Wisła może być bliżej Odry

Wstępny kosztorys budowy Kanału Śląskiego to 11 mld zł.

Publikacja: 10.05.2018 10:00

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pracuje nad programem modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z polskim odcinkiem brakującego połączenia Dunaj–Odra–Łaba oraz Kanałem Śląskim, łączącym Odrę z Wisłą. Trwają rozmowy z samorządami.

O realizacji inwestycji zdecydują finanse.

– Budowa Kanału Śląskiego została zgłoszona na listę projektów rządowych do wsparcia przez Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych. O zasadności koncepcji przesądzą wyniki badań ekonomiczno-gospodarczych. Rozważana jest również realizacja zadania w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – wyjaśnia Michał Kania, dyr. Biura Prasowego MGMiŻŚ.

Ministerstwo prowadzi rozmowy z samorządami. W tym roku odbyły się spotkania z przedstawicielami miast i gmin: Bieruń, Chełmek, Kobiór, Kuźnia Raciborska, Oświęcim, Rybnik, Suszec, Tychy i Żory.

Ministerstwo przygotowuje pierwszy systemowy Program rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z Kanałem Śląskim. W III kw. 2018 r. resort planuje przeprowadzenie analiz odcinka polskiego drogi wodnej Dunaj–Odra–Łaba (Chałupki–Kędzierzyn-Koźle). – Do roku 2020 chcemy przedstawić programy rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Dolnej Wisły. Byłoby dobrze, gdyby z regionu i z dużych miast wyszła strategia optymalizacji przebiegu Kanału Śląskiego – mówi Gabriela Tomik, pełnomocnik MGMiŻŚ ds. współpracy z samorządami terytorialnymi.

– Dla Rybnika kanał byłby inwestycją porównywalną do budowy autostrady. Byłby to szlak łączący Śląsk z Małopolską, Rybnik z Odrą i dalej z Morzem Bałtyckim. Korzyścią byłaby możliwość wykorzystania kanału jako szlaku transportowego – podkreśla Anna Kolenda z Biura Prasowego Urzędu Miasta Rybnika.

– Lokalizacja kanału w granicach administracyjnych Raciborza przyczyniłaby się do wzrostu prestiżu miasta oraz byłaby wyśmienitym narzędziem promocyjnym – uważa Leszek Iwulski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Racibórz.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pracuje nad programem modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z polskim odcinkiem brakującego połączenia Dunaj–Odra–Łaba oraz Kanałem Śląskim, łączącym Odrę z Wisłą. Trwają rozmowy z samorządami.

O realizacji inwestycji zdecydują finanse.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał