Przeciętnemu Polakowi województwo lubuskie kojarzy się z produkcją wina. W gronowych trunkach wizytówkę regionu dostrzega też samorząd.
– Jako region o bogatych tradycjach winiarskich, sięgających XII w., możemy się pochwalić grupą marek związanych z tą branżą. Zarówno samych win, jak i specyficznych odmian winorośli, kojarzonych ze Środkowym Nadodrzem, będącym jednym z najdalej wysuniętych na północ terenów w Europie, gdzie uprawiana jest winorośl – mówi marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Anna Polak.
Od USA po Chiny
Nie dziwi więc, że Urząd Marszałkowski pomaga lubuskim winiarzom. Tylko w pierwszym kwartale 2016 r. wsparł ich udział m.in. w targach ITB w Berlinie, MTT we Wrocławiu i Tour Salon w Poznaniu.
Miłośnikom trunków Lubuskie bliskie jest także ze względu na na wódki. Jedną z najbardziej znanych marek jest Luksusowa, od 2008 r. należąca do koncernu Pernod Ricard (w Polsce ma też np. Wyborową). – Od 2000 r. wódka Luksusowa produkowana jest wyłącznie w zakładach w Zielonej Górze. Informacja ta jest dla nas na tyle istotna, że konsumenci znajdą ją na stronie internetowej marki – mówi Andrzej Szumowski, wiceprezes spółki Wyborowa Pernod Ricard.
Luksusowa jest jedną z najbardziej znanych polskich wódek w USA. Dostępna jest także w Kanadzie, Australii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Izraelu czy na Islandii.