Na zlecenie Zarządu Dróg Powiatowych (ZDP) w Poznaniu przygotowane zostało tzw. studium korytarzowe północno-wschodniej obwodnicy aglomeracji poznańskiej. Możliwy przebieg drogi wzbudził kontrowersje wśród mieszkańców gmin, przez które planuje się ją poprowadzić.
Układ zamknięty?
Studium korytarzowe proponuje trzy warianty. W każdym z nich droga rozpoczyna się na obwodnicy zachodniej miasta, na węźle w Złotkowie. Różne są punkty, w których miałaby się kończyć. Do wyboru przedstawiono węzły na drodze S5 – w Kostrzynie, Kleszczewie i Iwnie. Efektem poprowadzenia drogi w każdym z wariantów byłoby zamknięcie obwodowego układu komunikacyjnego wokół Poznania. Obwodnica ma też umożliwić gminom powiatu poznańskiego dostęp do dróg szybkiego ruchu A2, S5 i S11, a także wyeliminować ruch tranzytowy z Poznania oraz okolicznych miast i wsi oraz poprawić bezpieczeństwo drogowe.
- Żaden z zaproponowanych wariantów nie musi oznaczać ostatecznego przebiegu tej drogi. Nasze działania związane z przygotowaniem studium korytarzowego uwzględniają dialog z mieszkańcami powiatu - przekonuje Katarzyna Wozińska-Gracz z Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.
W prezentacji przygotowanej na spotkania z mieszkańcami gmin, przez które miałaby przebiegać obwodnica, ZDP zauważa, że zasadniczo nie koliduje ona z zabudową. Zwraca jednak uwagę na kolizje z infrastrukturą techniczną, w tym z trzema liniami kolejowymi, ropociągiem Przyjaźń, ważnymi liniami energetycznymi oraz gazociągami wysokiego ciśnienia. Ale to nie wszystko. Wskazuje nie tylko tzw. tereny wrażliwe (poligon wojskowy w Biedrusku czy Rodzinne Ogródki Działkowe w Złotnikach), ale przede wszystkim obszary chronione, przez które miałaby przebiegać. Są wśród nich obszary Natura 2000 Biedrusko i Dolina Cybiny, otulina rezerwatu przyrody Meteoryt Morasko oraz Park Krajobrazowy Puszcza Zielonka.
Plany przedstawione w lipcu przez ZDP mieszkańcom gmin Suchy Las, Czerwonak, Swarzędz, Pobiedziska, Kostrzyna i Kleszczewo wzbudziły sporo kontrowersji. Były też impulsem do powstania Stowarzyszenia na Rzecz Optymalizacji Przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Poznańskiej Zielonka, które powołało zespół ekspertów do opracowania alternatywnych wariantów przebiegu obwodnicy.