnych zakątków województwa, które obejmują pobyt w hotelach i pensjonatach oraz dodatkowe atrakcje i wejściówki.

– Miejscowości wypoczynkowe potrzebują naszego wsparcia. Czas powolnego odmrażania branży turystycznej to dobry moment, by wykorzystać wszelkie narzędzia do promocji wycieczek po Dolnym Śląsku – uważa Paweł Wybierała, członek zarządu województwa i prezes Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.

– Jestem głęboko przekonany, że nowa platforma realnie wpłynie na wzrost liczby turystów w naszym regionie. Oferujemy gotowy produkt turystyczny, który uwzględnia noclegi i atrakcyjny program zwiedzania – akcentuje Paweł Wybierała.

Przez stronę dolnyslask.travel.pl pobyty rezerwuje się tak samo, jak w biurze podróży.

Touroperatorem jest tu Dolnośląska Organizacja Turystyczna. Co ważne, oferta została skonstruowana tak, aby umożliwić także chętnym zrealizowanie rządowego bonu turystycznego.

Na stronie działa także sklep z pamiątkami, wydawnictwami, upominkami i biletami. Interesujące nas przedmioty kupujemy, płacąc przelewem, a paczkę odbieramy w wybranym paczkomacie. Jest tu również zakładka „przyjedź”, gdzie znajdują się informacje o najważniejszych atrakcjach turystycznych regionu.

A które z nich cieszą się największym zainteresowaniem? Odpowiedzi przynosi internetowe badanie opinii turystów, którzy odwiedzili Dolny Śląsk w 2020 r.

I tak, na pierwszej pozycji znalazł się Karpacz. Pozostałe miejsca na podium zajęły Wrocław i Góry Stołowe. Pierwszą dziesiątkę uzupełniają: Karkonosze, Kopalnia Złota w Złotym Stoku, Szklarska Poręba, Zamek Grodno w Zagórzu Śląskim, Zamek Książ w Wałbrzychu, Góry Sowie oraz Szczeliniec. Badanie „Dolnośląskie zachwyty 2020” w styczniu tego roku przeprowadziły Magdalena Piotrowicz-Zbieraj, autorka bloga o podróżach zbierajsie.pl, oraz Dolnośląska Organizacja Turystyczna.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sejm radzi nad kolejną tarczą, tymczasem samorządy wspierają lokalne firmy

Do urzędów miast płyną już pierwsze wnioski o obniżkę czynszu czy rozłożenie go na ...

Senatorowie będą się upominać o budżety lokalne

Każda nowa ustawa powinna być konsultowana i winny być wyliczane skutki finansowe dla samorządów. ...

Czujniki monitorujące jakość powietrza wewnętrznego w Katowicach. Na froncie walki ze smogiem

Ostatni etap montowania czujników powietrza w ramach europejskiego projektu AWAIR zakończony. W wybranych jednostkach organizacyjnych ...

Truskolaski: Czarny scenariusz to upadłości samorządów

Apelujemy o spotkanie z premierem Morawieckiem - mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

Zuzanna i Antoni wygrywają w rankingu

Społeczeństwo | Przy wyborze imion rodzice często ulegają panującej modzie. A ponieważ ta się ...

Region zielonego wzrostu

Spadek bezrobocia, wzrost poziomu płac i PKB na jednego mieszkańca, najlepsze wskaźniki wykorzystania energii ...