Rowery elektryczne są za drogie? O zakupie wciąż decyduje cena

Według 90 proc. sklepów rowerowych o zakupie jednośladu decyduje cena – wynika z badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR). Ogranicza to rozwój sprzedaży e-rowerów, które na zachodzie Europy są hitem już od wielu lat.

Publikacja: 29.02.2024 15:38

Rośnie świadomość korzyści wynikających z jazdy na rowerze

Rośnie świadomość korzyści wynikających z jazdy na rowerze

Foto: BGStock72

Mimo to, 71 proc. przebadanych salonów prognozuje rozwój segmentu e-rowerów w 2024 roku.

„O dużym potencjale elektryków świadczą też deklaracje dotyczące sprzedaży w minionym sezonie. Wzrosty odnotowało 42 proc. badanych sklepów, a co trzeci salon przyznał, że udało się utrzymać zbliżone wyniki. Branża nie ma złudzeń – nadchodzi czas e-rowerów i e-rowerzystów” – czytamy w komunikacie PSR.

Zmieniają się nawyki transportowe Polaków

- Liczymy, że 2024 to będzie rok rowerów elektrycznych. Polacy chcą jeździć e-bike’ami, ponieważ doceniają ich przewagi – ekologiczne, finansowe i zdrowotne. Obserwujemy kraje Europy Zachodniej czy Skandynawii, ich kulturę mobilności i czerpiemy z tych doświadczeń - mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Czytaj więcej

Miejskie dwa kółka na ostrym zakręcie

I zwraca uwagę, że zmieniają się zarówno nawyki transportowe Polaków, jak i mentalność w społeczeństwie. Rośnie też świadomość korzyści wynikających z jazdy na rowerze oraz – szczególnie wśród młodych ludzi – wrażliwość na negatywny wpływ, jaki wywieramy codziennie na środowisko. - Ludzie poszukują zrównoważonych alternatyw dla tradycyjnych środków transportu. Rower w tym przypadku nie ma sobie równych – dodaje Pytko.

Zdają sobie z tego coraz częściej sprawę także władze lokalne. Infrastruktura rowerowa jest rozwijana w całej Polsce, a w wielu miastach popularność zyskują miejskie wypożyczalnie jednośladów. Coraz częściej w skład ich floty wchodzą także rowery elektryczne.

Dopłaty do zakupu e-roweru w Polsce tylko lokalnie

Prawie dwie trzecie przedstawicieli sklepów rowerowych uważa, że wprowadzenie dofinansowania do zakupu e-rowerów pozytywnie wpłynęłoby na ich sprzedaż. Niemal tyle samo badanych uważa, że podobny efekt przynosi rozwój infrastruktury rowerowej. Na razie z lokalnych dopłat mogli skorzystać w Polsce mieszkańcy Gdyni czy Białegostoku.

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja zrzeszająca przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, mediów branżowych oraz innych instytucji. Badanie zostało zrealizowane przez Instytut IPC po ostatnim kwartale 2023 r. Wzięły w nim udział 102 sklepy rowerowe, czyli około 10 proc. wszystkich sklepów rowerowych w Polsce. Metodą badawczą była ankieta internetowa wsparta wywiadem telefonicznym.

Mimo to, 71 proc. przebadanych salonów prognozuje rozwój segmentu e-rowerów w 2024 roku.

„O dużym potencjale elektryków świadczą też deklaracje dotyczące sprzedaży w minionym sezonie. Wzrosty odnotowało 42 proc. badanych sklepów, a co trzeci salon przyznał, że udało się utrzymać zbliżone wyniki. Branża nie ma złudzeń – nadchodzi czas e-rowerów i e-rowerzystów” – czytamy w komunikacie PSR.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
X Zlot Rowerów Towarowych Kraków 2024
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu