Samorządy będą budować nowe szlaki rowerowe

Nie tylko ścieżki rowerowe w miastach, ale całe szlaki dla rowerzystów budowane w skali regionalnej nabierają coraz większego znaczenia w inwestycyjnych planach samorządów.

Publikacja: 23.01.2023 15:10

Coraz więcej samorządów inwestuje w rozwój infrastruktury rowerowej

Coraz więcej samorządów inwestuje w rozwój infrastruktury rowerowej

Foto: AdobeStock

Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku województwo dolnośląskie ma zamiar podpisać z samorządami porozumienie w sprawie zaprojektowania 11 tras Cyklostrady Dolnośląskiej – informuje branżowy serwis InfoBike. Jedną z nich będzie przeszło 100-kilometrowa Trasa Miedziana łącząca Przemkowski Park Krajobrazowy z Doliną Baryczy. Ma być dostępna już w przyszłym roku. Na jej przebiegu znajdzie się Lubin.

- Wielu naszych mieszkańców uprawia sport i turystykę rowerową, więc naszą rolą jest zapewnienie im bezpiecznych i komfortowych warunków. Zbudowaliśmy ścieżki w mieście, teraz chcemy ułatwić lubinianom dalsze wyprawy – mówi prezydent Lubina Robert Raczyński, cytowany przez InfoBike.

W trzecim kwartale tego roku planowane jest otwarcie 13-kilometrowej trasy rowerowo-turystycznej na terenie powiatu polkowickiego. – Łączymy dwie gminy, Polkowice i Grębocice. Takiej trasy na terenie powiatu polkowickiego jeszcze nie było – podkreślał jeszcze w maju ub. roku burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki. Będzie to pierwszy etap Miedziowego Szlaku Rowerowego, zakładającego budowę 300 kilometrów rowerowych. Liderem projektu jest powiat polkowicki.

Czytaj więcej

Nowe rowery elektryczne na trójmiejskich ulicach. I to już niedługo

Pomysł samej Cyklostrady, jako szkieletu głównych dróg rowerowych w regionie o łącznej długości ok. 1800 km, przedstawiony został wiosną 2020 r. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na ok. 850 mln zł. Mają go stanowić nie tylko wydzielone drogi rowerowe, ale także drogi leśne, polne i publiczne o niskim natężeniu ruchu.

- Będzie to przełomowy produkt turystyczny, który pozwoli na zwiedzanie na rowerze całego województwa - ze wschodu na zachód i z północy na południe – zapowiedziały władze regionu. Cyklostrada w założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji.

To kolejny z dużych projektów integrujących działania wielu samorządów na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej. W województwie śląskim zaczyna się budowa Velostrady, liczącej od 20 do 30 kilometrów rowerowej autostrady biegnącej przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. W koncepcji trasy założono odseparowanie jej od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań.

Czytaj więcej

Katowice rozbudowują drogi dla rowerów. Do końca roku ma ich być 190 km

Velostrada wpisze się także w projekt uruchamiania Roweru Metropolitalnego, jednego z większych tego rodzaju przedsięwzięć w Europie. Ma być ułatwieniem dla mieszkańców regionu w podróżowaniu po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Całoroczne wypożyczalnie rowerów mają być zlokalizowane co kilkaset metrów.

Do końca lata 2023 roku ma być gotowa Mazurska Pętla Rowerowa, łącząca się ze szlakiem Green Velo. Pętla liczy 300 kilometrów, a jej przebieg oparty został o oś Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, jednego z najdłuższych w Europie systemów jezior i kanałów. Z kolei na Pomorzu Zachodnim wydłuża się Velo Baltica, stanowiąca część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego - Eurovelo 10. Będzie się ciągnąć od Świnoujścia aż po Hel.

Na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Prowadzi m.in. przez Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo i Jarosławiec. Trasa jest niezwykle malownicza, z widokiem na Bałtyk, w pobliżu wydm, prowadząca przez sosnowe lasy. Realizowany przez województwo zachodniopomorskie obszerny projekt sieci tras rowerowych będzie w regionie liczył 1100 km szlaków.

Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku województwo dolnośląskie ma zamiar podpisać z samorządami porozumienie w sprawie zaprojektowania 11 tras Cyklostrady Dolnośląskiej – informuje branżowy serwis InfoBike. Jedną z nich będzie przeszło 100-kilometrowa Trasa Miedziana łącząca Przemkowski Park Krajobrazowy z Doliną Baryczy. Ma być dostępna już w przyszłym roku. Na jej przebiegu znajdzie się Lubin.

- Wielu naszych mieszkańców uprawia sport i turystykę rowerową, więc naszą rolą jest zapewnienie im bezpiecznych i komfortowych warunków. Zbudowaliśmy ścieżki w mieście, teraz chcemy ułatwić lubinianom dalsze wyprawy – mówi prezydent Lubina Robert Raczyński, cytowany przez InfoBike.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
X Zlot Rowerów Towarowych Kraków 2024
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu