Miasto uruchomiło przetarg na zaprojektowanie trzech odcinków o długości ponad 2 kilometrów, natomiast kolejne, prawie 6 kilometrów tras jest już na deskach projektantów i zostanie wybudowane w najbliższych latach.

Przed końcem grudnia władze miasta chcą podpisać umowę na trasę rowerową przy ulicy Gospodarczej, która przedłuży drogę dla rowerów już powstałą wzdłuż ulicy Pułaskiego, prowadzącej w rejonie Doliny Trzech Stawów, jednego z największych i najbardziej popularnych parków leśnych w Katowicach.

- Od strony wschodniej nowa droga rowerowa zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą, która powstała na odcinku łączącym ul. Gospodarczą z ul. Szopienicką. Trasa o szerokości dwóch metrów będzie na całym odcinku posiadała nawierzchnię asfaltową – podaje branżowy serwis InfoBike.

Czytaj więcej

Za nami pierwszy szczyt rowerowy w Polsce

Władze Katowic twierdzą, że rowery traktowane są systemowo: nie tylko jako środek do rekreacji, ale także transportu. - Poza rozwojem sieci wypożyczalni rowerów miejskich, stawiamy na rozbudowę dróg rowerowych, inwestując w tę infrastrukturę. W tym roku za około 4,4 mln zł realizujemy 3,8 km nowych tras w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej”, a także prawie 4 km w ramach innych zadań – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Wkrótce oddana rowerzystom ma być droga łącząca dwie dzielnice – Giszowiec i Nikiszowiec, która poprowadzi wzdłuż ulicy Szopienickiej. Będzie także zjazd rowerowy w rejonie katowickiego ronda w centrum miasta, od strony dzielnicy Koszutka. Natomiast na przełomie roku rozpocznie się budowa  drogi rowerowej wzdłuż ulicy Francuskiej na odcinku od ul. Lotnisko do ulicy Trzech Stawów oraz wzdłuż ulicy Hallera.

Nowe trasy, których budowa rozpocznie się w przyszłym roku, są już projektowane. Natomiast kolejne plany dotyczą zaprojektowania połączenia drogi rowerowej na ul. Barbary z ulicą Kościuszki, a także drogi dla rowerów na połączeniu ul. Sosnowieckiej i ul. Brynicy z trasą rowerową nr 5 oraz drogi dla rowerów wzdłuż ul. Francuskiej, na odcinku pomiędzy od ul. Lotnisko do ul. Damrota.

Czytaj więcej

Miasta stawiają na ścieżki rowerowe. Te wiodą prym

W już realizowanych przedsięwzięciach ma znaleźć się pierwszy etap velostrady, który poprowadzi po śladzie dawnej kolei piaskowej od ulicy Huberta w dzielnicy Brynów do ulicy Kolistej. Velostrada to przyszła autostrada rowerowa, która biegnąć ma przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe liczyć od 20 do 30 kilometrów, łącząc miasta Śląska i Zagłębia.

W koncepcji trasy założono odseparowanie jej od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań. Będzie miała dwa wyznaczone pasy ruchu o minimum 4 metrach szerokości, a także Miejsca Obsługi Rowerzystów.

Rozbudowa infrastruktury rowerowej w Katowicach to jeden z elementów znacznie większego systemu dróg dla rowerów powstających w całej górnośląskiej aglomeracji, wpisujących się w budowę Roweru Metropolitalnego, jednego z większych tego rodzaju przedsięwzięć w Europie. Ma być ułatwieniem dla mieszkańców regionu w podróżowaniu po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach.

Całoroczne wypożyczalnie rowerów mają być zlokalizowane co kilkaset metrów. Rowery będą oferowane nie tylko na godziny: możliwe byłoby wypożyczenie na dłuższy okres (na tydzień, miesiąc czy cały sezon) także roweru elektrycznego.

W Katowicach miejskie rowery zakończyły tegoroczny sezon liczbą 200 tys. wypożyczeń. Dla wielu osób rower stał się codziennym środkiem lokomocji, a rekordzista w tym sezonie skorzystał z systemu aż 487 razy.