Miejsce startu dla biznesu

Na terenie dawnego lotniska Kluczewo w Stargardzie funkcjonuje park przemysłowy. Na inwestorów czekają tereny nieużywanego lotniska w Chojnie.

Publikacja: 09.11.2016 21:00

Pas startowy na dawnym lotnisku wojskowym w Stargardzie to miejsce inwestycji firmy Cargotec.

Pas startowy na dawnym lotnisku wojskowym w Stargardzie to miejsce inwestycji firmy Cargotec.

Foto: materiały prasowe

Województwo zachodniopomorskie ma najwięcej w kraju lotnisk o nawierzchni betonowej lub betonowo – asfaltowej. Głównie to dawne obiekty wojskowe. Według naszych informacji nie ma planów reaktywacji żadnego z lotnisk w województwie zachodniopomorskim na potrzeby wojska. Niektóre można przygotować dla potrzeb biznesu.

Miejsce na działalność

Modelowym sposobem wykorzystania obszaru dawnego lotniska na cele gospodarcze na Pomorzu Zachodnim jest przykład Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii zlokalizowanego na terenie byłego lotniska wojsk radzieckich Kluczewo w Stargardzie. Przejęta w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych baza wojskowa składała się z części mieszkaniowej oraz z obszaru, na którym zlokalizowana była infrastruktura lotniska (pas startowy, hangary, budynki obsługi lotniska) o łącznej powierzchni około 1200 hektarów. Całkowita powierzchnia Parku to około 850 hektarów, z których obecnie pozostało około 250 hektarów przeznaczonych pod inwestycje w pierwszym etapie. - Dzięki współpracy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną w roku 2006 statusem strefy objętych zostało 100 hektarów terenu, na których projekt inwestycyjny zlokalizowała japońska firma Bridgestone. Dalsza współpraca zaowocowała ustanowieniem kolejnych terenów specjalnej strefy ekonomicznej składających się z dwóch działek o łącznej powierzchni 50 hektarów. W roku 2009 na jednej z wyżej wymienionych działek budowę zakładu produkcyjnego rozpoczęła fińska firma Cargotec, a tereny specjalnej strefy ekonomicznej rozszerzone zostały o kolejne 20 hektarów. Wśród inwestorów są m.in. Power Engines (dawne MTU), Hydroline, DrogBud, SP Group, Radiometer – mówi nam Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. Na terenie dawnego lotniska pracuje ok. 2 tyś. ludzi. Dziś na inwestorów czekają trzy działki objęte statusem specjalnej strefy ekonomicznej o łącznej powierzchni około 34,2 hektara. - Atrakcyjność gospodarcza tych terenów została wzmocniona dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2007-2013. Uzbrojenie terenów inwestycyjnych w Kluczewie, budowa infrastruktury drogowej, a także skomunikowanie terenu Parku Przemysłowego z krajowym systemem dróg otrzymały w sumie ponad 30 mln zł dofinansowania ze środków regionalnych i umożliwiły realizację projektów wartych blisko 70 mln zł – dodaje Geblewicz.

Potencjał do wykorzystania na cele ekonomiczne ma również teren dawnego lotniska wojsk radzieckich w Chojnie. Posiadająca częściowo utwardzone drogi wewnętrzne działka o powierzchni 89 ha jest wyceniana na ok. 12-20 zł za m2 w zależności od stopnia zabudowy terenu. Potencjalny inwestor będzie musiał wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy z uwagi na brak planu zagospodarowania przestrzennego.

Nie wszystko się opłaci

Z uwagi na nieopłacalność projektu województwo zachodniopomorskie odstąpiło od planu uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim koło Koszalina. Decyzja ta została podjęta m.in. w oparciu o opinię ekspertów Komisji Europejskiej, którzy stwierdzili m.in., że lotnisko będzie generować straty finansowe z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz dofinansowania połączeń. Poza lotniskiem Szczecin Goleniów do rejestru lotnisk cywilnych zostało wpisane funkcjonujące od pięciu lat lotnisko w Kołobrzegu - Bagiczu. To lotnisko niepubliczne, użytku wyłącznego. Wykonuje się na nim w sezonie trwającym od początku czerwca do końca września około 1000 operacji. - Latem pas dawnego lotniska kołobrzeskiego w granicach miasta jest czynny. Po stronie gminy Ustronie Morskie został natomiast rozebrany - mówi nam Michał Kujaczyński, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Kołobrzeg. Natomiast dawne lotnisko Szczecinek-Wilcze Laski to obecnie teren użytkowany rolniczo, kilka razy w roku odbywają się tam zloty miłośników lotnictwa i modelarstwa. Na pas startowy nie znaleziono chętnego najemcy.

Część ekspertów twierdzi, że po odpowiedniej, niedrogiej renowacji, można je wykorzystywać dla ruchu małych samolotów klasy biznesowej, przewożących do 20 osób w samolotach o masie startowej do 20 ton. - Gminy nie są tym zainteresowane, a miałyby korzyść w postaci lepszej infrastruktury dla biznesu i turystyki, gdyby możliwe były zwolnienia od podatku. Według mnie czasami ponosi nas też wyobraźnia, na przykład projekt w Koszalinie był przesadzony, nie ma tu miejsca na duże lotniska międzynarodowe, niemniej szkoda infrastruktury, która mogłaby być wykorzystana dla małego ruchu – podsumowuje Niewiarowski.

Wojsko nie wróci

- Zabezpieczenie operacyjne armii jest wystarczające, dlatego reaktywacjach starych obiektów na potrzeby wojska jest mało prawdopodobna. Istnieje natomiast pewien potencjał, dla małego lotnictwa biznesowego czy w celach turystycznych, szczególnie dla gości z Niemiec. Choć tego typu działalność nie wygeneruje dużego obrotu, to potrzebny jest pewien poziom usług turystycznych-mówi Grzegorz Sobczak, redaktor naczelny „Skrzydlatej Polski".

Stale zmniejszająca się od czasów „zimnej wojny" armia zdaje się nie potrzebować dawnych lotnisk używanych przez wojska Układu Warszawskiego. W wypadku ewentualnego konfliktu NATO – Rosja liczymy na infrastrukturę niemiecką, przewagę floty amerykańskiej nad rosyjską i związany z tym dostęp przez Bałtyk, możliwości samolotów C – 130 Hercules, które lądują na trawie, autostradowych odcinkach lotniskowych czy zrzucają ładunki z niewielkiej wysokości. Ze złej nawierzchni mogą też startować amerykańskie samoloty szturmowe A-10 - mówi Juliusz Sabak, redaktor zajmujący się lotnictwem w portalu „Defence24". Dodaje, że w przyszłości może być zapotrzebowanie na funkcjonalność tych lotnisk, na wypadek konfliktu z Rosją i konieczności dużego przegrupowania wojsk. Lotniska te również mogą być wykorzystywane doraźnie przez lżejsze samoloty czy jako bazy dla śmigłowców szturmowych, natomiast wadą Zachodniego Pomorza jest to, że można tam się spodziewać działań rosyjskich-twierdzi Juliusz Sabak.

Opinia

Elżbieta Marciszewska, prof. dr hab., Zakład Teorii i Polityki Transportowej Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej.

Bardzo dobrze jest położone lotnisko Szczecin Goleniów i ma spore rezerwy. Należałoby też zbadać popyt na usługi na lotnisku w Kołobrzegu, a to ze względu na bazę turystyczno-sanatoryjną w regionie. Niemieckie związki zawodowe i emerytów zapewniają niemal pełne obłożenie miejsc w hotelach i sanatoriach, a to grupa mobilna lotniczo. Można myśleć zatem w tym wypadku o ruchu czarterowym. Poza tym układ lotniskowy trzeba traktować jako element systemu całej infrastruktury, przy lotnisku musi być dobra droga i kolej, więc biorąc pod uwagę fakt, że mówimy o potencjalnym popycie z Niemiec, trzeba stwierdzić, że dojazd autostradą lub drogą ekspresową stamtąd może się okazać szybszy. Dodatkowo Zachodnie Pomorze położone jest obok wielkiego lotniska Berlin-Brandenburg. Co więcej, lotnisko, nawet niższej kategorii, jest drogie w utrzymaniu, konieczne jest zapewnienie funkcjonowania wieży, służb ratowniczych, paszportowych i celnych. Powinniśmy przed ewentualnymi decyzjami robić rachunek ciągniony kosztów. Lotniska w Radomiu i Łodzi miały lepsze perspektywy niż byłe lotniska wojskowe w zachodniopomorskim, a nie generują spodziewanego ruchu. W Polsce jest 40 proc. rezerwa na lotniskach, jeżeli chodzi o możliwość zapewnienia obsługi pasażerów, lotniska mają dobrą infrastrukturę. Z kolei przy lotach klasy general aviation, a w szczególności obsługujących 6-9 pasażerów biznesowych, musimy patrzeć, gdzie jest zlokalizowany biznes. Lotniska wojskowe są położone z dala od koncentracji podmiotów gospodarczych. Zatem wydaje się, że poza Szczecinem i Kołobrzegiem nie ma miejsca na dobrze prosperujący obiekt w województwie zachodniopomorskim.

Województwo zachodniopomorskie ma najwięcej w kraju lotnisk o nawierzchni betonowej lub betonowo – asfaltowej. Głównie to dawne obiekty wojskowe. Według naszych informacji nie ma planów reaktywacji żadnego z lotnisk w województwie zachodniopomorskim na potrzeby wojska. Niektóre można przygotować dla potrzeb biznesu.

Miejsce na działalność

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego