Rząd przyjął plan rozwoju transportu i mobilności na lata 2021–2035, który ma uczynić system transportu bezpieczniejszym i bardziej zrównoważonym, a także zwrócić uwagę na strategiczny rozwój mobilności. Jednym z celów planu jest wzrost – z 38 do 55 proc. – proporcji osób, które do pracy jeżdżą transportem publicznym, na rowerze lub idą pieszo. Dziś, zgodnie z sondażem przeprowadzonym w 2020 r. przez Estoński Komitet Olimpijski oraz organizację Sport dla Wszystkich, 44 proc. Estończyków regularnie jeździ na rowerze, co czyni cyklizm najpowszechniej uprawianym sportem - mówi Jürgo Loo, konsul Ambasady Estonii w Polsce.
Jürgo Loo, konsul Ambasady Estonii w Polsce
Jego zdaniem kształtowanie świadomości korzyści z jazdy rowerem zaczyna się w Estonii już w przedszkolu. - W sierpniu 2021 r. Tallin uruchomił projekt budowania i odnawiania stref ruchu rowerowego w przedszkolach. Tallin przyjął także strategię rowerową na lata 2018–2027. Szeroko zakrojonym jej celem jest poprawa jakości życia mieszkańców w głównych obszarach: zdrowie, mobilność, bezpieczeństwo i środowisko życia. W 2020 r. Tallin miał 300 km ścieżek rowerowych i nieustannie tworzy nowe - dodaje Jürgo Loo.
- W mieście jest też darmowa strefa parkingowa dla rowerów z systemem elektronicznych zamków. Wszystkie parkingi są pod nadzorem kamer. Można parkować za darmo przy użyciu karty bezdotykowej, np. kart transportu miejskiego, oraz telefonu komórkowego. Tallin przygotował także przewodnik dla budowniczych przestrzeni parkingowych dla rowerów, zawierający przegląd możliwości wynikających ze stworzenia takiego miejsca. Są również punkty utrzymywania pojazdów na ścieżkach zdrowotnych, gdzie taka samoobsługowa stacja do napraw posiada pompy z uniwersalnymi wtyczkami oraz wyborem kluczy francuskich, śrubokrętów czy nakładek potrzebnych do naprawy koła. Tallin posiada też system punktów wynajmu Citybike w centrum miasta. Można także wynająć elektryczne rowery Bolt, podobnie jak w Warszawie - mówi konsul Ambasady Estonii.
Czytaj więcej
Rewolucję rozpoczęliśmy w Gdańsku ponad dekadę temu i zmiana związana z jazdą na rowerze następuje na wielu polach – podkreśla Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych.