Historia sięgania przez stolicę Małopolski po bezzwrotne pieniądze zagraniczne, głównie z Unii Europejskiej (UE), jest już dość długa. Kraków zagraniczne środki finansowe zaczął bowiem pozyskiwać, zanim Polska weszła do UE.
Wartość projektów zrealizowanych przez miasto z funduszy przedakcesyjnych wyniosła 422,7 mln zł. Łączna kwota dotacji pozyskanych przez Kraków przed akcesją to 272,4 mln zł. Miasto sięgnęło wtedy po pieniądze m.in. na I etap gospodarki odpadami stałymi i oczyszczalnię ścieków Płaszów II. Ostatecznie ze środków przedakcesyjnych zrealizowano siedem inwestycji.
Pozyskiwanie przez miasto pieniędzy europejskich przyspieszyło po wejściu naszego kraju do Unii. W okresie 2004–2006 miasto zrealizowało już 38 dotowanych projektów. Były to przedsięwzięcia finansowane zarówno ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, jak i Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Z tego pierwszego programu sfinansowano m.in. przebudowę ciągu tramwajowo-autobusowego w ulicach Monte Cassino–Kapelanka–Brożka, choć najdroższym (254,7 mln zł) projektem finansowanym ze ZPORR był I etap integracji transportu publicznego w aglomeracji krakowskiej.
Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej pozyskało też 217,4 mln zł z Funduszu Spójności na system ciepłowniczy miasta. W latach 2004–2006 miasto sięgało również po dotacje z programów ramowych UE, m.in. 6. Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Łącznie w latach 2004–2006 Kraków pozyskał z funduszy UE (i norweskich) 474,6 mln zł, co przełożyło się na realizację inwestycji wartych łącznie ponad 801 mln zł.