Nowe trasy dla rowerzystów w Katowicach. W systemie już ponad tysiąc rowerów

Katowice rozbudowują system miejskiego roweru City by Bike. Ostatnio w mieście uruchomionych zostało 6 kolejnych stacji, których liczba wzrosła do 124.

Publikacja: 14.07.2022 16:46

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r.

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r.

Foto: Radosław Dybała

Nowe punkty pojawiły się przy Parku Bolina, na Osiedlu Gwiazdy, przy Boya-Żeleńskiego, na ulic Gliwickiej przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, przy Fabryce Porcelany oraz w rejonie ul. 1 Maja i Bohaterów Monte Cassino. Jak podaje branżowy serwis InfoBike, samych rowerów w systemie jest już przeszło tysiąc.

Według władz Katowic, rowery miejskie zyskują coraz większą popularność wśród mieszkańców. Już w pierwszych dwóch miesiącach funkcjonowania systemu odnotowano prawie dwa razy więcej wypożyczeń w porównaniu do tego samego okresu w roku 2021. Jeśli w kwietniu i maju przed rokiem Katowiczanie wsiadali na rower miejski prawie 27 tys. razy, to po dwóch miesiącach działania systemu w 2022 r. liczba wypożyczeń przekroczyła 49 tys.

– Rośnie także długość dróg rowerowych, przez co dotarcie do wybranej lokalizacji staje się coraz łatwiejsze. Chcemy, by docelowo na system wypożyczalni roweru miejskiego składało się 150 stacji – powiedział prezydent Katowic Marcin Krupa.

Czytaj więcej

Prezydent Kołobrzegu: Nasze trasy rowerowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem

Rowerzyści mogą już korzystać z nowej drogi o długości półtora kilometra łączącej ul. Gospodarczą z Doliną Trzech Stawów. Trasa o nawierzchni z betonu asfaltowego w kolorze czerwonym powstała na odcinkach wzdłuż ulicy Pułaskiego, przez teren Doliny 3 Stawów w rejonie Sztauwajerów, wzdłuż Autostrady A4 oraz wzdłuż terenu kempingu aż do włączenia w ul. Gospodarczą. Realizowane są także dwie kolejne inwestycje w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej. To połączenie Nikiszowca z Giszowcem ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż ulicy Szopienickiej oraz przebudowa przejścia pod Rondem Ziętka. W sumie trzy wymienione przedsięwzięcia to dla rowerzystów w Katowicach 3,8 km nowych dróg.

Katowice biorą udział w strategicznym dla całego regionu przedsięwzięciu, jakim jest budowa Metropolitalnych Sieci Tras Rowerowych. Jedna z nich połączy Katowice z Mysłowicami. Inwestycja będzie realizowana etapowo. Pierwszy zakłada poprowadzenie trasy rowerowej o parametrach velostrady łączącej dzielnicę Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego i dalej w kierunku ul. Huberta. Odcinek ten obecnie jest na etapie prac projektowych. W drugim etapie planowana jest realizacja przedłużenia velostrady w kierunku Mysłowic - w śladzie dawnej linii kolejki piaskowej.

Czytaj więcej

Rynek e-rowerów wystrzelił. Miasta dopłacą do ich zakupów

Planowana jest także trasa rowerowa pomiędzy Katowicami a Gliwicami oraz pomiędzy Katowicami a Sosnowcem. Pierwsza pobiegłaby wzdłuż koryta rzeki Rawy, początkowo pomiędzy terenami oczyszczalni ścieków a Drogową Trasą Średnicową (DTŚ), a dalej między terenami osiedla Tysiąclecia i DTŚ. Natomiast trasa w kierunku Sosnowca miałaby rozpoczynać się przy kampusie Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej i z wykorzystaniem Bulwarów Rawy oraz dawnego śladu linii kolejowej łączyłaby się z dzielnicą Borki i prowadziła w kierunku Sosnowca.

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje, ale ich liczba z roku na rok rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została liczba 100 stacji.

W ubiegłym roku od kwietnia do listopada system zanotował prawie 130,2 tys. wypożyczeń. Rekordzista wypożyczał rower 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników, a średni czas wypożyczenia wynosił ok. pół godziny. W czasie tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych było prawie 102,3 tys. użytkowników.

Nowe punkty pojawiły się przy Parku Bolina, na Osiedlu Gwiazdy, przy Boya-Żeleńskiego, na ulic Gliwickiej przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, przy Fabryce Porcelany oraz w rejonie ul. 1 Maja i Bohaterów Monte Cassino. Jak podaje branżowy serwis InfoBike, samych rowerów w systemie jest już przeszło tysiąc.

Według władz Katowic, rowery miejskie zyskują coraz większą popularność wśród mieszkańców. Już w pierwszych dwóch miesiącach funkcjonowania systemu odnotowano prawie dwa razy więcej wypożyczeń w porównaniu do tego samego okresu w roku 2021. Jeśli w kwietniu i maju przed rokiem Katowiczanie wsiadali na rower miejski prawie 27 tys. razy, to po dwóch miesiącach działania systemu w 2022 r. liczba wypożyczeń przekroczyła 49 tys.

Pozostało 80% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Rowerem przez Polskę
X Zlot Rowerów Towarowych Kraków 2024
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu