Rowerem przez świat. "Estonia to bezpieczne miejsce dla wycieczek rowerowych"

44 proc. Estończyków regularnie jeździ na rowerze, co czyni cyklizm najpowszechniej uprawianym sportem w kraju - mówi Jürgo Loo, konsul Ambasady Estonii w Polsce.

Publikacja: 13.06.2023 12:44

Kształtowanie świadomości korzyści z jazdy rowerem zaczyna się w Estonii już w przedszkolu

Kształtowanie świadomości korzyści z jazdy rowerem zaczyna się w Estonii już w przedszkolu

Foto: josemiguelsangar

Rząd przyjął plan rozwoju transportu i mobilności na lata 2021–2035, który ma uczynić system transportu bezpieczniejszym i bardziej zrównoważonym, a także zwrócić uwagę na strategiczny rozwój mobilności. Jednym z celów planu jest wzrost – z 38 do 55 proc. – proporcji osób, które do pracy jeżdżą transportem publicznym, na rowerze lub idą pieszo. Dziś, zgodnie z sondażem przeprowadzonym w 2020 r. przez Estoński Komitet Olimpijski oraz organizację Sport dla Wszystkich, 44 proc. Estończyków regularnie jeździ na rowerze, co czyni cyklizm najpowszechniej uprawianym sportem - mówi Jürgo Loo, konsul Ambasady Estonii w Polsce.

Jürgo Loo, konsul Ambasady Estonii w Polsce

Jürgo Loo, konsul Ambasady Estonii w Polsce

Foto: mat.pras.

Jego zdaniem kształtowanie świadomości korzyści z jazdy rowerem zaczyna się w Estonii już w przedszkolu. - W sierpniu 2021 r. Tallin uruchomił projekt budowania i odnawiania stref ruchu rowerowego w przedszkolach. Tallin przyjął także strategię rowerową na lata 2018–2027. Szeroko zakrojonym jej celem jest poprawa jakości życia mieszkańców w głównych obszarach: zdrowie, mobilność, bezpieczeństwo i środowisko życia. W 2020 r. Tallin miał 300 km ścieżek rowerowych i nieustannie tworzy nowe - dodaje Jürgo Loo.

- W mieście jest też darmowa strefa parkingowa dla rowerów z systemem elektronicznych zamków. Wszystkie parkingi są pod nadzorem kamer. Można parkować za darmo przy użyciu karty bezdotykowej, np. kart transportu miejskiego, oraz telefonu komórkowego. Tallin przygotował także przewodnik dla budowniczych przestrzeni parkingowych dla rowerów, zawierający przegląd możliwości wynikających ze stworzenia takiego miejsca. Są również punkty utrzymywania pojazdów na ścieżkach zdrowotnych, gdzie taka samoobsługowa stacja do napraw posiada pompy z uniwersalnymi wtyczkami oraz wyborem kluczy francuskich, śrubokrętów czy nakładek potrzebnych do naprawy koła. Tallin posiada też system punktów wynajmu Citybike w centrum miasta. Można także wynająć elektryczne rowery Bolt, podobnie jak w Warszawie - mówi konsul Ambasady Estonii.

Czytaj więcej

Piotr Kryszewski: Miasto z rowerowym klimatem

Podkreśla, że Estonia to również popularny kierunek na lato. - Niewielkie odległości, niedużo ruchu na drogach, różnorodna sceneria przyrody, dobrze zachowana kultura i tradycje lokalne, prywatność, nieustannie rozwijana sieć ścieżek rowerowych wspierają na rozmaite sposoby tę środowiskowo przyjazną formę transportu. Estonia to także bezpieczne miejsce dla wycieczek rowerowych, a powietrze w naszych miastach pod względem czystości zajmuje czwarte miejsce na świecie, zaś większość rzek ma wodę zdatną do picia. Rowerzysta może tu wybierać między równinami północnej i zachodniej Estonii lub cieszyć się południową Estonią, z jej wzgórzami, jeziorami, polami i lasami, oglądać zachody słońca nad bagnami, odwiedzać historyczne i kulturalne atrakcje w Centralnej Estonii i Tallinie, podziwiać widoki Bałtyku ze skalistych i stromych północnych wybrzeży czy odwiedzić dzikie wyspy – najpopularniejsze wśród cyklistów - podsumowuje.

Rowerem przez Polskę
Czy Polska będzie krajem rowerowym. Debata
Rowerem przez Polskę
Relacja z 5th Polish Bicycle Summit. Rowerem na rozmowy o rowerach
Materiał Partnera
Rowery publiczne zmieniają oblicze miejskiej komunikacji
Materiał Partnera
Metrorower bez granic w śląskim mieście miast
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Partnera
Trasa rowerowa Berlin–Szczecin–Kołobrzeg: pętla z dużym potencjałem
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego