Łatwiej będzie dojechać do stolicy polskich Tatr

Gruntownie przebudowane zostanie skrzyżowanie na zakopiance, gdzie tworzą się korki.

Publikacja: 12.03.2017 21:00

Powstanie tunel i obecne skrzyżowanie przestanie sprawiać trudności.

Powstanie tunel i obecne skrzyżowanie przestanie sprawiać trudności.

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Mowa o skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 prowadzącej do Zakopanego z drogą wojewódzką 961 w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej i dalej do Łysej Polany. Od wielu lat w tym miejscu powstają korki. W sezonie pokonanie tej krzyżówki zajmuje kierowcom kilka, kilkanaście minut. Dodatkowym utrudnieniem jest przejazd kolejowy, biegnący przez środek krzyżówki.

– To się zmieni. Nowo powstały węzeł rozwiąże wiele problemów, z którymi od lat borykają się kierowcy, turyści i mieszkańcy, bo korki w tym miejscu nie będą już stałym elementem krajobrazu – mówił jesienią w czasie wbicia pierwszej łopaty Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Inwestycja będzie kosztować 43,8 mln zł, wykonana zostanie przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex Sp. z o.o. z Będzina i Eurovia Polska SA.

Obecne skrzyżowanie zastąpi bezkolizyjny węzeł, a droga wojewódzka zostanie poprowadzona tunelem pod linią kolejową oraz drogą krajową z Zakopanego do Nowego Targu. Nad drogą wojewódzką poprowadzone zostaną wiadukt drogowy i kolejowy. W miejscu skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową nr 1651 w kierunku miejscowości Ząb powstanie rondo. Projekt zakłada budowę dwóch nowych mostów nad Białym Dunajcem i potokiem Poroniec. Nowy most w Białym Dunajcu będzie szerszy, aby dwa samochody ciężarowe lub autobusy mogły minąć się bezpiecznie. Przebudowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Kasprowicza. Powstanie tam skrzyżowanie z wyspą lub dzielonym pasem ruchu.

W czasie budowy zostanie m.in. rozebrany istniejący most i wybudowany nowy. Planowana jest budowa przejścia podziemnego dla pieszych z dojściami pod drogą krajową nr 47 i linią kolejową. W czasie robót wybudowany zostanie objazd tymczasowy (w tym most tymczasowy na potoku Poroniec oraz tymczasowe przeprawy nad rzeką Biały Dunajec oraz na potoku Suchowianka). Powstanie tunel drogowy o długości 35,96 m, kładka dla pieszych nad drogą wojewódzką nr 961 o długości 15 m. Droga krajowa nr 47 zostanie przebudowana na odcinku 670 m. Powstanie też m.in. zatoka autobusowa w ciągu drogi krajowej nr 47, ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż drogi wojewódzkiej.

Na czas budowy ruch na zakopiance w okolicach Poronina będzie odbywał się objazdami i mostem tymczasowym. Ruch samochodów jadących do Poronina zostanie skierowany na Biały Dunajec. Ciężarówki kierowane będą w Nowym Targu na Białkę Tatrzańską i dalej przez Bukowinę do Poronina.

To nie oznacza jednak, że kierowcy samochodów osobowych na własną rękę nie mogą szukać tras objazdowych dla zakopianki. Osoby jadące od strony Śląska (np. z Wrocławia, Łodzi czy Warszawy) mogą ominąć korki, wykorzystując kilka alternatywnych tras. Jedna prowadzi przez Słowację – jest ona najmniej popularna wśród polskich kierowców, ale też najmniej zakorkowana.

Jadąc do Zakopanego, trzeba kierować się na Bielsko-Białą i Żywiec (to jazda wygodną dwupasmówką). Dalej jechać na Korbielów (tam przekracza się granicę), następnie kierować się Orawską Półgórę, Namestów, droga prowadzi tam wzdłuż malowniczego brzegi jeziora, w kierunku miasta Trzciana, stamtąd już prosta droga do Chochołowa i łatwy dojazd od zachodu do Zakopanego (można też wybrać trochę lepszą, ale dłuższą drogę przez Chyżne, Jabłonkę i Czarny Dunajec). Kierowcy, którzy jadą w kierunku Poronina, mogą ominąć też zakorkowaną stolicę polskich Tatr, jadąc przez Ratułów, Bystre i Ząb.

Droga przez Słowację jest dobra, ale miejscami przypomina nasze drogi gminne (zdarzają się dziury w nawierzchni), plusem jest brak korków. Trzeba pamiętać, aby mieć z sobą dowód osobisty (w przypadku dziecka paszport) oraz jechać zgodnie z przepisami (w terenie zabudowanym z prędkością 50 km na godzinę).

Osoby, które nie boją się jechać przez góry (w tym Babiogórski Park Narodowy), mogą ominąć zakopiankę – zjeżdżając z niej w Poroninie na Ząb, dalej zaś mogą przez Czarny Dunajec, Jabłonkę, Zawoję, Suchą Beskidzką, Wadowice, Zator dojechać do autostrady Katowice–Kraków na wysokości Chrzanowa.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego