Wisła może być bliżej Odry

Wstępny kosztorys budowy Kanału Śląskiego to 11 mld zł.

Publikacja: 10.05.2018 10:00

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pracuje nad programem modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z polskim odcinkiem brakującego połączenia Dunaj–Odra–Łaba oraz Kanałem Śląskim, łączącym Odrę z Wisłą. Trwają rozmowy z samorządami.

O realizacji inwestycji zdecydują finanse.

– Budowa Kanału Śląskiego została zgłoszona na listę projektów rządowych do wsparcia przez Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych. O zasadności koncepcji przesądzą wyniki badań ekonomiczno-gospodarczych. Rozważana jest również realizacja zadania w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – wyjaśnia Michał Kania, dyr. Biura Prasowego MGMiŻŚ.

Ministerstwo prowadzi rozmowy z samorządami. W tym roku odbyły się spotkania z przedstawicielami miast i gmin: Bieruń, Chełmek, Kobiór, Kuźnia Raciborska, Oświęcim, Rybnik, Suszec, Tychy i Żory.

Ministerstwo przygotowuje pierwszy systemowy Program rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z Kanałem Śląskim. W III kw. 2018 r. resort planuje przeprowadzenie analiz odcinka polskiego drogi wodnej Dunaj–Odra–Łaba (Chałupki–Kędzierzyn-Koźle). – Do roku 2020 chcemy przedstawić programy rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Dolnej Wisły. Byłoby dobrze, gdyby z regionu i z dużych miast wyszła strategia optymalizacji przebiegu Kanału Śląskiego – mówi Gabriela Tomik, pełnomocnik MGMiŻŚ ds. współpracy z samorządami terytorialnymi.

– Dla Rybnika kanał byłby inwestycją porównywalną do budowy autostrady. Byłby to szlak łączący Śląsk z Małopolską, Rybnik z Odrą i dalej z Morzem Bałtyckim. Korzyścią byłaby możliwość wykorzystania kanału jako szlaku transportowego – podkreśla Anna Kolenda z Biura Prasowego Urzędu Miasta Rybnika.

– Lokalizacja kanału w granicach administracyjnych Raciborza przyczyniłaby się do wzrostu prestiżu miasta oraz byłaby wyśmienitym narzędziem promocyjnym – uważa Leszek Iwulski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Racibórz.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pracuje nad programem modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z polskim odcinkiem brakującego połączenia Dunaj–Odra–Łaba oraz Kanałem Śląskim, łączącym Odrę z Wisłą. Trwają rozmowy z samorządami.

O realizacji inwestycji zdecydują finanse.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił