Materiał powstał we współpracy z urzędem marszałkowskim województwa dolnośląskiego.

Dolny Śląsk konsekwentnie stawia na rozwój transportu kolejowego w regionie. Samorząd województwa nie tylko przejmuje od PKP kolejne trasy, ale też inwestuje w komfort podróżnych, kupując nowoczesne składy. Koleje Dolnośląskie podpisały właśnie dwie umowy w tej sprawie.

– Mocno stawiamy na kolej, bo to transport szybki, bezpieczny, ale również ekologiczny. Przejmowanie kolejnych tras kolejowych i zakup nowych pociągów to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego. Chcemy zapewnić do niego dostęp wszędzie tam, gdzie to jest możliwe i temu będą służyć nowe pociągi naszego przewoźnika – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

– Bez efektywnego transportu nie ma mowy o dynamicznym rozwoju regionu, dlatego traktujemy nasze działania jako inwestycję w przyszłość. Zapewniam, że zarówno w procesie przejmowania i uruchamiania linii kolejowych, jak i dalszych zakupów taboru nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa – deklaruje marszałek.

Atut dwóch napędów

Pierwszy ze wspomnianych kontraktów, podpisany w ubiegłym tygodniu, obejmuje dostawę przez NEWAG sześciu elektryczno-spalinowych Impulsów II. Ich wartość sięga 170 mln zł. Składy pojawią się na dolnośląskich torach za około półtora roku. Nowe pociągi sprawdzą się na trasach, które nie są w całości zelektryfikowane.

– Zakup sześciu hybrydowych Impulsów II to w tej chwili największy kontrakt na tego typu pojazdy w Polsce – podkreśla Cezary Przybylski.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, wygodne pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i ogólnodostępny bezprzewodowy internet. Przy wykorzystaniu napędu elektrycznego rozpędzają się aż do 160 km/h, a spalinowego – do 120 km/h.

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica–Wrocław–Sobótka–Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 między Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami spółki PKP PLK prace mają zostać ukończone w przyszłym roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Koleje Dolnośląskie hybrydowymi Impulsami II interesowały się już w ubiegłym roku w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych.

– Ostateczna decyzja o zakupie hybryd była poprzedzona wieloma analizami, ale one potwierdziły, że nasz tabor powinien zostać rozbudowany o dwunapędowy typ pojazdów. Tylko tak zagwarantujemy sobie pełną swobodę realizowania przewozów, a w efekcie stworzymy dla Kolei Dolnośląskich nowe perspektywy rozwoju – wyjaśnia Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Hybrydowe Impulsy II dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I już użytkowanych na trasach w regionie.

Elfy z Bydgoszczy

Z kolei pod koniec września Koleje Dolnośląskie zamówiły w bydgoskiej PESIE pięć 5-członowych elektrycznych składów Elf 2 (Elf w tym przypadku to skrót od ElectricLowFloor, co oznacza tyle co niskopodłogowy skład elektryczny). Wartość tego kontraktu wynosi 145 mln zł.

– Cieszy mnie, że dzięki umowie koalicyjnej pomiędzy Bezpartyjnymi Samorządowcami oraz Prawem i Sprawiedliwością Koleje Dolnośląskie stale rozwijają swoją ofertę przewozową. Zakup 11 nowych pociągów zostanie dofinansowany w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych kwotą ponad 85 mln zł. Oba projekty mają dofinansowanie z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – mówi wicemarszałek Grzegorz Macko.
To nie koniec

– Jako przewoźnik regionalny traktujemy każdy swój ruch inwestycyjny jako inwestycję na rzecz województwa i jego mieszkańców. W spółce przygotowujemy już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, szukamy również źródeł finansowania dla 20 kolejnych Elfów 2, które możemy zamówić w opcji – dodaje Damian Stawikowski.

Nowe Elfy pojawią się na dolnośląskich torach za 22 miesiące. Będą przewozić pasażerów na terenie Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego i realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica–Wrocław Główny–Siechnice–Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny–Wrocław Wojnów–Jelcz-Laskowice. Co ważne, nowe pociągi uwolnią pojazdy, które do tej pory realizowały połączenia na tych liniach, i pozwolą Kolejom Dolnośląskim skierować je na trasy przejmowane aktualnie od PKP.

Zmniejszyć wykluczenie transportowe

Samorząd województwa dolnośląskiego swoją politykę eliminacji wykluczenia transportowego realizuje także poprzez przejmowanie i rewitalizację linii kolejowych nieużytkowanych często przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Celem tego przedsięwzięcia jest udostępnienie mieszkańcom możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły. A także ułatwienie gościom dostępu do atrakcji turystycznych regionu.

Samorząd województwa przejmie od spółki PKP SA łącznie prawie 400 km tras kolejowych na 26 liniach. Wnioski dotyczące wszystkich tych linii zostały już złożone do PKP. Część z nich już trafiła pod zarząd samorządu, a jeśli chodzi o inne, to trwa jeszcze procedura przekazywania.

Materiał powstał we współpracy z urzędem marszałkowskim województwa dolnośląskiego.