Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje

Mieszkańcy Giszowca mogą już korzystać z nowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Kolistej i Mysłowickiej. W Gdańsku powstaje trasa ze Stogów na Górki Zachodnie, a w Warszawie wzdłuż ulicy Andersa.

Publikacja: 08.08.2024 18:28

Największą tegoroczną inwestycją rowerową w Warszawie będzie budowa nowej drogi dla rowerów wzdłuż u

Największą tegoroczną inwestycją rowerową w Warszawie będzie budowa nowej drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Andersa na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki

Foto: Adobe Stock

- Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie bezpieczeństwa. Rower jako środek transportu jest ważnym elementem zrównoważonego rozwoju miasta. Tylko od 2015 roku powstało w mieście ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł – wylicza Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Katowicka velostrada

Trwają odbiory nowej drogi rowerowej o długości niespełna 450 metrów na terenie Giszowca, której koszt wyniósł 3,7 mln zł. Biegnie wzdłuż ul. Kolistej oraz Mysłowickiej do przejścia podziemnego pod DK86. Tam łączy się z już istniejącą infrastrukturą, która powstała w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu.

Z kolei na ul. Mysłowickiej Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach wymienił nawierzchnię na trasie o długości około 600 metrów. Kostka została tam zastąpiona asfaltem, a inwestycja to efekt projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego.

W pobliżu ul. Kolistej w Katowicach trwa również inna ważna inwestycja rowerowa. Chodzi o budowę pierwszej katowickiej velostrady, która łączy Giszowiec z Brynowem. – Praktycznie na całej długości trasy, która liczy 4,4 km mamy już wykonaną pierwszą warstwę asfaltową. Obecnie wykonawca skupia się m.in. na pracach przy zagospodarowaniu terenów przyległych, a także budowie zjazdu na ul. Francuską – mówi  Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje.

Czytaj więcej

Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu

A nieopodal brynowskiego zakończenia velostrady katowicki MZUiM realizuje dwie inwestycje rowerowe w ramach Budżetu Obywatelskiego. Wzdłuż ul. Meteorologów powstaje 300-metrowa droga pieszo-rowerowa oraz od Bazaltowej do Francuskiej 250-metrowy odcinek drogi dla rowerzystów i pieszych. Prace powinny zakończyć się w sierpniu, a ich wartość to ponad 1,1 mln zł.

Wzdłuż ul. Granicznej trwa budowa drogi dla rowerów pomiędzy rondem Zenktelera a ul. Sikorskiego. Zakres prac obejmuje też wykonanie przejazdów rowerowych w rejonie ronda, ul. Powstańców oraz ul. Sikorskiego oraz tzw. sierżantów rowerowych. Wartość tej inwestycji z budżetu obywatelskiego to ponad 1,67 mln zł. Będzie gotowa w październiku.

Największa rowerowa inwestycja w stolicy

A w Warszawie wzdłuż ulicy Andersa na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki powstanie nowa droga dla rowerów. Będzie liczyć 1,2 kilometra, a jej koszt to niemal 32 mln zł. Jak informuje stołeczny ratusz, będzie to największa tegoroczna inwestycja rowerowa w mieście.

Droga rowerowa będzie biec po zachodniej stronie ulicy Andersa wraz z kompletem przejazdów rowerowych na wszystkich mijanych skrzyżowaniach. Trasa będzie częściowo wydzielona z jezdni, a jej przebieg zaplanowany jest tak, żeby jak najmniej ingerować w zieleń i nie pogarszać warunków życia dorodnych szpalerów muranowskich drzew.

Jak podaje stołeczny ZDM  w miarę możliwości będą też przeprowadzane tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie zbędnych zabetonowanych lub wypłytowanych powierzchni, w miejscu których powinna pojawić się zieleń.

Czytaj więcej

Samorządy inwestują w infrastrukturę i komunikację

Dodatkowo powstanie przedłużenie istniejących pasów rowerowych na równoległej do Andersa ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Sapieżyńska) oraz zaplanowano budowę krótkiego fragmentu drogi dla rowerów pochodzącego po wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.

Ścieżka wzdłuż Andersa nie zostanie dociągnięta do placu Bankowego. Ale, jak zaznacza ZDM, brakujący fragment jest już projektowany. Podobnie jak koncepcja kontynuacji na północy - wzdłuż ulicy Mickiewicza, by połączyć ją z placem Wilsona.

Po zakończeniu wszystkich etapów ciągły korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie liczył niemal 8 km.

Leśna trasa ze Stegien na Górki Zachodnie

W Gdańsku powstanie droga pieszo - rowerowa łącząca plażę na Stogach z Górkami Zachodnimi. To projekt z budżetu obywatelskiego 2024. Trasa będzie mieć długości blisko 3 km. Trwa przetarg na tę inwestycję. Tylko do piątku, 9 sierpnia Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska czeka na wykonawcę dokumentacji projektowej.

Wykonawca będzie musiał opracować dokumentację projektową wraz z decyzjami i uzgodnieniami niezbędnymi do rozpoczęcia inwestycji. Zakres planowanych prac obejmuje także małą architekturę oraz dwa miejsca wypoczynku dla rowerzystów na trasie.

Poza tym rolą wybranej firmy będzie poprowadzenie projektowanej drogi wyłącznie po istniejących sieciach dróg leśnych - budowa poza nimi jest wykluczona. W grę nie wchodzi również wycinka drzew.

Czytaj więcej

Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć

Optymalna szerokość trasy to trzy metry, a jej nawierzchnia powinna być wykonana z materiałów przepuszczalnych (np. nawierzchnia żywiczna, bądź z kruszywa). Od podpisania umowy z Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska wykonawca będzie miał 10 miesięcy na wykonanie tej ścieżki.

A w Toruniu na odcinku prawie 280 metrów trwa remont istniejącej tam drogi rowerowej przy ul. Srebrnego. Zniszczona i zdegradowana asfaltowa nawierzchnia jest wymieniana na nową. W ramach prac zostaną wykonane także nowe warstwy konstrukcyjne ścieżki oraz nowe obrzeża betonowe.

Inwestycja jest realizowana w ramach budżetu obywatelskiego. Jej koszt to ok. 236 tys. zł. Zakończenie prac planowane jest już w połowie sierpnia.

- Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie bezpieczeństwa. Rower jako środek transportu jest ważnym elementem zrównoważonego rozwoju miasta. Tylko od 2015 roku powstało w mieście ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł – wylicza Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Katowicka velostrada

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu
Rowerem przez Polskę
E-rowery coraz bardziej popularne. Dotacje jeszcze rozruszają rynek?
Rowerem przez Polskę
Gdzie miłośnicy jazdy na rowerze znajdą tego lata najlepsze i najpiękniejsze miejsca
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.