Takie wnioski płyną z panelu dyskusyjnego „Jak efektywnie zapobiegać korupcji".
– W powszechnym społecznym odbiorze najbardziej skorumpowane są urzędy gmin, mniej powiaty i samorządy województw. W badaniach opinii publicznej na temat występowania korupcji w administracji publicznej najlepiej wypada centralna administracja rządowa oraz terenowa administracja rządowa – mówiła Anna Partyka-Opiela z kancelarii DZP, moderator panelu. – Nie jest trudno zgadnąć dlaczego: gminy są najbliżej obywatela, załatwiają najwięcej codziennych spraw.
Jak temu przeciwdziałać?
– Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie prawo – wskazywał Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. – Trzeba ograniczać przepisy, które pozwalają na załatwianie spraw w oparciu o tzw. uznanie administracyjne – wskazywał.
O tym, jak ważne są regulacje prewencyjne, mówiła z kolei Bernadeta Skóbel, radca prawny Związku Miast Polskich. – Oświadczenia majątkowe, przepisy zabraniające osobom pełniącym funkcje publiczne prowadzenia działalności gospodarczej w ogóle czy w oparciu np. o majątek gminy czy powiatów – wskazywała.