W sobotę zakończyła się jubileuszowa edycja Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Jury zadecydowało o wręczeniu dwóch Grand Prix – za rolę kobiecą dla Katarzyny Figury w „Fedrze” oraz dla Mirosława Baki za rolę Willy’ego w „Śmierci komiwojażera” – oba spektakle przyjechały z Teatru Wybrzeże w Gdańsku . Podczas ośmiu dni Festiwalu odbyło się 11 przedstawień konkursowych.

Najstarszy festiwal teatralny w Polsce organizowany nieprzerwanie od 1961 roku przez Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, zarazem bodaj jedyny na świecie festiwal teatralny poświęcony tylko i wyłącznie sztuce aktorskiej, trwał od 19 do 26 września. Przez ponad tydzień widzowie mieli szansę oglądać wirtuozów sceny na deskach przepięknie położonego kaliskiego teatru w kilkunastu wyselekcjonowanych spektaklach ubiegłego sezonu.

Blisko 80 artystów walczyło o nagrody aktorskie w dziesięciu kategoriach.

Najwięcej nagród zdobyli aktorzy z Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Nagrodzone zostały aktorki z „Fedry”: Katarzyna Figura (w roli tytułowej) otrzymała Grand Prix za rolę kobiecą, a Katarzyna Dałek (za rolę Arycji) otrzymała Pierwszą Nagrodę Aktorską. Świętowali także aktorzy ze „Śmierci komiwojażera”: Grand Prix za rolę męską otrzymał Mirosław Baka w roli Willy’ego, Drugą Nagrodę Aktorską Anna Kociarz za rolę Lindy i Trzecią Nagrodę Aktorską Piotr Biedroń za rolę Biffa.

""

Mirosław Baka jako Willy, „Śmierć Komiwojażera” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku / fot. Dominik Werner

regiony.rp.pl

Dwie nagrody aktorskie również powędrowały na Pomorze – do Igora Chmielnika za rolę Shylocka i Moniki Janik za rolę Porcji w „Kupcu weneckim” w reż. Szymona Kaczmarka z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku.

Triumfował także zespół Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy. Z nagrodami za role w „Proteście” w reż. Aldony Figury wrócili Robert T. Majewski, Janusz R. Nowicki i Łukasz Lewandowski.

Nagrodę im. Ignacego im. Ignacego Lewandowskiego za rolę epizodyczną otrzymała Anita Poddębniak za rolę Firanki/Maski 11 w „Wyzwoleniach” w reż. Piotra Cieplaka, w przedstawieniu Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Nagrodę im. Jacka Woszczerowicza ufundowaną przez ZASP w wysokości 3 000 zł otrzymała Irena Jun za rolę Makryny w „Matce Makrynie” w reż. Ireny Jun, przedstawieniu Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie.

""

„Dowcip” z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu / fot. Jakub Seydak

regiony.rp.pl

Teatr gospodarzy festiwalu również ma powody do zadowolenia – Małgorzata Kałędkiewicz-Pawłowska  otrzymała wyróżnienie aktorskie za rolę Vivian Bearing w „Dowcipie” w reż. Bożeny Suchockiej, a przedstawienie zdobyło miano NajBogusławskiego Spektaklu w plebiscycie publiczności.

W kategorii na NajBogusławskiego Aktorka obyło się bez zaskoczeń – widzowie nagrodzili Katarzynę Figurę za rolę Fedry.

""

Katarzyna Figura jako Fedra, „Fedra” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku / fot. Dominik Werner

regiony.rp.pl

Jury przyznało również Nagrodę Specjalną za zbiorowy portret kobiecości dla Natalii Kai Chmielewskiej, Aldony Grochal, Ewy Kaim, Paulina Puślednik, Anny Radwan i Doroty Segdy w przedstawieniu „Panny z Wilka” w reż. Agnieszki Glińskiej z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

W tegorocznej edycji w jury zasiadały:

Małgorzata Bogajewska – reżyser, pedagog Łódzkiej Szkoły Filmowej, dyrektor Teatru Ludowego w Krakowie. Zrealizowała ponad 40 spektakli, między innymi w Teatrze Jaracza w Łodzi, w Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze Powszechnym I Teatrze Dramatycznym w Warszawie, krakowskim Teatrze Bagatela oraz w Teatrze Ludowym;

Małgorzata Leyko – teatrolog i kulturoznawca, profesor, pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego, wykłada także w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 2007-2014 była kierownikiem literackim w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu;

Sławomira Łozińska – aktorka, menadżer kultury, absolwentka PWST w Warszawie. Od roku 1973 do dziś związana z Teatrem Narodowym (debiutowała w spektaklu Wacława dzieje w reż. Adama Hanuszkiewicza). Ma w swoim dorobku role teatralne, filmowe, telewizyjne i radiowe. Ukończyła studia podyplomowe zarządzania instytucjami kultury w Szkole Głównej Handlowej. W latach 1997 – 2003 pełniła funkcję koordynatora pracy artystycznej Teatru Narodowego w Warszawie;

Joanna Ostrowska – profesor w Instytucie Kulturoznawstwa UAM, badaczka teatru i performansów kulturowych, autorka wielu publikacji, w tym trzech książek autorskich. Wieloletnia recenzentka teatralna. Pracuje także w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie.

""

Jury 60. KST / fot. Jakub Seydak

regiony.rp.pl

Zgodnie z tradycją, codziennie po spektaklach widzowie mieli szansę spotkać się z ulubionymi aktorami i wziąć udział w rozmowie prowadzonej przez krytyka teatralnego Tomasza Domagałę. Na prowadzonym przez niego oficjalnym blogu festiwalowym (domagalasiekultury.pl) można przeczytać codzienne relacje z 60. KST.

Poza spektaklami konkursowym 60. KST widzowie wzięli udział w szeregu imprez towarzyszących. W Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu Tomasz Wolff, autor tegorocznego plakatu KST, zagrał koncert performatywny pt. „Happy End”. Galeria Wieża Ciśnień zaprosiła na drugą już wystawę, towarzyszącą Kaliskim Spotkaniom Teatralnym. W tym roku głównymi bohaterami ekspozycji były „plakaty, które się wtrącają” autorstwa studia Homework, czyli Joanny Górskiej i Jerzego Skakuna.

Każdego wieczora tętnił życiem Klub Festiwalowy – Kontrabas Club Café – na tyłach budynku Teatru. Atmosferę w wspomagali artyści z agencji Q-Artist.

Kaliskie Spotkania Teatralne – Festiwal Sztuki Aktorskiej jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz Miasta Kalisza. Głównym Sponsorem 60. KST jest MTM Consulting Developer.

Więcej informacji na temat Festiwalu na stronie kaliskie.org oraz teatr.kalisz.pl

Materiał Promocyjny