Nowe punkty pojawiły się przy Parku Bolina, na Osiedlu Gwiazdy, przy Boya-Żeleńskiego, na ulic Gliwickiej przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, przy Fabryce Porcelany oraz w rejonie ul. 1 Maja i Bohaterów Monte Cassino. Jak podaje branżowy serwis InfoBike, samych rowerów w systemie jest już przeszło tysiąc.

Według władz Katowic, rowery miejskie zyskują coraz większą popularność wśród mieszkańców. Już w pierwszych dwóch miesiącach funkcjonowania systemu odnotowano prawie dwa razy więcej wypożyczeń w porównaniu do tego samego okresu w roku 2021. Jeśli w kwietniu i maju przed rokiem Katowiczanie wsiadali na rower miejski prawie 27 tys. razy, to po dwóch miesiącach działania systemu w 2022 r. liczba wypożyczeń przekroczyła 49 tys.

– Rośnie także długość dróg rowerowych, przez co dotarcie do wybranej lokalizacji staje się coraz łatwiejsze. Chcemy, by docelowo na system wypożyczalni roweru miejskiego składało się 150 stacji – powiedział prezydent Katowic Marcin Krupa.

Czytaj więcej

Prezydent Kołobrzegu: Nasze trasy rowerowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem

Rowerzyści mogą już korzystać z nowej drogi o długości półtora kilometra łączącej ul. Gospodarczą z Doliną Trzech Stawów. Trasa o nawierzchni z betonu asfaltowego w kolorze czerwonym powstała na odcinkach wzdłuż ulicy Pułaskiego, przez teren Doliny 3 Stawów w rejonie Sztauwajerów, wzdłuż Autostrady A4 oraz wzdłuż terenu kempingu aż do włączenia w ul. Gospodarczą. Realizowane są także dwie kolejne inwestycje w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej. To połączenie Nikiszowca z Giszowcem ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż ulicy Szopienickiej oraz przebudowa przejścia pod Rondem Ziętka. W sumie trzy wymienione przedsięwzięcia to dla rowerzystów w Katowicach 3,8 km nowych dróg.

Katowice biorą udział w strategicznym dla całego regionu przedsięwzięciu, jakim jest budowa Metropolitalnych Sieci Tras Rowerowych. Jedna z nich połączy Katowice z Mysłowicami. Inwestycja będzie realizowana etapowo. Pierwszy zakłada poprowadzenie trasy rowerowej o parametrach velostrady łączącej dzielnicę Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego i dalej w kierunku ul. Huberta. Odcinek ten obecnie jest na etapie prac projektowych. W drugim etapie planowana jest realizacja przedłużenia velostrady w kierunku Mysłowic - w śladzie dawnej linii kolejki piaskowej.

Czytaj więcej

Rynek e-rowerów wystrzelił. Miasta dopłacą do ich zakupów

Planowana jest także trasa rowerowa pomiędzy Katowicami a Gliwicami oraz pomiędzy Katowicami a Sosnowcem. Pierwsza pobiegłaby wzdłuż koryta rzeki Rawy, początkowo pomiędzy terenami oczyszczalni ścieków a Drogową Trasą Średnicową (DTŚ), a dalej między terenami osiedla Tysiąclecia i DTŚ. Natomiast trasa w kierunku Sosnowca miałaby rozpoczynać się przy kampusie Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej i z wykorzystaniem Bulwarów Rawy oraz dawnego śladu linii kolejowej łączyłaby się z dzielnicą Borki i prowadziła w kierunku Sosnowca.

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje, ale ich liczba z roku na rok rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została liczba 100 stacji.

W ubiegłym roku od kwietnia do listopada system zanotował prawie 130,2 tys. wypożyczeń. Rekordzista wypożyczał rower 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników, a średni czas wypożyczenia wynosił ok. pół godziny. W czasie tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych było prawie 102,3 tys. użytkowników.