Katowice kończą z rowerami miejskimi. Będą rowery metropolitalne

To już koniec katowickiego roweru miejskiego. Po dziewięciu latach i przeszło 1,2 mln wypożyczeń dotychczasowy system publicznego jednośladu definitywnie żegna się z miastem.

Publikacja: 24.11.2023 11:13

Katowice kończą z rowerem miejskim

Katowice kończą z rowerem miejskim

Foto: PAP, Andrzej Grygiel

 Koniec roweru miejskiego w Katowicach nie oznacza jednak, że mieszkańcy stolicy Śląska od przyszłego sezonu będą skazani już tylko na prywatne rowery. Otóż pojawi się nowy system, ale już w ramach roweru metropolitalnego, który zacznie funkcjonować najpierw w części miast aglomeracji katowickiej, a później będzie systematycznie rozszerzany.

Katowicki rower miejski w liczbach

Katowicki rower miejski okazał się udaną i potrzebną inwestycją. - Zaczynaliśmy w roku 2015, kiedy testowo uruchomiliśmy trzy stacje. Po 9 latach doszliśmy do momentu, w którym dostępnych było 125 stacji i ponad 1000 rowerów. Rower miejski przyczynił się do wykorzystywania tego środka transportu nie tylko w formie rekreacji, ale także przy dojeździe do szkoły i pracy – podsumował Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Najpopularniejszym miejscem do skorzystania z roweru miejskiego okazała się stacja przy katowickim rynku. Wypożyczano stąd jednoślady ponad 143 tys. razy.

Czytaj więcej

Znowu pożyczamy rowery, bo jazda autem jest za droga

W tym roku system katowickich wypożyczalni rowerowych wystartował 1 kwietnia, a sezon zakończył się w listopadzie. Pierwszego dnia działania systemu w tym roku rowery wypożyczono 199 razy. W ostatnim, pożegnalnym, skorzystało z nich 218 użytkowników.

Jak informuje katowicki Urząd Miasta, w 2023 roku rowery były wypożyczone łącznie prawie 171 tys. razy. Z tego w ponad 1 tys. przypadków wykorzystywano rowery cargo, mogące przewieźć 100 kg ładunku lub czworo dzieci. Najbardziej pracowitym okresem dla rowerów miejskich okazały się: czerwiec – z prawie 33,5 tys. wypożyczeń, maj, gdy z rowerów korzystano ponad 32 tys. razy oraz lipiec – 31 tys.

Najczęściej wybierana trasa rowerowa biegła od stacji Ligota–Wczasowa do stacji Śląska–Medyków, którą miejskie rowery pokonały w tym roku aż 705 razy. Tą samą trasą, tyle że w odwrotnym kierunku, przejechano 658 razy. Rekordową liczbę wypożyczeń – 2 tys. – odnotowano 23 kwietnia. Natomiast tegoroczny użytkownik-rekordzista wypożyczył katowicki rower miejski 814 razy. Operatorem systemu był Nextbike, ceny kształtowały się od 1 do 4 zł, przy czym pierwszy kwadrans był bezpłatny.

Nowy system wypożyczeń rowerów na Śląsku: Metrorower

Od 2024 roku organizacją systemu wypożyczania rowerów miejskich zajmie się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Metrorower będzie największym w Polsce i trzecim największym w Europie systemem wypożyczalni.

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczania. Pojawią się one w 31 gminach tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Będą to rowery IV generacji. Ich wypożyczenie i zostawienie na stacji nie będzie się wiązało z wpięciem i wypięciem ze stojaka. Każdy rower będzie wyposażony w nadajnik GPS.

W założeniu rower metropolitalny ma odegrać ważną rolę w systemie zrównoważonej mobilności miejskiej. – Traktujemy rower jako pełnoprawny środek transportu. Stacje wypożyczalni zostaną zlokalizowane również w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego – informuje Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

W perspektywie rower metropolitalny zostanie zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok, jednak zimą dostępna będzie tylko połowa – pozostałe mają być serwisowane.

 Koniec roweru miejskiego w Katowicach nie oznacza jednak, że mieszkańcy stolicy Śląska od przyszłego sezonu będą skazani już tylko na prywatne rowery. Otóż pojawi się nowy system, ale już w ramach roweru metropolitalnego, który zacznie funkcjonować najpierw w części miast aglomeracji katowickiej, a później będzie systematycznie rozszerzany.

Katowicki rower miejski w liczbach

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Nowe przeprawy dla rowerzystów. Aby mieli ciekawsze trasy
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Rowerem przez Polskę
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań od 30 lat buduje lepszy, rowerowy świat
Rowerem przez Polskę
Innowacyjna promocja tras rowerowych w Świętokrzyskiem
Rowerem przez Polskę
Pomorze Zachodnie jako eldorado rowerowych pasjonatów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Rowerem przez Polskę
Rowery publiczne w zrównoważonym rozwoju miast
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży