Nowa trasa S7 ma usprawnić tranzyt przez miasto i skrócić czas przejazdu w kierunku Zakopanego. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się także do poprawy funkcjonowania transportu zbiorowego, który dla miasta staje się priorytetem.
Drogi i most
Do końca ubiegłego roku na odcinku S7 węzeł Rybitwy – węzeł Igołomska drogowcy wykonali 95 proc. prac ziemnych. Na trzech czwartych długości położono już warstwę wiążącą nawierzchni, na niewielkiej części – warstwę ścieralną asfaltu. Zakończyła się przebudowa torów tramwajowych na Igołomskiej, gotowy jest wiadukt w ciągu ul. Nad Drwinią. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) budowa pozostałych mostów i wiaduktów jest zaawansowana na poziomie od 50 do 93 proc. Największą budową będzie most na Wiśle – to dwa równoległe obiekty o długości 706 i 700 metrów z podwieszeniem w formie want. Będzie to najdłuższy most w Krakowie i Małopolsce. Pod nim będą mogły przepływać statki do prawie 13 metrów wysokości. W obrębie pylonów trwa jeszcze budowa umocnienia prawego brzegu Wisły dla ochrony fundamentów, a w końcu ub. roku rozpoczęło się malowanie podpór i ustrojów nośnych. Budowa mostu, którą realizuje Strabag, jest zaawansowana w ponad 80 proc.
Droga S7 od węzła Rybitwy do węzła Igołomska ma długość 4,5 km i stanowi część wschodniej obwodnicy Krakowa. Cała trasa połączy ul. Christo Botewa z ul. Igołomską. Odciąży to ruch zarówno w centrum miasta, jak i w dzielnicach Pogórze i Nowa Huta. Według krakowskiego oddziału GDDKiA inwestycja znacznie polepszy bezpieczeństwo, a także skróci czas podróży. Trasa, która ma być otwarta w połowie tego roku, powinna też odciążyć południową obwodnicę miasta oraz ulicę Nowohucką, na których ruch jest bardzo duży. Według pomiarów ruchu wykonanych w 2015 roku średni dobowy ruch na południowej obwodnicy Krakowa (autostrada A4) sięga już 64 tys. pojazdów na dobę i w porównaniu z pomiarami dokonanymi pięć lat wcześniej zwiększył się blisko dwukrotnie.
Trasa przy sanktuarium
W tym roku rozpocznie się kolejna drogowa inwestycja odciążająca miasto – budowa Trasy Łagiewnickiej. W ubiegłym miesiącu wybrano wykonawcę – konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które zrealizuje przedsięwzięcie za 802 mln zł. Będzie to droga szybkiego ruchu pomiędzy ulicami Witosa i Grota Roweckiego. Ma być długa na 3,7 km, z czego 2 km pobiegną w tunelu w pobliżu sanktuarium w Łagiewnikach. Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie wybudowana linia tramwajowa od osiedla Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej.
W planach jest także budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które wraz z Łagiewnicką tworzyłyby część trzeciej obwodnicy Krakowa. Obwodnica ma usprawnić ruch pomiędzy dzielnicami Krakowa, rozładować korki i znacząco polepszyć warunki jazdy samochodów przemieszczających się przez Zwierzyniec i Krowodrza.