Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku województwo dolnośląskie ma zamiar podpisać z samorządami porozumienie w sprawie zaprojektowania 11 tras Cyklostrady Dolnośląskiej – informuje branżowy serwis InfoBike. Jedną z nich będzie przeszło 100-kilometrowa Trasa Miedziana łącząca Przemkowski Park Krajobrazowy z Doliną Baryczy. Ma być dostępna już w przyszłym roku. Na jej przebiegu znajdzie się Lubin.
- Wielu naszych mieszkańców uprawia sport i turystykę rowerową, więc naszą rolą jest zapewnienie im bezpiecznych i komfortowych warunków. Zbudowaliśmy ścieżki w mieście, teraz chcemy ułatwić lubinianom dalsze wyprawy – mówi prezydent Lubina Robert Raczyński, cytowany przez InfoBike.
W trzecim kwartale tego roku planowane jest otwarcie 13-kilometrowej trasy rowerowo-turystycznej na terenie powiatu polkowickiego. – Łączymy dwie gminy, Polkowice i Grębocice. Takiej trasy na terenie powiatu polkowickiego jeszcze nie było – podkreślał jeszcze w maju ub. roku burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki. Będzie to pierwszy etap Miedziowego Szlaku Rowerowego, zakładającego budowę 300 kilometrów rowerowych. Liderem projektu jest powiat polkowicki.
Czytaj więcej
Cała flota rowerowa Mevo 2.0 w Trójmieście będzie fabrycznie nowa. A jednoślady z poprzedniej wersji systemu będą przekazane urzędnikom z gmin Obszaru Metropolitalnego, a część zostanie wystawiona na sprzedaż.
Pomysł samej Cyklostrady, jako szkieletu głównych dróg rowerowych w regionie o łącznej długości ok. 1800 km, przedstawiony został wiosną 2020 r. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na ok. 850 mln zł. Mają go stanowić nie tylko wydzielone drogi rowerowe, ale także drogi leśne, polne i publiczne o niskim natężeniu ruchu.
- Będzie to przełomowy produkt turystyczny, który pozwoli na zwiedzanie na rowerze całego województwa - ze wschodu na zachód i z północy na południe – zapowiedziały władze regionu. Cyklostrada w założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji.
To kolejny z dużych projektów integrujących działania wielu samorządów na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej. W województwie śląskim zaczyna się budowa Velostrady, liczącej od 20 do 30 kilometrów rowerowej autostrady biegnącej przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. W koncepcji trasy założono odseparowanie jej od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań.
Czytaj więcej
Szybko przybywa dróg rowerowych w Katowicach. Przed końcem grudnia ich łączna długość zwiększy się do 190 kilometrów, a w roku przyszłym rowerzyści otrzymają kolejne trasy.
Velostrada wpisze się także w projekt uruchamiania Roweru Metropolitalnego, jednego z większych tego rodzaju przedsięwzięć w Europie. Ma być ułatwieniem dla mieszkańców regionu w podróżowaniu po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Całoroczne wypożyczalnie rowerów mają być zlokalizowane co kilkaset metrów.
Do końca lata 2023 roku ma być gotowa Mazurska Pętla Rowerowa, łącząca się ze szlakiem Green Velo. Pętla liczy 300 kilometrów, a jej przebieg oparty został o oś Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, jednego z najdłuższych w Europie systemów jezior i kanałów. Z kolei na Pomorzu Zachodnim wydłuża się Velo Baltica, stanowiąca część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego - Eurovelo 10. Będzie się ciągnąć od Świnoujścia aż po Hel.
Na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Prowadzi m.in. przez
Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo i Jarosławiec.
Trasa jest niezwykle malownicza, z widokiem na Bałtyk, w pobliżu wydm,
prowadząca przez sosnowe lasy. Realizowany przez województwo zachodniopomorskie
obszerny projekt sieci tras rowerowych będzie w regionie liczył 1100 km
szlaków.