Podziemny dworzec Łódź Fabryczna ruszy w sierpniu

W drugiej połowie roku ma się zakończyć rozpoczęta pod koniec 2011 r. budowa nowego Dworca Łódź Fabryczna. To pierwszy etap planowanej, podziemnej linii średnicowej.

Publikacja: 01.03.2016 19:13

Pierwsze pociągi pojawią się na nowym dworcu za pół roku

Pierwsze pociągi pojawią się na nowym dworcu za pół roku

Foto: materiały prasowe

Trzypoziomowy Dworzec Łódź Fabryczna, którego budowa kosztowała ponad 1,7 mld zł, ma zostać otwarty w sierpniu tego roku (budowa przeciągnęła się o blisko rok). Ponieważ umowa na unijną dotację została podpisana, a prace przewidziane dofinansowaniem zostały wykonane w ubiegłym roku, nie ma ryzyka utraty dofinansowania.

Nowy obiekt w niczym nie przypomina poprzedniej stacji – będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie i kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, przez którą będzie mogła obsłużyć 20-krotnie więcej pasażerów niż dotychczas. Dworzec zajmie ogromny teren – jak podkreśla główny inwestor PKP PLK – całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, a więc wielkości sześciu boisk piłkarskich.

– Projekt przeniesienia Dworca Łódź Fabryczna pod ziemię, na głębokość minus 16 metrów, uwarunkowany był właśnie możliwością poprowadzenia tunelu średnicowego pod miastem. Te dwa etapy inwestycji: podziemny dworzec i tunel, to integralne części modernizacji łódzkiego węzła kolejowego – mówi Alina Giedryś, doradca marszałka województwa łódzkiego ds. infrastruktury kolejowej.

Zdaniem Hanny Zdanowskiej, prezydent Łodzi, kontynuacja inwestycji ma kluczowe znaczenie nie tylko dla miasta, ale całej sieci kolejowej w Polsce.

Żeby inwestycja miała sens ekonomiczny, kluczowe są przystanki pośrednie. – Analizy wskazują, że ich właściwa lokalizacja spowoduje wzrost liczby pasażerów nawet o ponad 14 tys. na dobę – podkreśla Alina Giedryś.

Tunel średnicowy całkowicie zmieni komunikację w mieście. Korzystaliby z niego nie tylko przewoźnicy ogólnokrajowi, ale również Łódzka Kolej Aglomeracyjna, doprowadzając ruch regionalny i lokalny do centrum miasta. – Multimodalne przystanki zapewnią pasażerom sprawne przesiadki do innych środków komunikacji.

– Przewidujemy, że stacje kolejowe staną się istotnymi węzłami komunikacyjnymi z parkingami Park&Ride – podkreśla Alina Giedryś z urzędu marszałkowskiego. – Będziemy musieli także wspólnie z miastem zadbać o skoordynowanie rozkładów jazdy pociągów i komunikacji miejskiej, a także zaproponować pasażerom wspólne bilety na środki komunikacji publicznej.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break