Nowoczesne metropolie: dużo terenów zielonych i czyste powietrze

Nowoczesne metropolie to nie zimne miasta z betonu, lecz miejsca zielone i przyjazne mieszkańcom, których władze dbają o jakość powietrza oraz własne zasoby naturalne.

Aktualizacja: 03.07.2018 13:47 Publikacja: 02.07.2018 12:30

Foto: SWNS.com

Londyn, Hamburg

Ekologia i ochrona środowiska – te dwa aspekty determinują zrównoważony rozwój nowoczesnych miast. Zwłaszcza tych, które aspirują do miana inteligentnych. Coraz częściej chcemy żyć w zielonej przestrzeni, oddychać czystym powietrzem oraz relaksować się w parkach i ogrodach. Potwierdzają to badania Philipsa, z których wynika, że poprawa jakości życia to dla mieszkańców kluczowy wyznacznik miast „smart". Jak pokazuje raport „Smart cities w Polsce. Wyzwania i korzyści", aż 18 proc. ankietowanych za główny cel wdrażania takich rozwiązań wskazało redukcję zanieczyszczenia powietrza (był to drugi priorytet po oszczędnościach w budżecie miejskim).

To dlatego właśnie takie miasta jak Londyn ograniczają ruch pojazdów emitujących szkodliwe spaliny. Tamtejszy ratusz porozumiał się z Siemensem w sprawie wdrożenia na terenie metropolii systemu regulującego pobieranie opłat za wstęp do strefy niskoemisyjnej (ULEZ). System, który ma zostać uruchomiony w kwietniu przyszłego roku, będzie monitorował i kontrolował pojazdy przejeżdżające przez określone obszary, skutecznie i szybko identyfikując te, które nie spełniają norm emisji dla wyznaczonej strefy w mieście. Oprogramowanie będzie zintegrowane z istniejącymi czujnikami drogowymi i systemem kamer do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych.

– Po instalacji systemu wszystkie pojazdy będą musiały spełniać normy emisyjne lub zostaną obciążone dziennymi opłatami podczas wjazdu do centrum miasta – zapowiada Paul Cowperthwaite, główny menedżer ds. opłat drogowych w samorządowej instytucji Transport dla Londynu (TfL).

Nowe rozwiązania przyjęte nad Tamizą mają w sposób wyjątkowo restrykcyjny rozprawić się z nadmiarem spalin. – Jakość powietrza w Londynie nie jest tymczasową kwestią i gdy tylko system ULEZ zostanie uruchomiony, będzie działał 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku – zaznacza Cowperthwaite. ULEZ to pierwszy tego typu projekt w Wielkiej Brytanii i jeden z największych na świecie. – Promuje transport publiczny i zeroemisyjne pojazdy. Chcemy dzięki niemu pomóc Londynowi osiągnąć cele ograniczające emisje dwutlenku węgla, aby zapewnić miastu bardziej zieloną przyszłość – komentuje Michael Peter, prezes branży Mobility w Siemens AG.

Podobne ograniczenia jak w Londynie wprowadził Hamburg. Na główne ulice tej najbardziej zanieczyszczonej aglomeracji w Niemczech (obok m.in. Monachium, Stuttgartu i Bonn) nie wjadą już samochody ze starymi silnikami Diesla. To pierwsze europejskie miasto, które na stałe wyrzuca z centrum auta niespełniające normy Euro 5. Na razie strefę wyznaczono na odcinku 3 km, a objęto nią dwie największe trasy przelotowe. Hamburg zamierza jednak całkowicie pozbyć się z centrum pojazdów spalinowych, dlatego zakaz ten zostanie rozszerzony po 1 września 2019 r. o auta spełniające normę Euro 5.

Jena

O czyste powietrze w miastach samorządy walczą również, wdrażając inne nowatorskie rozwiązania. Przykładem jest niemiecka Jena, która postawiła na miejski mebel, czy też tzw. element małej architektury, który filtruje powietrze. W wielu miastach na świecie brakuje drzew, które są naturalnymi oczyszczaczami powietrza. Z pomocą może przyjść w takiej sytuacji The CityTree – sporych rozmiarów (4x3x1 m) instalacja, która zastępuje nawet 275 drzew. Dzięki wykorzystaniu w niej mchu i jego zdolności filtrujących oraz zastosowaniu nowych technologii stworzono konstrukcję, która z powodzeniem może być wykorzystana zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków.

The CityTree po raz pierwszy zainstalowano właśnie w Jenie. Urządzenie jest samowystarczalne (energię pobiera i magazynuje w panelach fotowoltaicznych, do tego gromadzi deszczówkę). Komputerowo sterowane nawadnianie i zapewnianie odpowiednich składników odżywczych to technologie, które gwarantują odpowiednie warunki dla rozwoju mchu. The CityTree wyposażono ponadto w systemy pomiaru i analizy jakości powietrza. Instalacja, poza funkcją filtracji, może być lokalną atrakcją. W zależności od oczekiwań zamawiającego miasta można wyposażyć ją w ławki, ekran LED wysyłający do mieszkańców określone komunikaty, a także punkt emisji sygnału wi-fi. Nic dziwnego, że konstrukcje tego typu stanęły już również w Oslo, Paryżu, czy Hongkongu.

Wrocław

Ale inteligentne, zielone miasto nie tylko dba o jakość powietrza, ale również racjonalnie gospodaruje swoimi naturalnymi zasobami, w tym wodą. To istotny problem, z którym mierzą się Polskie miasta. Nasz kraj posiada bowiem jedne z najmniejszych zasobów wody słodkiej w Europie. W przeliczeniu na jednego mieszkańca przypada ok. 1,5 tys. m sześc. słodkiej wody rocznie (średnia europejska jest trzykrotnie wyższa) – mniej wody do dyspozycji mają jedynie mieszkańcy Malty, Cypru i Czech. Z drugiej strony nieefektywne sieci wodociągowe generują duże straty. Potwierdza to raport NIK z 2016 r. z kontroli gmin województwa lubuskiego. Wynika z niego, że straty wody w sieci wodociągowej wynosiły średnio 23 proc.

Kontrola w Miejskim Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Targu wykazała zaś, że w I półroczu 2010 r. straty wody wynosiły aż 69,9 proc. Z tym wyzwaniem postanowił zmierzyć się Wrocław. Miasto zmodernizowało sieć i wdrożyło innowacyjny system SmartFlow. Rozwiązanie, które powstało w wyniku współpracy firmy Future Processing oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu, przynosi już wymierne efekty. Technologia ta pozwoliła stolicy Dolnego Śląska zaoszczędzić w ciągu roku aż 500 mln litrów wody.

SmartFlow to oprogramowanie służące inteligentnemu zarządzaniu siecią wodociągową, które wykorzystuje rozwiązania internetu rzeczy. System analizuje dane spływające z czujników, m.in. przepływomierzy rozmieszczonych w sieci wodociągowej na obszarze miasta. Dane te następnie są przetwarzane, a nieprawidłowości wyświetlane na mapie w postaci alarmu. To pozwala niezwykle precyzyjnie określić miejsce usterki (we wrocławskiej sieci wodociągowej o łącznej długości 2 tys. km dokładność wskazania wynosi kilkadziesiąt metrów).

– Narzędzie SmartFlow automatycznie analizuje wiele parametrów pracy wodociągu i powiadamia o nieprawidłowościach, pozwala na wykrycie awarii w bardzo wczesnej fazie, umożliwia szybszą reakcję na zakłócenia w pracy sieci – wylicza Monika Brachmańska, menedżer w Future Processing.

Londyn, Hamburg

Ekologia i ochrona środowiska – te dwa aspekty determinują zrównoważony rozwój nowoczesnych miast. Zwłaszcza tych, które aspirują do miana inteligentnych. Coraz częściej chcemy żyć w zielonej przestrzeni, oddychać czystym powietrzem oraz relaksować się w parkach i ogrodach. Potwierdzają to badania Philipsa, z których wynika, że poprawa jakości życia to dla mieszkańców kluczowy wyznacznik miast „smart". Jak pokazuje raport „Smart cities w Polsce. Wyzwania i korzyści", aż 18 proc. ankietowanych za główny cel wdrażania takich rozwiązań wskazało redukcję zanieczyszczenia powietrza (był to drugi priorytet po oszczędnościach w budżecie miejskim).

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony