Analiza ekonomiczna usług udostępniania rowerów publicznych
Podnosząc kwestię płatności za korzystanie z usług, Pérez Miñano opowiedział o pierwotnej zmianie modelu z bezpłatnego na płatny, co zaowocowało trzykrotnym wzrostem wykorzystania rowerów w ciągu dnia. Mimo że model ten nie jest jeszcze idealny, podejmowane są wysiłki w celu zwiększenia efektywności korzystania z rowerów. Omawiając trzy aspekty zrównoważonego działania - ekonomiczny, społeczny i środowiskowy - Miñano zauważył, że usługi udostępniania rowerów publicznych przynoszą istotne korzyści dla środowiska: redukują emisję CO2 oraz inne szkodliwe substancje. Szacuje się, że dzięki tym usługom emisja CO2 może być zmniejszona o około 7 tysięcy ton rocznie! A to już stanowi istotny wkład w walkę ze zmianami klimatycznymi. Redukcja zanieczyszczenia powietrza daje konkretne oszczędności oraz zmniejsza potrzeby częstszego sprzątania ulic miasta.
Rowerowe Inspiracje: rowery elektryczne na ścieżce wzrostu
Polish Bicycle Summit przyniósł też debatę na temat popularności rowerów elektrycznych. Przedstawiciele branży omawiali różne oblicza tego dynamicznie rozwijającego się rynku podczas panelu moderowanego przez Grzegorza Siemionczyka, redaktora „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”.
Jeśli chodzi o aspekt społeczny, to – jak zauważył prelegent – tworzenie bardziej przyjaznych dla ludzi miast wymaga odpowiedniego wsparcia infrastrukturalnego.
Analizując aspekt ekonomiczny, Pérez Miñano podkreślił konieczność oceny rentowności inwestycji w usługi udostępniania rowerów publicznych. Okres zwrotu z inwestycji, koszty obsługi, oszczędności energetyczne oraz inne czynniki muszą być uwzględnione w równaniu, aby określić, czy dana usługa jest zrównoważona ekonomicznie. Szacuje się, że miasto może zaoszczędzić ponad milion euro rocznie, a okres zwrotu z inwestycji wynosi około 5,7 roku.
Inwestycja w usługi udostępniania rowerów publicznych nie jest obciążeniem dla miasta, ale wartościową inwestycją w zrównoważony rozwój
Korzystanie z rowerów jako środka transportu w mieście ma też potencjał znacznego zmniejszenia skali wypadków i ich poważnych skutków. Badania wskazują, że poruszając się po mieście na rowerze, zarówno piesi, jak i sami rowerzyści, są mniej narażeni na poważne obrażenia w przypadku kolizji z samochodami czy motocyklami. W efekcie, miasto może zaoszczędzić całkiem spore środki finansowe, unikając kosztów związanych z leczeniem ofiar wypadków oraz naprawą uszkodzonych pojazdów.