Abstrakcja, czyli ekspresja, wolność i... plamy

Galeria Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie prezentuje polskie malarstwo abstrakcyjne z przełomu lat 50./60. XX w. i artystów zafascynowanych nowymi nurtami sztuki na świecie.

Publikacja: 29.10.2018 08:00

Tadeusz Kantor pisał o tym stylu malarstwa: „Przypadek nie jest tutaj celem, tylko środkiem ujęcia m

Tadeusz Kantor pisał o tym stylu malarstwa: „Przypadek nie jest tutaj celem, tylko środkiem ujęcia materii”

Foto: Fotorzepa/Monika Kuc

Czas politycznej odwilży sprzyjał wówczas odkrywaniu i asymilowaniu zachodnich nowości oraz manifestacji artystycznej niezależności. Malarze nieskrępowani już socrealistycznymi dogmatami chętnie zwracali się w stronę abstrakcji. Jednym z najbardziej inspirujących jej nurtów był w tamtym okresie taszyzm, który tworzył nowy rodzaj ekspresji o potężnym ładunku emocjonalnym. Termin wywodzi się od francuskiego „la tache" oznaczającego „plamę".

Na gruncie europejskim taszyzm był odpowiednikiem amerykańskiego abstrakcyjnego ekspresjonizmu, na wzór spontanicznego malarstwa Jacksona Pollocka. Wyróżniały go zaskakujące, z pozoru przypadkowe zderzenia form i koloru w ruchu.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Regiony
Tak Warszawa podniosła się z ruin
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń