Szczyt rowerowy po raz czwarty

Już po raz czwarty spotkaliśmy się na Polish Bicycle Summit. Temat pozostaje niezmienny: jak sprawić, by Polska stała się krajem dla każdego rowerzysty.

Publikacja: 20.04.2024 05:00

Jakiej strategii rowerowej potrzebuje Polska? Jakie inwestycje są nam potrzebne? Na kim powinniśmy się wzorować, wprowadzając nowe rozwiązania tak w infrastrukturze, jak i np. prawie? Na te i na wiele innych pytań odpowiadali eksperci podczas czwartej edycji Polish Bicycle Summit. Szczytu zorganizowanego przez „Rzeczpospolitą” – „Życie Regionów” 17 kwietnia 2024 r. w Centrum Olimpijskim w Warszawie.

– Jesteśmy w takim miejscu, że Polska nie ma krajowej strategii rowerowej. Nie mamy też specustawy rowerowej. Ale mamy coś, co jest najcenniejsze. Zaangażowanie interesariuszy zmiany rowerowej w Polsce – przywitała gości Hanna Wawrowska, dyrektorka Polish Bicycle Summit i szefowa „Rzeczpospolitej ”– „Życia Regionów”, otwierając szczyt.

 To zaangażowanie może wkrótce wiele zmienić. Czwarty Polish Bicycle Summit został objęty patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki, a jednym z gości szczytu był Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Z perspektywy tego resortu rozwój turystyki rowerowej ma teraz wyglądać zupełnie inaczej, niż to miało miejsce przez ostatnie osiem lat.

Czytaj więcej

Start czwartej edycji Polish Bicycle Summit

Wiele wskazuje na to, że tak właśnie będzie. – Nasz udział w Polish Bicycle Summit pokazuje, jak wielką wagę przywiązujemy do tego, by w Polsce powstała w końcu strategia rowerowa. Aby w Polsce dokonać prawdziwego przełomu – deklarował Piotr Borys. – Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, by całą politykę rowerową stworzyć w sposób spójny i partnerski z całym środowiskiem i w ten sposób dokonać ogromnych zmian – stwierdził.

Gości czwartego Polish Bicycle Summit przywitali także Henk Swarttouw, prezes Europejskiej Federacji Cyklistów, oraz Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, który odczytał list od Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska – miasta będącego organizatorem konferencji Velo-city 2025.

W tworzeniu rowerowej strategii dla Polski nie jesteśmy osamotnieni. Na świecie jest wiele krajów, które proces ten mają już za sobą i mogą poszczycić się nie tylko wielkim sukcesem w tym temacie, ale – co dla nas ważniejsze – ogromnym doświadczeniem oraz chęcią dzielenia się nim z innymi. Doskonałym przykładem takiego kraju są Niderlandy.

Przykład z zagranicy, przykłady z Polski

W czwartej edycji Polish Bicycle Summit, podobnie zresztą jak w poprzednich, wzięła udział silna reprezentacja holenderskich ekspertów rowerowych. Wystarczy tylko wspomnieć, że stałym gościem szczytu jest Jej Ekscelencja pani Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce, która od lat promuje jazdę na dwóch kółkach, ale także wyjaśnia, co trzeba zrobić, by stworzyć kraj przyjazny rowerzystom. Warto zaznaczyć, że osiągnięcia swojego kraju w tym zakresie porównuje do „dzieła sztuki” w ciągłym procesie doskonalenia. To niezwykle ważny przekaz: pokazuje, że jest to ciągły proces, a nie coś, co Holendrzy uznawaliby za rzecz dokonaną i skończoną.

Jak wygląda ten proces? Uczestnicy Polish Bicycle Summit mogli go poznać ze szczegółami. Wszystko dzięki dwóm prezentacjom oraz adresowanych do osób zainteresowanych tematem tworzenia krajowych strategii rowerowych warsztatom przygotowanym przez Nilsa Steinhäusera oraz Erika Tetteroo z Dutch Cycling Embassy, najbardziej rowerowej organizacji zajmującej się mobilnością.

W dwóch kilkunastominutowych wystąpieniach przedstawili oni, od ogółu do szczegółu, drogę, jaką przeszły Niderlandy, by stać się krajem, który dzisiaj kojarzy się z wiatrakami, tulipanami oraz rowerami. Wytłumaczyli, dlaczego tak się stało, jakie zmiany trzeba było wprowadzić oraz jakie inwestycje poczyniono. Podzielili się wiedzą ogólną, jak i bardzo szczegółową, opisując konkretne przykłady rozwiązań. Tłumaczyli, co się sprawdziło oraz czego należy unikać, by mobilność oparta na rowerach była efektywna oraz bezpieczna.

Udział zagranicznych ekspertów, którzy podzielili się swoją wiedzą podczas szczytu, domykają dwie prezentacje BIKEtalk autorstwa Olivera Schneidera, wiceprezesa Francuskiej Federacji Rowerzystów, oraz Mariana Péreza Miñana, menedżera na Europę Południowo-Wschodnią i Peru z firmy INURBA Mobility.

Wiedzę zagranicznych ekspertów uzupełnili ich polscy koledzy. Swoje wystąpienia, BIKEtalk podczas czwartej edycji Polish Bicycle Summit mieli: Waldemar Sadowski, autor projektu rowerowesygnaly.pl, Rafał Glazik, dyrektor generalny Polskiej Unii Aktywnej Mobilności, Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Szymon Nitka, autor bloga „Znaj kraj”, Sylwia Skuta, koordynator Zespołu Rowerowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego, oraz Rafał Jurkowlaniec, prezes Dolnośląskiego Związku Kolarskiego, podróżnik i były samorządowiec.

Panelom przysłuchiwali się także uczniowie szkoły podstawowej nr 154 im. Pawła Edmunda Strzeleckiego w Warszawie, którzy towarzyszą naszym szczytom od dwóch lat.

Pole do rowerowej dyskusji

Polish Bicycle Summit to nie tylko prezentacje i wystąpienia, ale także panele dyskusyjne, gdzie różne strony mogły przedstawić swój punkt widzenia, by wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązania dla stojących przed nami wyzwań.

Pierwsza debata, „Jak rower stał się częścią systemu zrównoważonego transportu w innych krajach”, miała – jak sam jej temat wskazuje – międzynarodowy charakter. W panelu wzięli udział: Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów, Nicole Griesmaier, zastępca ambasadora, Ambasada Austrii, Noémie Piaskowski, radca ds. zrównoważonego rozwoju na Europę Centralną i kraje bałtyckie w regionalnym wydziale ekonomicznym Ambasady Francji, Piotr Borawski, wiceprezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, UM w Gdańsku, Franciszek Sterczewski, poseł na Sejm RP, oraz Erik Tetteroo, ekspert z Dutch Cycling Embassy.

Drugi z paneli skupił się na zagadnieniu, które ostatnimi czasy coraz mocniej zyskuje na popularności. Mowa oczywiście o e-rowerach, które coraz częściej możemy spotkać na naszych drogach. W dyskusji „E-rowery na drodze wzrostu” wzięli udział: Justyna Suchanek, specjalista ds. projektów zrównoważonej mobilności, (dział inwestycji UM Gdyni), Albert Kania, starszy menedżer ds. nowej mobilności (PSPA), Paweł Raja, współzałożyciel i prezes Urvis Bike, Paweł Bliźniuk, poseł na Sejm RP, dr Maksymilian Pawłowski, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej (DPD Polska), oraz Jakub Giza, dyrektor ds. rozwoju programu rowerowego w Nextbike.

Trzecia z dyskusji skupiła się na rozwoju turystyki rowerowej. W panelu poświęconym temu, jak włączyć rower do turystyki i rekreacji, głos zabrali: Joanna Matuszczyk, kierownik zespołu ds. rozwoju ruchu rowerowego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. rowerów, wspomniany już Rafał Jurkowlaniec, Małgorzata Wilk-Grzywna, wiceprezeska Polskiej Organizacji Turystycznej, Michał Litwiniuk, prezydent miasta Biała Podlaska oraz Andrzej Siliński, prezes Polskiego Stowarzyszenia dla Rozwoju Infrastruktury Rowerowej.

Na zakończenie czwartej edycji Polish Bicycle Summit wręczono nagrodę specjalną 4th Polish Bicycle Summit Rowerowa Inspiracja. Wyróżnienie otrzymało Stowarzyszenie „Rowerowy Poznań”.

Jakiej strategii rowerowej potrzebuje Polska? Jakie inwestycje są nam potrzebne? Na kim powinniśmy się wzorować, wprowadzając nowe rozwiązania tak w infrastrukturze, jak i np. prawie? Na te i na wiele innych pytań odpowiadali eksperci podczas czwartej edycji Polish Bicycle Summit. Szczytu zorganizowanego przez „Rzeczpospolitą” – „Życie Regionów” 17 kwietnia 2024 r. w Centrum Olimpijskim w Warszawie.

– Jesteśmy w takim miejscu, że Polska nie ma krajowej strategii rowerowej. Nie mamy też specustawy rowerowej. Ale mamy coś, co jest najcenniejsze. Zaangażowanie interesariuszy zmiany rowerowej w Polsce – przywitała gości Hanna Wawrowska, dyrektorka Polish Bicycle Summit i szefowa „Rzeczpospolitej ”– „Życia Regionów”, otwierając szczyt.

Pozostało 91% artykułu
Rowerem przez Polskę
Relacja z 5th Polish Bicycle Summit. Rowerem na rozmowy o rowerach
Materiał Partnera
Rowery publiczne zmieniają oblicze miejskiej komunikacji
Materiał Partnera
Metrorower bez granic w śląskim mieście miast
Materiał Partnera
Trasa rowerowa Berlin–Szczecin–Kołobrzeg: pętla z dużym potencjałem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rowerem przez Polskę
Rower na co dzień w Białej Podlaskiej