Setki kilometrów nowych ścieżek rowerowych powstaje w Zachodniopomorskiem

Zachodniopomorskie będzie rajem dla amatorów dwóch kółek. Nowe trasy będzie można liczyć w setkach kilometrów.

Publikacja: 23.03.2017 21:00

13 mln zł dotacji trafi do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie m.in. z przeznaczeniem

13 mln zł dotacji trafi do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie m.in. z przeznaczeniem na ścieżki rowerowe między Szczecinem i Goleniowem.

Foto: materiały prasowe

Ponad 90 mln zł dotacji unijnych trafiło do gmin i instytucji samorządowych na budowę ścieżek i dróg dla jednośladów. Większość z tych inwestycji ma ruszyć w drugiej połowie roku, a część dopiero w 2018 r. W ciągu ostatniego półrocza urząd marszałkowski przyznał dziesięć dużych dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na takie inwestycje. Najwięcej, bo blisko 39 mln zł, trafiło do Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZZDW) i gmin: Szczecin, Trzcińsko-Zdrój, Boleszkowice, Dębno, Barlinek, Cedynia, Moryń, Chojna, oraz powiatu stargardzkiego i łobeskiego, gdzie będą budowane ścieżki.

Niemal połowę niższą dotację ZZDW otrzymały na rowerowe inwestycje gminy: Ustronie Morskie, Będzino, Mielno, Sianów, Darłowo.

Miliony na kilometry

Blisko 13 mln zł dotacji trafi do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie na dwa projekty związane ze ścieżkami rowerowymi. Pierwszy będzie realizowany ze Szczecinem i Goleniowem, a drugi z Goleniowem, Stepnicą i Wolinem. Unijne środki na drogi rowerowe trafią też do samych gmin. – Goleniów dostał 1,7 mln zł na budowę ścieżki od ulicy Stargardzkiej w Goleniowie przez miejscowość Podańsko w kierunku Danowa, a kolejne 4,4 mln zł na budowę drogi dla jednośladów z Lubczyny do Goleniowskiego Parku Przemysłowego w Łozienicy – wylicza Małgorzata Muszyńska z urzędu marszałkowskiego. Stolica regionu otrzymała 6,4 mln zł na budowę dróg dla rowerów w ciągu al. Piastów wraz z niezbędnym połączeniem z infrastrukturą rowerową w ciągu ul. Ku Słońcu, Bohaterów Warszawy oraz Mieszka I, a także w ciągu ul. 26 Kwietnia wraz z niezbędnymi połączeniami z istniejącą infrastrukturą. Wsparcie dla tej drugiej inwestycji sięga 8,3 mln zł. – W tym roku planujemy rozpoczęcie inwestycji drogowych, które po zrealizowaniu zwiększą łączną długość dróg dla rowerów co najmniej o 7 km, przy czym będą to przede wszystkim miejsca, które stworzą spójny system tras rowerowych, połączą istniejące fragmenty, pozwalając w końcowym efekcie uzyskać ciągłość na długich odcinkach – tłumaczy Tomasz Klek, z Centrum Informacji w szczecińskim ratuszu. W mieście obecnie jest 104,8 km dróg dla rowerów lub dróg pieszo-rowerowych oraz ok. 15,3 km pasów ruchu dla rowerów.

Naprzeciw mieszkańcom

W Szczecinie będą kontynuowane działania związane z realizacją zwycięskiego projektu budżetu obywatelskiego, dotyczącego wyznaczania pasów ruchu dla rowerów. Poza tym w ramach różnych działań z rowerami w tle w Szczecinie powstają m.in. projekty zmian organizacji ruchu dopuszczające dwukierunkowy ruch rowerów w ciągach lokalnych ulic jednokierunkowych. Wyznaczane są strefy ruchu uspokojonego tempo 30. Poza tym powstanie np. ponad 1000 nowych miejsc postojowych dla rowerów, w tym ponad 500 stojaków. – Środki na budowę infrastruktury rowerowej pochodzą obecnie w większości z funduszy unijnych, ale też są inwestycje realizowane w ramach środków własnych – przyznaje Tomasz Klek.

Pomorska sieć

Te wszystkie inwestycje tworzą spójny system Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. W ramach planów urzędu marszałkowskiego w regionie będą realizowane cztery trasy rowerowe o długości ponad 1000 km, gdzie zostanie wybudowane ok. 340 km dróg rowerowych. – Dwie trasy są prowadzone w układzie północ–południe, a dwie wschód–zachód, komunikując w ten sposób województwo i przebiegając przez najatrakcyjniejsze tereny, takie jak wybrzeże, pojezierza czy zalew szczeciński – wylicza Małgorzata Muszyńska. Dodaje, że budowa tych odcinków będzie finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ oraz z programu Interreg, a inwestycje będą współfinansowane z budżetu województwa oraz poszczególnych gmin i powiatów.

– Szacujemy, że projekty, które uzupełnią te już ogłoszone, będą warte ponad 86 mln zł – mówi Małgorzata Muszyńska.

 

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego