Podziemny dworzec Łódź Fabryczna ruszy w sierpniu

W drugiej połowie roku ma się zakończyć rozpoczęta pod koniec 2011 r. budowa nowego Dworca Łódź Fabryczna. To pierwszy etap planowanej, podziemnej linii średnicowej.

Publikacja: 01.03.2016 19:13

Pierwsze pociągi pojawią się na nowym dworcu za pół roku

Pierwsze pociągi pojawią się na nowym dworcu za pół roku

Foto: materiały prasowe

Trzypoziomowy Dworzec Łódź Fabryczna, którego budowa kosztowała ponad 1,7 mld zł, ma zostać otwarty w sierpniu tego roku (budowa przeciągnęła się o blisko rok). Ponieważ umowa na unijną dotację została podpisana, a prace przewidziane dofinansowaniem zostały wykonane w ubiegłym roku, nie ma ryzyka utraty dofinansowania.

Nowy obiekt w niczym nie przypomina poprzedniej stacji – będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie i kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, przez którą będzie mogła obsłużyć 20-krotnie więcej pasażerów niż dotychczas. Dworzec zajmie ogromny teren – jak podkreśla główny inwestor PKP PLK – całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, a więc wielkości sześciu boisk piłkarskich.

– Projekt przeniesienia Dworca Łódź Fabryczna pod ziemię, na głębokość minus 16 metrów, uwarunkowany był właśnie możliwością poprowadzenia tunelu średnicowego pod miastem. Te dwa etapy inwestycji: podziemny dworzec i tunel, to integralne części modernizacji łódzkiego węzła kolejowego – mówi Alina Giedryś, doradca marszałka województwa łódzkiego ds. infrastruktury kolejowej.

Zdaniem Hanny Zdanowskiej, prezydent Łodzi, kontynuacja inwestycji ma kluczowe znaczenie nie tylko dla miasta, ale całej sieci kolejowej w Polsce.

Żeby inwestycja miała sens ekonomiczny, kluczowe są przystanki pośrednie. – Analizy wskazują, że ich właściwa lokalizacja spowoduje wzrost liczby pasażerów nawet o ponad 14 tys. na dobę – podkreśla Alina Giedryś.

Tunel średnicowy całkowicie zmieni komunikację w mieście. Korzystaliby z niego nie tylko przewoźnicy ogólnokrajowi, ale również Łódzka Kolej Aglomeracyjna, doprowadzając ruch regionalny i lokalny do centrum miasta. – Multimodalne przystanki zapewnią pasażerom sprawne przesiadki do innych środków komunikacji.

– Przewidujemy, że stacje kolejowe staną się istotnymi węzłami komunikacyjnymi z parkingami Park&Ride – podkreśla Alina Giedryś z urzędu marszałkowskiego. – Będziemy musieli także wspólnie z miastem zadbać o skoordynowanie rozkładów jazdy pociągów i komunikacji miejskiej, a także zaproponować pasażerom wspólne bilety na środki komunikacji publicznej.

Trzypoziomowy Dworzec Łódź Fabryczna, którego budowa kosztowała ponad 1,7 mld zł, ma zostać otwarty w sierpniu tego roku (budowa przeciągnęła się o blisko rok). Ponieważ umowa na unijną dotację została podpisana, a prace przewidziane dofinansowaniem zostały wykonane w ubiegłym roku, nie ma ryzyka utraty dofinansowania.

Nowy obiekt w niczym nie przypomina poprzedniej stacji – będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie i kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, przez którą będzie mogła obsłużyć 20-krotnie więcej pasażerów niż dotychczas. Dworzec zajmie ogromny teren – jak podkreśla główny inwestor PKP PLK – całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, a więc wielkości sześciu boisk piłkarskich.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony