Reklama

Branża spożywcza nad morzem

Linia brzegowa sprzyja turystyce na Pomorzu Zachodnim. Silną stroną regionu jest przemysł okrętowy i produkcja żywności.

Aktualizacja: 24.03.2017 12:35 Publikacja: 23.03.2017 21:00

Branża spożywcza nad morzem

Foto: Fotorzepa/Przemek Wierzchowski

Województwo zachodniopomorskie posiada bogate tradycje związane z gospodarką morską, a szczególnie z przemysłem okrętowym, rybołówstwem i turystyką nadmorską. Ponad połowa powierzchni województwa to tereny rolnicze, co sprzyja inwestycjom, oraz rozwój branży rolnej i spożywczej w regionie. Zachodniopomorskie to także dobre miejsce do rozwoju turystyki: Morze Bałtyckie, Pojezierza Wałeckie oraz Drawskie.

Charakteryzuje się bardzo dobrym położeniem względem rynków europejskich oraz państw Morza Bałtyckiego.Główny potencjał dla tworzenia kapitału ludzkiego w województwie stanowi 19 uczelni wyższych, w których kształci się 48 tys. studentów, czyli 3,4 proc. studentów w skali kraju. W regionie działają cztery specjalne strefy ekonomiczne: Kostrzyńsko-Słubicka, Mielecka, Pomorska, Słupska.Do słabych stron województwa można zaliczyć niski poziom inwestycji, niski przyrost naturalny czy ujemne saldo migracji.

PKB w górę

W ciągu ostatnich pięciu lat produkt krajowy brutto w województwie zachodniopomorskim wzrósł o prawie 16 proc., o 1 proc. więcej niż PKB liczone dla kraju. W 2015 roku stanowił równowartość 425 ton sztabek złota i wynosił 68 mld zł. W Zachodniopomorskiem powstaje 3,8 proc. polskiego PKB. Trzy czwarte powstaje w gospodarce, a w sferze budżetowej jedna czwarta. Wartość PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2015 roku kształtowała się na poziomie od 32 (Lubelskie) do 74,6 tys. zł (Mazowieckie). W Zachodniopomorskiem wynosiła 39,7 tys. zł. O ponad 7 tys. zł mniej niż wskaźnik liczony dla Polski. Region otaczają trzy województwa i we wszystkich wskaźnik ten jest niższy: w lubuskim wynosi – 39 tys. zł, w pomorskim – 44,9 tys. zł, a w wielkopolskim – 50,9 tys. zł.

Foto: Rzeczpospolita

Region jest czołowym producentem wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny (15 proc. krajowej wartości produkcji sprzedanej w 2015 roku). W strukturze przemysłu województwa zachodniopomorskiego wybija się także: produkcja artykułów spożywczych (14 proc.), produkcja wyrobów z metali (8 proc.) oraz produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (6 proc.) i produkcja maszyn i urządzeń (5 proc.).

Reklama
Reklama

Niski poziom inwestycji

Na terenie województw ma siedzibę prawie 221 tys. przedsiębiorstw. Podobnie jak w 2010 roku, jest tu zarejestrowanych 5,3 proc. wszystkich firm, z czego 96 proc. należy do sektora prywatnego. Zachodniopomorskie zajmuje ósme miejsce pod względem liczby firm wśród województw. W 2015 roku przybyło 18 757 nowych przedsiębiorstw, to o 1,3 proc. mniej niż w 2014. Wyrejestrowano w tym czasie 17 224 (o 9,5 proc. mniej niż w 2014 r.). W Polsce w tym okresie zarejestrowano 359 973 firmy (wzrost o 0,7 proc.), a wyrejestrowano 292 348 (spadek o 4 proc.).

Foto: Rzeczpospolita

W 2015 roku firmy działające w regionie osiągnęły przychody na poziomie 49,6 mld zł, a zyski – na poziomie 2,1 mld zł. Stanowi to odpowiednio 2,0 i 2,3 proc. przychodów i zysków wypracowanych przez firmy w Polsce. Aż 94,4 proc. przychodów wypracował sektor prywatny, wskaźnik ten jest wyższy niż liczony dla Polski o ponad 4,5 proc.

Z inwestycjami jest nieco gorzej, województwo zajmuje dopiero dziewiąte miejsce pod względem wartości inwestycji na jednego mieszkańca. W 2015 roku przedsiębiorstwa wydały na inwestycje 6383 zł na osobę, jest to o 4,8 proc. więcej niż w 2014 roku, ale tylko 54 proc. to inwestycje sektora prywatnego.

Na Liście 500 Największych Przedsiębiorstw publikowanej przez „Rzeczpospolitą" znajduje się pięć firm z regionu, na Liście 2000 są 42 przedsiębiorstwa. Największe firmy działające na terenie województwa to: Zakłady Chemiczne Police, Kronospan Szczecinek, Cargotec Poland czy OT Logistics ze Szczecina.

Z województwa na głównym parkiecie giełdy jest pięć firm. Do najbardziej znanych należą Zakłady Azotowe Puławy i Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego. Na rynku New Connect notowanych jest sześć spółek.

Reklama
Reklama

W Rankingu Marek publikowanym przez „Rzeczpospolitą" są tylko dwie zachodniopomorskie. Na 170. pozycji znajduje się NordGlass – producent szyb dla branży motoryzacyjnej, przemysłu kolejowego oraz okrętowego oraz Victoria Cymes (229. pozycja) – producent napojów i syropów owocowych, wody mineralnej, musztardy.

Eksport drzewa i mebli

Województwo zachodniopomorskie zajmuje 11. miejsce wśród polskich województw pod względem wartości eksportu. Około 2,7 proc. polskiego eksportu pochodzi z regionu. Szacuje się, że zachodniopomorscy eksporterzy osiągają przychody z tytułu sprzedaży zagranicznej na poziomie 4–4,4 mld euro. Na terenie województwa jest około 1700 firm sprzedających produkty i usługi za granicę.

Na razie głównym partnerem handlowym województwa zachodniopomorskiego są, tak samo zresztą jak dla całego kraju, Niemcy. W związku z korzystnym połączeniem z krajami skandynawskimi także Dania, Szwecja, Norwegia i Finlandia.

Największy udział w eksporcie towarów w województwie zachodniopomorskim mają produkty z drewna, rolno-spożywcze oraz metalowe. Województwo eksportuje głównie produkty należące do sekcji różnych wyrobów gotowych, m.in. meble, prefabrykaty budynków i zabawki. Do najbardziej znanych eksporterów można zaliczyć: Grupę Nordglass – producenta szyb, firmę Backer OBR, produkującą grzałki rurkowe, Kronospan Szczecinek producent płyt drewnopochodnych czy firmę Dajar – lidera w dystrybucji produktów AGD, mebli ogrodowych.

Firmy z Zachodniopomorskiego rozwijają się także za granicą, aż 220 przedsiębiorstw ma filie i spółki poza granicami kraju. Najwięcej firm znajduje się w Niemczech – 27 oraz na Cyprze – 20.

Dwucyfrowe bezrobocie

Bezrobocie na terenie Zachodniopomorskiego w styczniu 2017 roku wynosiło 11,5 proc. Od kilku lat spada – w 2012 wynosiło 18,2 proc. Jest znacznie wyższe niż w analogicznym okresie w kraju – 8,6 proc. Większość bezrobotnych to kobiety – stanowią prawie 54 proc. wszystkich osób niepracujących. Województwo oferuje 526 tys. miejsc pracy, co stanowi 3,6 proc. wszystkich miejsc pracy w Polsce. Jest 11. wśród województw pracodawcą w Polsce. 49 proc. miejsc przeznaczonych jest dla kobiet. Najwięcej osób zatrudnionych jest w przemyśle – 17,7 proc. oraz w handlu – 16,5 proc.

Reklama
Reklama

W 2015 roku przedsiębiorstwa zatrudniły 21,1 tys. nowych osób, a zwolniły 12,6 tys. Analogicznie w Polsce zatrudnionych zostało 595,9 tys., a zwolnionych 317,6 tys. osób.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w woj. zachodniopomorskim w 2015 r. wynosiło 3794 zł, to o 357 zł mniej niż w Polsce. I więcej niż w województwach ościennych, gdzie w lubuskim średnie zarobki wynosiły 3568 zł, a w wielkopolskim 3729, za to o 340 zł mniej niż w pomorskim.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.ogonowska@rp.pl

Opinie

Grzegorz Kołodziejczak, kierownik działu zakupów i sprzedaży produktów chemicznych w Kronospan Polska

Bliskość naszej zachodniej granicy, duża liczba firm z branży transportowej i logistycznej wpływają na łatwość komunikacji z krajami Europy Zachodniej i Północnej. Kronospan dzięki własnemu nabrzeżu i terminalowi przeładunkowemu, znajdującemu się na terenie Alfa Terminal Szczecin, importuje drogą morską główne surowce wykorzystywane w produkcji – drewno, mocznik i metanol. Natomiast poprzez port w Świnoujściu wysyłamy nasze wyroby gotowe do Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich. Coraz większego znaczenia nabiera wtórne wykorzystanie surowców odzyskiwanych w procesach produkcyjnych oraz z recyklingu poeksploatacyjnego w Polsce. Dlatego też polityka firmy Kronospan dobrze wpisuje się w działania rozwojowe samorządu wojewódzkiego oraz Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Zachodniopomorskiego, którego celem jest m.in. biogospodarka.

Reklama
Reklama

Sławomir Czumak, członek zarządu Backer OBR

Będąc światowej klasy producentem elektrycznych elementów grzejnych, rezystorów i paneli sterujących do pomp ciepła, już od ponad 25 lat prowadzimy działalność na terenie województwa zachodniopomorskiego. Nasze początki były związane ze Szczecinem, a teraz działamy w Pyrzycach i Stargardzie. Produkowane przez nas wyroby dostarczane są m.in. branży AGD i motoryzacyjnej. Wykorzystujemy atuty regionu, którymi są: sąsiedztwo Niemiec, Szwecji i Danii, coraz lepszy stan infrastruktury drogowej i energetycznej, pełni zapału i zaangażowania ludzie oraz dobrze rozumiejący potrzeby naszej firmy lokalne władze i instytucje. Zaplecze, jakie stwarza obecnie lokalizacja naszej firmy na terenie Stargardzkiego Parku Przemysłowego, oraz kontakt z placówkami naukowo-technicznymi (między innymi z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym) pozwalają nam na skuteczniejszą koncentrację na rozwoju naszej firmy i na umacnianiu naszej pozycji na światowym rynku.

Małgorzata Kaszak - Dyrektor ds. finansowych Dajar

Siedziba firmy Dajar od jej założenia mieściła się w Koszalinie. Wpływ na jej rozwój i pozycję rynkową miał przede wszystkim tzw. czynnik ludzki, a mianowicie: właściciele spółki, którzy zarządzają firmą od samego początku oraz pozyskany do pracy zespół współpracowników, którzy przez swoje zaangażowanie, ciągłą kreatywność z sukcesem realizują ambitne cele wyznaczane przez właścicieli. Zatem to czynnik ludzki może stanowić główne źródło sukcesu firmy, a nie jej lokalizacja - to przecież ludzie posiadają potencjał, pomysły, chęć ciągłego rozwoju, podnoszenia kwalifikacji, odwagę w poszukaniu nowych rynków i rozwiązań. Sukces można więc osiągnąć mając otwarty umysł, nie narzucając sobie granic - zwłaszcza lokalizacja nie powinna być przeszkodą w rozwoju firmy w dzisiejszym globalnym świecie.

Grzegorz Łajca, prezes zarządu NordGlass

Reklama
Reklama

Główną zaletą województwa zachodniopomorskiego jest położenie w sąsiedztwie granicy z Niemcami. To okno na cały rynek europejski i jednocześnie bezpośredni dostęp do największego rynku zbytu dla produkowanych w Polsce części motoryzacyjnych. Lokalizacja firmy na Pomorzu Zachodnim daje przedsiębiorcom ogromne możliwości eksportowe i zdecydowanie ułatwia nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi kontrahentami. Wśród złych stron prowadzenia biznesu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na brak dobrej infrastruktury komunikacyjnej z centralną Polską, problemy z zatrudnieniem i w efekcie rosnące koszty pracy, wpływające negatywnie na konkurencyjność prowadzonego biznesu oraz brak szerokiej promocji pracodawców przez władze regionu. Taka promocja mogłaby skłonić wielu potencjalnych pracowników do przyjazdu do północnej Polski, a tym samym zmniejszyć bezrobocie również w innych częściach kraju.

 

Regiony
Co dziewiąty mężczyzna w kraju ma problemy ze spłatą zaległych zobowiązań
Okiem samorządowca
Prezydent Olsztyna: Stawiamy na komunikację zbiorową
Regiony
Dolny Śląsk rewitalizuje linie kolejowe i inwestuje w pociągi
Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama