Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu

Na krótkich dystansach w mieście rower może być bardziej efektywnym środkiem transportu od samochodu.

Publikacja: 05.08.2024 15:53

Rower stanowi dla Polaków ważny środek transportu i stał się odpowiedzią na rosnące koszty życia

Rower stanowi dla Polaków ważny środek transportu i stał się odpowiedzią na rosnące koszty życia

Foto: mat. pras.

Już w 31 gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) można wypożyczać Metrorower. Ten trzeci pod względem wielkości system rowerów miejskich, który wystartował na początku 2024 roku w ośmiu miastach z 276 stacjami i 1860 rowerami, został rozszerzony na kolejne miasta z początkiem sierpnia. Do dyspozycji mieszkańców GZM jest obecnie 7 tys. rowerów i 924 stacje. To więcej, niż planowano, bo drugi i trzeci etap uruchamiania systemu planowano dopiero na połowę obecnego i przyszły rok.

– Dzięki dobrej współpracy udało się je znacznie przyspieszyć. Pierwsze miesiące działania systemu i jego bardzo pozytywny odbiór pokazało, jak ważny był to projekt – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Na codzienne dojazdy

Jak podaje Nextbike, operator Metroroweru, od 25 lutego mieszkańcy metropolii wykorzystali go do ponad 433 tys. podróży. Średni czas pojedynczego przejazdu wyniósł 15 minut, co pokazuje, że Metrorower funkcjonuje przede wszystkim jako środek transportu o charakterze dojazdowym, a nie rekreacyjnym. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego wśród użytkowników: okazało się, że ponad 58 proc. ankietowanych wykorzystuje Metrorower w codziennych podróżach: w dojazdach do pracy lub szkoły (27,7 proc.), do węzłów komunikacyjnych (16,9 proc.), do pobliskich lokali usługowych (13,9 proc.). Zaledwie jedna na trzy osoby korzystające z systemu jechała na wycieczkę.

Czytaj więcej

E-rowery coraz bardziej popularne. Dotacje jeszcze rozruszają rynek?

Metrorower ma udowodnić, że rower w mieście na krótkie i średnie dystanse to znacznie efektywniejszy środek transportu w porównaniu z prywatnym samochodem. Zwłaszcza że udogodnieniem będzie możliwość wypożyczenia pojazdu w jednym mieście, a zwrotu w innym. Wyjeżdżając rowerem z Tychów czy Chorzowa, można go bez konsekwencji oddać do wypożyczalni w Katowicach czy Zabrzu.

Dzięki temu rower metropolitalny w GZM jest już traktowany jako równoprawny środek komunikacji.

System ostatniej mili

Rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek, bo stają się elementem zrównoważonego transportu miejskiego obok tramwaju, autobusu i trolejbusu. Stacje wypożyczalni są zlokalizowane m.in. w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego, a posiadacze biletów okresowych mogą korzystać z rowerów bez dodatkowych opłat przez 60 minut dziennie, integrując aplikację „Metrorower” z aplikacją „Transport GZM”. To korzystne rozwiązanie na tak zwaną „ostatnią milę”. Rower może dowieźć do przystanku lub miejsca, do którego użytkownik nie może, nie chce lub nie ma czasu dojść pieszo.

Wszystkie rowery w systemie to nowoczesne pojazdy czwartej generacji z nadajnikami GPS, umożliwiające wypożyczanie i oddawanie na stacjach bez konieczności wpinania do stojaków. Można z nich korzystać przez cały rok, jednak zimą dostępna jest tylko część – pozostałe mają być serwisowane.

12 lat Veturilo

Poza rozszerzeniem samego systemu, z początkiem sierpnia Metrorower objęty został programem kart Multisport. Ich posiadacze mogą korzystać z rowerów przez godzinę dziennie bez opłat. Oferta przygotowana przez Nextbike i Benefit Systems umożliwia darmowe godzinne wypożyczanie rowerów miejskich w kilkudziesięciu miastach.

Z początkiem sierpnia w kolejny rok działalności wkroczył Warszawski Rower Publiczny Veturilo. Oficjalnie uruchomiony 1 sierpnia 2012 liczył początkowo 1000 rowerów i 57 stacji zlokalizowanych w Śródmieściu, Ursynowie i na Bielanach oraz Wilanowie. Od tego czasu użytkownicy systemu przejechali 112 mln km, wypożyczając rowery ponad 43 mln razy. Obecnie Veturilo liczy ponad 3250 rowerów i 329 stacji, w tym kilkanaście stacji sponsorskich.

Czytaj więcej

Przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii: Chcielibyśmy stworzyć jedną gminę

Tylko w tym roku rowery Veturilo wypożyczono już niemal 3 miliony razy. W ubiegłym sezonie ponad 3 tysiące rowerów wypożyczono prawie 5 milionów razy w ciągu całego sezonu. – Średnio jeden rower był wypożyczany pięć–sześć razy dziennie, co pokazuje, że system jest dobrze dopasowany do potrzeb mieszkańców. Średni czas jednego wypożyczenia na przestrzeni ostatnich 12 lat w Warszawie to 12 minut – informuje Marcin Sałański, rzecznik Nextbike.

W Trójmieście rośnie popularność roweru metropolitalnego Mevo 2.0. Składający się z 3,1 tys. elektryków i 1000 rowerów tradycyjnych system zalicza swój pierwszy wakacyjny sezon. Rowery firmy Segway mają akumulator pozwalający przejechać 100 km na pełnym naładowaniu, posiadają licznik prędkości i ładowania, uchwyt na telefon, indukcyjną ładowarkę oraz bezdętkowe koła. Do połowy tego roku w samym Gdańsku rowerami systemu zrealizowano niemal 650 tys. przejazdów o łącznym dystansie prawie 2,2 mln km. W maju średnia dzienna wartość dla całego systemu przekroczyła 10 tys. przejazdów.

Miejski rower rozwija się w Toruniu. Jak informuje InfoBike, do tej pory w systemie Torvelo odnotowano prawie 52 tys. wypożyczeń, a liczba użytkowników wzrosła o ok. 3 tys. do prawie 37 tys. osób.

Zamiast auta

Według Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR) rower stanowi dla Polaków ważny środek transportu. 30 proc. badanych przez PSR wskazało, że wybiera rower, aby zrobić codzienne zakupy, a ponad 34 proc. dojeżdża nim do pracy, szkoły lub na uczelnię. Przykładowo w 2022 r. w Poznaniu już ponad jedna dziesiąta wszystkich podróży mieszkańców w ramach miasta odbywała się rowerem. Z kolei we Wrocławiu przeprowadzone w 2022 r. badanie na 14 skrzyżowaniach pokazało, że w ciągu dwóch lat ruch rowerzystów wzrósł tam o 10–11 proc.

Już w 31 gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) można wypożyczać Metrorower. Ten trzeci pod względem wielkości system rowerów miejskich, który wystartował na początku 2024 roku w ośmiu miastach z 276 stacjami i 1860 rowerami, został rozszerzony na kolejne miasta z początkiem sierpnia. Do dyspozycji mieszkańców GZM jest obecnie 7 tys. rowerów i 924 stacje. To więcej, niż planowano, bo drugi i trzeci etap uruchamiania systemu planowano dopiero na połowę obecnego i przyszły rok.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
E-rowery coraz bardziej popularne. Dotacje jeszcze rozruszają rynek?
Rowerem przez Polskę
Gdzie miłośnicy jazdy na rowerze znajdą tego lata najlepsze i najpiękniejsze miejsca
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.